Μία σειρά από δυσάρεστα συμβάντα ρίχνουν βαριά σκιά στον κλάδο της αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας, ο οποίος θεωρείται από τους πιο πρωτοποριακούς στην ευρωπαϊκή οικονομία. Μετά από τις πυρκαγιές σε φορτηγά πλοία που μετέφεραν ηλεκτρικά οχήματα – και οι οποίες είχαν συχνά είχαν κόστος σε ανθρώπινες ζωές, ενώ και η κατάσβεσή τους ήταν δύσκολη – έρχεται να προστεθεί ένα νέο τραγικό συμβάν στον κλάδο, αυτή τη φορά στη Σουηδία

Ειδικότερα, σύμφωνα με τους Financial Times, δύο εργαζόμενοι έχασαν τη ζωή τους σε διαφορετικά ατυχήματα στο γιγαντιαίο εργοστάσιο μπαταριών της Northvolt στο βόρειο τμήμα της σκανδιναβικής χώρας.

Ένας 25χρονος υπάλληλος της Northvolt πέθανε την Παρασκευή, αφού υπέστη σοβαρά εγκαύματα στις αρχές Νοεμβρίου μετά από έκρηξη σε γραμμή παραγωγής.

Επίσης, ένας άνδρας γύρω στα 60, που εργαζόταν για την κατασκευαστική εταιρεία NCC πέθανε μετά από ατύχημα που αφορούσε γερανό που χρησιμοποιήθηκε για την επέκταση του εργοστασίου μπαταριών της Northvolt στο Skellefteå, ακριβώς κάτω από τον Αρκτικό Κύκλο στη Σουηδία.

«Αυτή είναι μια μαύρη μέρα», δήλωσε ο Peter Carlsson, διευθύνων σύμβουλος και συνιδρυτής της Northvolt.

Η Northvolt ήταν η πρώτη εγχώρια ευρωπαϊκή εταιρεία που παρήγαγε μια κυψέλη μπαταριών από ένα γιγα-εργοστάσιο, τον Δεκέμβριο του 2021 στο Skellefteå. Η τοποθεσία είναι ένα από τα μεγαλύτερα κατασκευαστικά πρότζεκτ στη Σουηδία, με νέες γραμμές παραγωγής να κατασκευάζονται και να ανοίγουν συνεχώς καθώς η Northvolt στοχεύει να παράγει 60 γιγαβατώρες μπαταριών ετησίως — αρκετές για να τροφοδοτήσουν περίπου 1 εκατομμύριο αυτοκίνητα.

Το ατύχημα με τον γερανό την Πέμπτη τραυμάτισε επίσης σοβαρά έναν δεύτερο εργαζόμενο της NCC, ηλικίας 20 ετών. Η αστυνομία διερευνά το περιστατικό και έχει αποκλείσει το εργοτάξιο.

Αλλά και η NCC διεξάγει επίσης τη δική της έρευνα για το τι συνέβη.

Ο Carlsson δήλωσε για τους δύο θανάτους: «Τώρα συμμεριζόμαστε τη θλίψη. Η κατάσταση είναι καταστροφική και τώρα εργαζόμαστε ώρα με την ώρα για να βοηθήσουμε ο ένας τον άλλον σε αυτό». Ο ίδιος αποκάλεσε τον εργαζόμενο της Northvolt «φιλόδοξο, θετικό και σεβαστό συνάδελφο, τον οποίο πονάει απίστευτα να χάνεις».

Η Northvolt διέκοψε τη γραμμή παραγωγής μετά από αυτό το περιστατικό τον Νοέμβριο και προέβη σε έλεγχο ασφάλειας για να διασφαλίσει ότι μια τέτοια έκρηξη — η οποία έλαβε χώρα κατά τη διάρκεια της τακτικής συντήρησης — δεν θα μπορούσε να επαναληφθεί. Έκτοτε η παραγωγή έχει ξεκινήσει ξανά.

Η σουηδική βιομηχανική νεοφυής επιχείρηση ενισχύει την παραγωγή της στο Skellefteå ταυτόχρονα με στόχο της κατασκευής τριών νέων γιγαντοεργοστασίων: ενός στην κεντρική Σουηδία με τη Volvo Cars, ενός στη Γερμανία και ενός άλλου στον Καναδά.

Ξεκινώντας από δύο πρώην στελέχη της Tesla το 2017, η Northvolt προετοιμάζεται για μια πιθανή αύξηση μετοχικού κεφαλαίου, την οποία αποτιμά σε περίπου 20 δισεκατομμύρια δολάρια στη Στοκχόλμη, ενώ ήδη έρχεται σε επαφή με τραπεζίτες.

Ωστόσο, οι επενδυτές αμφιβάλουν ότι η ζημιογόνα εταιρεία μπορεί να εισαχθεί σύντομα στο τρέχον περιβάλλον της αγοράς. Η Northvolt έχει συγκεντρώσει περισσότερη χρηματοδότηση από οποιαδήποτε άλλη ευρωπαϊκή start-up και είναι κοντά στο να ανακοινώσει χρηματοδότηση χρέους άνω των 5 δις ευρώ τις επόμενες εβδομάδες.

Ο σουηδικός όμιλος ανακοίνωσε επίσης πρόσφατα μια σημαντική ανακάλυψη στην τεχνολογία μπαταριών για αποθήκευση ενέργειας, καθώς ανέπτυξε μια κυψέλη ιόντων νατρίου που δεν περιέχει λίθιο, κοβάλτιο ή νικέλιο - όλα τα κρίσιμα μέταλλα που χρησιμοποιούνται συνήθως και στα οποία η Κίνα έχει πλεονέκτημα.