Θολώνει το τοπίο στη Γερμανία ως χώρα του αυτοκινήτου. Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία αντιμετωπίζει τη μεγαλύτερη αλλαγή, αλλά και αβεβαιότητα στην ιστορία της. Ενώ οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες Volkswagen, Mercedes και BMW ανακοίνωσαν αυξήσεις στις πωλήσεις για τον Ιανουάριο έως τον Σεπτέμβριο του 2023 και οι εξαγωγές αυτοκινήτων αυξάνονται ξανά, οι προμηθευτές τους διαμαρτύρονται για μείωση της παραγωγής και περικόπτουν θέσεις εργασίας στον κλάδο, σε μαζική κλίμακα

Προμηθευτές όπως η Bosch και η ZF Friedrichshafen έχουν ήδη ανακοινώσει περικοπές θέσεων εργασίας. Σύμφωνα με τους ειδικούς, ο μετασχηματισμός θα μπορούσε να τεθεί πλήρως σε ισχύ το 2024.

«Γίνεται πλέον πιο αισθητό τι σημαίνει πραγματικά αυτός ο μετασχηματισμός», λέει ο ειδικός του κλάδου της αυτοκινητοβιομηχανίας Στέφαν Μπράτζελ από το Κέντρο Διαχείρισης Αυτοκινήτων στο Μπέργκις Γκλάντμπαχ.

Η Bosch, ο μεγαλύτερος προμηθευτής της αυτοκινητοβιομηχανίας στον κόσμο, σχεδιάζει να περικόψει 1.500 θέσεις εργασίας στους τομείς της ανάπτυξης, της διοίκησης και των πωλήσεων.

«Εάν η ηλεκτροκίνηση γίνει πιο σημαντική, θα έχει αντίκτυπο στις θέσεις εργασίας σε ολόκληρο τον κλάδο», λέει ο Μπράτζελ  ο οποίος αναμένει ότι θα χαθούν έως και 160.000 θέσεις εργασίας, λόγω αυτού του μετασχηματισμού. Το 2024, πιστεύει ο Γερμανός ειδικός, αυτή η τάση θα επιδεινωθεί ακόμη περισσότερο. Τονίζει την ανάγκη οι παραδοσιακοί κατασκευαστές αυτοκινήτων να αναπτυχθούν πολύ περισσότερο προς τις εταιρείες λογισμικού: « Ολόκληρη η εταιρική κουλτούρα πρέπει να αλλάξει ανάλογα. Το λογισμικό θα είναι ουσιαστικό μέρος της νέας δημιουργίας αξίας. Και οι καθιερωμένοι κατασκευαστές αυτοκινήτων έχουν ένα πολύ δύσκολο χρόνο με αυτό».

Νικητές οι Ασιάτες

Αφενός, αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι δύο επιχειρηματικά μοντέλα έπρεπε να εξυπηρετηθούν για πολλά χρόνια: Εκτός από τον κλάδο των κινητήρων εσωτερικής καύσης και η νέα ηλεκτροκίνηση.

Από την άλλη πλευρά, μεγάλες εταιρείες θα πρέπει να μάθουν να ηγούνται ξανά. «Ολόκληρη η Γερμανία βρίσκεται τώρα ουσιαστικά σε αυτόν τον μετασχηματισμό. Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία αντιμετωπίζει προβλήματα εδώ και χρόνια, αλλά τώρα η ίδια η βιομηχανία πρέπει να επιτεθεί ξανά», λέει ο Μπράτζελ.

Ο ειδικός είναι σίγουρος ότι ο ανταγωνισμός ελλοχεύει ιδιαίτερα στην Ασία. Μια μελέτη της εταιρείας συμβούλων διαχείρισης Roland Berger με την επενδυτική τράπεζα Lazard καταλήγει επίσης στο συμπέρασμα ότι οι Ασιάτες κατασκευαστές και προμηθευτές είναι μεταξύ των νικητών στην αγορά. «Επωφελούνται από τον ηλεκτρισμό του συστήματος μετάδοσης κίνησης και την ψηφιοποίηση – τεχνολογίες στις οποίες οι κατασκευαστές στην Ασία έχουν επικεντρωθεί εδώ και αρκετό καιρό και έχουν μεγαλύτερη ζήτηση εκεί από ό,τι σε άλλες περιοχές», αναφέρει η «Παγκόσμια Μελέτη Προμηθευτών Αυτοκινήτων». Οι συγγραφείς  της μελέτης  είναι πεπεισμένοι ότι η αγορά των προμηθευτών θα παραμείνει μια αναπτυσσόμενη επιχείρηση, αλλά με διαφορετικά στοιχεία, με διαφορετικούς πελάτες και για διαφορετικούς προμηθευτές από ό,τι σήμερα».

Το εργοστάσιο εργαλείων Paul Horn στο Τούμπιγκεν παρακολουθεί στενά την αγορά και τώρα επενδύει όλο και περισσότερο στο εξωτερικό επειδή, για παράδειγμα, η παραγωγή ανταλλακτικών για αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης μετακινείται στην Ανατολική Ευρώπη. «Αυτή τη στιγμή είμαστε απασχολημένοι να καλύψουμε τη διαφορά στη Γερμανία», τονίζει ο Μπράτζελ από το Κέντρο Διαχείρισης Αυτοκινήτων. «Αν θέλουμε να γίνουμε ξανά πιο επιτυχημένοι στα επόμενα 10 με 15 χρόνια, πρέπει να προλάβουμε ξανά το κύμα».

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")