Κάτω από τη Βάση η Περιβαλλοντική Προστασία στην Ανακύκλωση Πλοίων και το 2023

Κάτω από τη Βάση η Περιβαλλοντική Προστασία στην Ανακύκλωση Πλοίων και το 2023
energia.gr
Παρ, 2 Φεβρουαρίου 2024 - 08:49

Η μη κυβερνητική οργάνωση Shipbreaking Platform εξέδωσε την ετήσια έκθεσή της σχετικά με τη βιομηχανία διάλυσης πλοίων, η οποία παραμένει ιδιαίτερα επικριτική για τη συνεχιζόμενη εξάρτησή της από τα ναυπηγεία της Νοτιοανατολικής Ασίας, τα οποία, όπως υποστηρίζουν, έχουν τα χαμηλότερα επίπεδα ασφάλειας και περιβαλλοντικής προστασίας. Σύμφωνα με τους αναλυτές της, το 85% των πλοίων που πωλήθηκαν

για παλιοσίδερα παγκοσμίως το 2023 πήγαν στο Μπαγκλαντές, την Ινδία ή το Πακιστάν, παρά τους κανονισμούς που απαιτούν περιβαλλοντικά ορθή ανακύκλωση. Ενώ ο συνολικός ρυθμός διάλυσης πλοίων μειώθηκε τα τελευταία χρόνια και παρέμεινε σχετικά σταθερός από έτος σε έτος το 2023, η οργάνωση υπογραμμίζει ότι η ναυτιλιακή βιομηχανία εξακολουθεί να αποφεύγει τους κανονισμούς και να βρίσκει τρόπους διάθεσης των πλοίων της χωρίς να ανησυχεί για την ασφάλεια και το περιβάλλον. Στο πλαίσιο αυτό η Shipbreaking Platform επανέλαβε τις εκκλήσεις της προς την ΕΕ συνολικά και άλλες χώρες να γίνουν πιο απαιτητικοί στις προσπάθειές τους για την επιβολή της νομοθεσίας.

"Δεν υπάρχει δυνατότητα να χωριστεί ένα πλοίο σε μια παραλία με τρόπο που να είναι περιβαλλοντικά βιώσιμος και ασφαλής για τους εργαζόμενους", λέει ο Ingvild Jenssen - Εκτελεστικός Διευθυντής και Ιδρυτής της ΜΚΟ Shipbreaking Platform. "Οι ναυτιλιακές εταιρείες αποφεύγουν την ευθύνη τους για να βεβαιωθούν ότι τα τοξικά απόβλητα δεν βλάπτουν την υγεία των εργαζομένων και τα ευαίσθητα παράκτια περιβάλλοντα».

Σύμφωνα με τους υπολογισμούς της ΜΚΟ, συνολικά 446 ποντοπόρα πλοία και πλατφόρμες ανοιχτής θαλάσσης διαλύθηκαν το 2023. Η συντριπτική πλειονότητα, συνολικά 325, πήγαν στις τρεις χώρες, με το Μπαγκλαντές να έχει την πρώτη θέση με 170 πλοία. Η Ινδία ήταν δεύτερη με 140 πλοία. Η Τουρκία, η ΜΚΟ λέει ότι παρέλαβε μόλις 44 πλοία ενώ 49 ακόμα πλοία πήγαν σε άλλα μέρη του κόσμου.

Η Κίνα, υπολογίζουν ότι ήταν ο μεγαλύτερος εξαγωγέας πλοίων για ανακύκλωση το 2023, παρά την παρουσία υπερσύγχρονων εγκαταστάσεων ανακύκλωσης στη χώρα. Στην έκθεση αναφέρονται άλλες χώρες, όπως το Χονγκ Κονγκ, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, η Ταϊλάνδη, η Ελλάδα, η Ρωσία και η Νότια Κορέα, που επίσης στέλνουν πλοία στις παραλίες του Μπαγκλαντές και της Ινδίας. Ο αριθμός του Πακιστάν μειώθηκε σε μόλις 15 πλοία για οικονομικούς και πολιτικούς λόγους, αλλά συνεχίζει να αναφέρεται από τον όμιλο λόγω του χαμηλού επιπέδου ασφαλείας του.

