Θέμα χρόνου είναι πλέον οι επιπτώσεις στην οικονομία και στην εταιρική κερδοφορία από την κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα με τις επιθέσεις από τους Χούθι της Υεμένης, διακόπτοντας τη ναυσιπλοΐα στη Διώρυγα του Σουέζ

Η συγκεκριμένη διαδρομή είναι ο ταχύτερος θαλάσσιος δρόμος μεταξύ Ασίας και Ευρώπης από τον οποίο διέρχεται περισσότερο από το 15% του παγκόσμιου εμπορίου.

Ο αντίκτυπος μπορεί να αποτυπωθεί στα σημερινά στοιχεία της ΕΚΤ για την επιχειρηματική δραστηριότητα στην Ευρωζώνη για τον μήνα Ιανουάριο, όπως και στα στοιχεία για τον πληθωρισμό Φεβρουαρίου. Επιπλέον, η πρόεδρος της ΕΚΤ, Κριστίν Λαγκάρντ, μπορεί να αναφερθεί στη διαταραχή του θαλάσσιου εμπορίου στην Ερυθρά Θάλασσα στη συνέντευξη που θα δώσει στην αυριανή συνεδρίαση, καθώς μία επιδείνωση της κρίσης θα μπορούσε να οδηγήσει τις κεντρικές τράπεζες και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού να καθυστερήσουν τις επιτοκιακές μειώσεις.

1/4 διά θαλάσσης

Όσο περισσότερο διαρκέσει η κατάσταση αυτή στην Ερυθρά Θάλασσα τόσο μεγαλύτερο αποτύπωμα θα έχει στις επιχειρήσεις και στην οικονομία, καθότι περίπου το ένα τέταρτο των αγαθών εισάγεται στην Ευρώπη διά θαλάσσης από την Ασία. Το ΔΝΤ εκτιμά ότι η αύξηση του κόστους μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων θα μπορούσε να προσθέσει 0,6% στον πληθωρισμό σε ορίζοντα έτους, ενώ αναλυτές της Oxford Economics σημειώνουν ότι οι διαταραχές θα μπορούσαν να επιβραδύνουν την ταχύτητα επιστροφής του πληθωρισμού στον στόχο του 2%.

Υπό απειλή τίθεται και το μεγαλόπνοο σχέδιο σύνδεσης Ευρώπης - Ασίας μέσω Μέσης Ανατολής, προτού καν ξεκινήσει, σύμφωνα με το Bloomberg. Ο πόλεμος Ισραήλ-Χαμάς εμποδίζει την κατασκευή του Οικονομικού Διαδρόμου Ινδίας-Μέσης Ανατολής-Ευρώπης μέσω σιδηροδρομικών δικτύων και θαλάσσιου εμπορίου, ενός σχεδίου που προωθήθηκε από την Ουάσιγκτον και τους βασικούς εταίρους της πέρυσι τον Σεπτέμβριο στη σύνοδο κορυφής του G20. Το σχέδιο θεωρείται το αντίπαλο δέος του προγράμματος υποδομών της Κίνας «Μία Ζώνη, Ένας Δρόμος», μέσω του οποίου προσπαθεί να προσελκύσει τον παγκόσμιο Νότο.

Το αυξανόμενο κόστος και τα προβλήματα στην αλυσίδα τροφοδοσίας έχουν αρχίσει να συμπιέζουν την εταιρική κερδοφορία. Ήδη, αρκετές επιχειρήσεις έχουν προειδοποιήσει για πιθανές συνέπειες, όπως η Tesla και η Volvo που έχουν ανακοινώσει διακοπές στη λειτουργία μονάδων τους. Επίσης, βρετανικοί όμιλοι λιανικής, όπως Tesco, Marks & Spencer και Next, έχουν σηματοδοτήσει τους κινδύνους για τους καταναλωτές από τις υψηλότερες τιμές. Τουλάχιστον 2.300 πλοία κάνουν τώρα τον γύρο της Αφρικής προκειμένου να αποφύγουν την Ερυθρά Θάλασσα, που σημαίνει υψηλότερους ναύλους και μεγαλύτερο ασφαλιστικό κόστος.

Το τελευταίο τρίμηνο του 2023, τα κέρδη των αυτοκινητοβιοχανιών της Ευρώπης εκτιμάται ότι μειώθηκαν 5%, σύμφωνα με στοιχεία του Bloomberg, ενώ από την άλλη οι ναυτιλιακές εταιρείες είναι οι μεγάλοι κερδισμένοι - με την αύξηση του κόστους των containers κατά 300% σε ορισμένους θαλάσσιους δρόμους, τα κέρδη των εταιρειών του δείκτη MSCI Europe για τον κλάδο μεταφορών αυξήθηκαν 7% τις τελευταίες δύο εβδομάδες.

Ο Ντομπρόβσκις

O αντιπρόεδρος της Κομισιόν, Βάλντις Ντομπρόβσκις, προειδοποίησε για τον κίνδυνο αύξησης των τιμών καταναλωτή και επιβράδυνσης της ανάπτυξης εξαιτίας των διαταραχών στην Ερυθρά Θάλασσα. Η Κομισιόν, είπε, παρακολουθεί στενά την κατάσταση και παρότι δεν υπάρχει αισθητός αντίκτυπος στις τιμές ενέργειας και αγαθών, έχει αυξηθεί το κόστος μεταφορών και αυτός είναι ένας παράγοντας κινδύνου. Ο αντίκτυπος στην οικονομία θα εξαρτηθεί από τη διάρκεια της κρίσης, συμπλήρωσε.

Χαμηλή απορρόφηση

Η Ευρώπη αντιμετωπίζει ακόμη ένα πρόβλημα. Η εκταμίευση των κονδυλίων ύψους 800 δισ. ευρώ του Ταμείου Ανάκαμψης για τη χρηματοδότηση της ψηφιακής και πράσινης μετάβασης προσκρούει σε γραφειοκρατικό κυκεώνα, καθότι λιγότερο από το ένα τρίτο των κεφαλαίων, ήτοι ένα 30%, έχουν διανεμηθεί μέχρι τώρα. Ο Ζαν-Φρανσουά βαν Μπόξμερ, επικεφαλής του λόμπι European Round Table for Industry (με μέλη διευθύνοντες συμβούλους και προέδρους 60 κορυφαίων βιομηχανιών και τεχνολογικών εταιρειών της Ευρώπης), προειδοποίησε ότι είναι εξαιρετικά δύσκολη η πρόσβαση στα κονδύλια αυτά και γι’ αυτό κάλεσε την Ε.Ε. να επανεξετάσει την προσέγγισή της στα μεγάλα έργα υποδομών. «Υπάρχουν τεράστια εμπόδια και πολλά κριτήρια. Οι υπεύθυνοι χάνονται στην περιπλοκότητα της όλης διαδικασίας. Η πρόθεση είναι καλή, αλλά έχουμε χαθεί», τόνισε. Ορισμένες χώρες, όπως Πολωνία και Ουγγαρία, δεν έχουν καν αγγίξει το μεγαλύτερο μέρος των κονδυλίων, υπό τον φόβο παραβίασης του κανόνα του δικαίου, ενώ η Ιταλία, ο μεγαλύτερος αποδέκτης κεφαλαίων, έχει ζητήσει παράταση χρόνου για να απορροφήσει τα κεφάλαια, εξαιτίας των καθυστερήσεων στην εκταμίευση. «Το Ταμείο Ανάκαμψης είναι αποσπασματικό και ελλειμματικό στον σχεδιασμό του», αναφέρει εκπρόσωπος του Bruegel.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")