Η QatarEnergy, ο δεύτερος μεγαλύτερος εξαγωγέας υγροποιημένου φυσικού αερίου στον κόσμο, σταμάτησε να στέλνει δεξαμενόπλοια μέσω της Ερυθράς Θάλασσας, αν και η παραγωγή συνεχίζεται, δήλωσε στο Reuters τη Δευτέρα ανώτερη πηγή με άμεση γνώση του θέματος. Ως γνωστόν, η υποστηριζόμενη από το Ιράν ομάδα Χούτι της Υεμένης επιτίθεται από τον Νοέμβριο σε πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα, μέσω της οποίας διακινείται περίπου το 12% της παγκόσμιας ναυτιλιακής κίνησης, σε μια προσπάθεια υποστήριξης των Παλαιστινίων στον πόλεμο με το Ισραήλ. Τουλάχιστον τέσσερα δεξαμενόπλοια που χρησιμοποιήθηκαν για τη μεταφορά LNG του Κατάρ διέκοψαν τον πλου τους μέσω Ερυθράς το Σαββατοκύριακο αφού οι δυνάμεις των ΗΠΑ και της Βρετανίας απάντησαν πραγματοποιώντας δεκάδες αεροπορικές και θαλάσσιες επιδρομές σε στόχους των Χούτι στην Υεμένη

Συγκεκριμένα, τα δεξαμενόπλοια Al Ghariya, Al Huwaila και Al Nuaman είχαν φορτώσει LNG στο Ras Laffan στο Κατάρ και κατευθύνονταν προς τη Διώρυγα του Σουέζ, αλλά σταμάτησαν στις ακτές του Ομάν στις 14 Ιανουαρίου, σύμφωνα με τα στοιχεία παρακολούθησης πλοίων της LSEG.

Το Al Rekayyat, που επέστρεφε στο Κατάρ, σταμάτησε κατά μήκος της διαδρομής του στις 13 Ιανουαρίου στην Ερυθρά Θάλασσα.

«Είναι μια παύση για να λάβουμε οδηγίες για την ασφάλεια, εάν το πέρασμα [από την] Ερυθρά Θάλασσα παραμένει μη ασφαλές, θα περάσουμε μέσω του Ακρωτηρίου» της Καλής Ελπίδας, όπως ανέφερε στο Reuters η πηγή. «Δεν πρόκειται για διακοπή της παραγωγής».

Το Διεθνές Γραφείο Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης της κυβέρνησης του Κατάρ και η QatarEnergy δεν απάντησαν αμέσως στα αιτήματα για σχολιασμό.

Η εναλλακτική διαδρομή προς την Ευρώπη γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας θα μπορούσε να προσθέσει περίπου 9 ημέρες στο ταξίδι 18 ημερών από το Κατάρ, δήλωσε ο αναλυτής του ICIS LNG Alex Froley. Ένας trader υπολόγισε ότι θα μπορούσε να προσθέσει περίπου 1-1,30 ευρώ ανά μεγαβατώρα (MWh) στην τιμή του φορτίου, αν και θα αντισταθμιζόταν εν μέρει με τη μη πληρωμή των τελών της Διώρυγας του Σουέζ.

«Το Κατάρ απλώς θα ακολουθήσει τη μεγάλη διαδρομή μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας, κάτι που θα έχει ως αποτέλεσμα καθυστερήσεις στην παράδοση αλλά τίποτα δραματικό για τις ευρωπαϊκές ισορροπίες», δήλωσε μια άλλη εμπορική πηγή τη Δευτέρα.

Οι πλοιοκτήτες και οι διαχειριστές των τεσσάρων πλοίων, συμπεριλαμβανομένων των Teekay Shipping Glasgow, Pronav Ship Management, Nakilat Shipping Qatar Ltd και του ναυτιλιακού και ναυλωτικού σκέλους STASCO της Shell, επίσης δεν απάντησαν αμέσως στα αιτήματα για σχολιασμό.

 

Η αποστολή φορτίων LNG από τη Σιγκαπούρη στο Ρόττερνταμ μέσω Σουέζ διαρκεί 26 ημέρες, για μία απόσταση 8.500 ν.μ. περίπου, ενώ μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας 36 ημέρες, για μία απόσταση 11.800 ν.μ. περίπου (πηγή γραφήματος: Reuters)


Το Κατάρ απέστειλε περισσότερους από 75 εκατομμύρια μετρικούς τόνους (MMt) LNG το 2023, σύμφωνα με τα στοιχεία της LSEG, συμπεριλαμβανομένων 14 MMt σε αγοραστές στην Ευρώπη και 56,4 MMt στην Ασία. Ενώ πολλά πλοία LNG έχουν αλλάξει πορεία, άλλα συνέχισαν να πλέουν πέρα από την Υεμένη μέσω της Ερυθράς Θάλασσας και της Διώρυγας του Σουέζ, μέσω των οποίων αποστέλλεται το καύσιμο κυρίως με προέλευση το Κατάρ, τις Ηνωμένες Πολιτείες και τη Ρωσία.

Η S&P υπολογίζει τα φορτία LNG του Κατάρ μέσω του καναλιού σε 14,8 MMt ετησίως, τα φορτία των ΗΠΑ σε 8,8 MMt και τα ρωσικά σε 3,7 MMt.

Οι ευρωπαϊκές τιμές αναφοράς του φυσικού αερίου πρώτου μήνα στον ολλανδικό κόμβο TTF μειώθηκαν κατά 1,20 ευρώ στα 30,40 ευρώ ανά μεγαβατώρα (MWh) έως τις 0842 GMT, σύμφωνα με στοιχεία της LSEG.

Οι τιμές LNG spot στην Ασία υποχώρησαν στο χαμηλό επτά μηνών των 10,10 δολαρίων ανά εκατομμύριο βρετανικές θερμικές μονάδες (mmBtu) την Παρασκευή, κυρίως χάρη στα κανονικά επίπεδα αποθήκευσης στην Ευρώπη και τη βορειοανατολική Ασία. Οι τιμές του πετρελαίου υποχώρησαν μετά την άνοδο κατά 1%, που σημειώθηκε την Παρασκευή εξαιτίας ανησυχιών ότι ο πόλεμος θα μπορούσε να διαταράξει τον εφοδιασμό.