«Υπάρχουν περιβαλλοντικοί και εργατικοί νόμοι που ρυθμίζουν την ανακύκλωση πλοίων, αλλά αγνοούνται και παρακάμπτονται εύκολα από τους πλοιοκτήτες», γράφει η ΜΚΟ Shipbreaking. Οι έλεγχοι για παράδειγμα στην Τουρκία έχουν δείξει ότι οι καθημερινές πρακτικές δεν συμμορφώνονται με τα πρότυπα που απαιτούνται για την έγκριση της ΕΕ. Υποστηρίζουν ότι τοξικά απόβλητα διαρρέουν τακτικά στο νερό και ότι η ατμοσφαιρική ρύπανση είναι πολύ πάνω από τα διεθνή πρότυπα. Οι κίνδυνοι ποικίλλουν από εκρήξεις μέχρι πτώση χαλύβδινων πλακών και τοξικές αναθυμιάσεις.

Τονίζοντας τους κινδύνους, στην έκθεση αναφέρεται ότι τουλάχιστον έξι εργάτες σκοτώθηκαν στο Chattogram του Μπαγκλαντές το 2023. Άλλοι 19 ι τραυματίστηκαν σοβαρά. Λόγω της χαλαρής επιβολής του νόμου, πιστεύουν ότι πολλά ατυχήματα στα ναυπηγεία δεν αναφέρονται.

Η ΜΚΟ υποστηρίζει επίσης ότι πολλοί από τους κορυφαίους πλοιοκτήτες στον κόσμο και ειδικά στην Ευρώπη εξακολουθούν να στέλνουν πλοία στις ακτές των τριών χωρών. Αναγνωρίζουν ότι πολλά πλοία περνούν από αγοραστές σε μετρητά ως μεσάζοντες.

Επικαλούνται τη συνεχιζόμενη χρήση των αγοραστών μετρητών, εφιστώντας την προσοχή στο γεγονός ότι "σχεδόν τα μισά από τα πλοία που αποσύρθηκαν οριστικά το 2023 άλλαξαν την αρχική τους σημαία σε νηολόγιο με γκρίζα ή μαύρη σημαία, μόλις λίγες εβδομάδες πριν από την τελική προσάραξη τους. Οι σημαίες του Καμερούν, των Κομορών, της Μογγολίας, του Παλάου, του St Kitts & Nevis και της Τανζανίας ήταν ιδιαίτερα δημοφιλείς στους αγοραστές μετρητών".

Η ΜΚΟ Shipbuilding αναφέρει συγκεκριμένα την MSC Mediterranean Shipping Company, η οποία υποστηρίζει ότι η μεγαλύτερη εταιρεία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο έχει στείλει περισσότερα από 100 πλοία για διάλυση την τελευταία δεκαετία. Αναφέρουν ότι η MSC διέλυσε 14 από τα παλαιότερα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στο Αλάνγκ της Ινδίας το 2023. Η ομάδα ζητά η MSC, η οποία τόνισαν ότι απαγόρευσε τη μεταφορά παράνομων, τοξικών αποβλήτων στα πλοία της σε παράνομες εγκαταστάσεις,  να αναλάβει την ίδια δέσμευση για τον δικό της στόλο και να σταματήσει να στέλνει πλοία στις ακτές του Μπαγκλαντές, της Ινδίας ή του Πακιστάν.

Τονίζουν ότι ο αριθμός των σκαφών που θα διαλυθούν αναμένεται να αυξηθεί τα επόμενα χρόνια και καλούν την ΕΕ καθώς αναθεωρεί τη νομοθεσία της να συμπεριλάβει την ιδιοκτησία και όχι μόνο τις σημαίες για να αυξήσει την ευθύνη για την ασφαλή και περιβαλλοντικά ορθή ανακύκλωση πλοίων.

Ν. Παλ.