Οι Ναυτασφαλιστές Στηρίζουν το Θαλάσσιο Εμπόριο σε Ερυθρά και Μαύρη Θάλασσα

Οι Ναυτασφαλιστές Στηρίζουν το Θαλάσσιο Εμπόριο σε Ερυθρά και Μαύρη Θάλασσα
του Αντώνη Τσιμπλάκη
Τετ, 7 Φεβρουαρίου 2024 - 17:55

Την παρέμβαση της Διεθνούς Ένωσης Ναυτασφαλιστών (IUMI), προκάλεσαν οι συνεχόμενες επιθέσεις του ανταρτών Χούθι της Υεμένης σε εμπορικά πλοία, σε συνδυασμό με τις πληροφορίες που αναφέρουν ότι τα ασφάλιστρα κινδύνου έχουν αυξηθεί κατακόρυφα για την Ερυθρά Θάλασσα

Εξελίξεις που προβληματίζουν τις ναυτιλιακές εταιρείες αλλά και τους ναυλωτές.

Όπως επισημαίνεται χαρακτηριστικά σε ανακοίνωση της IUMΙ  «Οι ναυτασφαλιστές συνεχίζουν να υποστηρίζουν το θαλάσσιο εμπόριο στην Ερυθρά Θάλασσα και τη Μαύρη Θάλασσα».

Κατά την ετήσια χειμερινή συνάντησή στο Λονδίνο, η Διεθνής Ένωση Ναυτασφαλίσεων (IUMI), επιβεβαίωσε ότι η αγορά συνεχίζει να στηρίζει το εμπόριο στην Ερυθρά Θάλασσα και στην περιοχή της Ουκρανίας/Μαύρης Θάλασσας.

Στην Ερυθρά Θάλασσα, η ναυτασφαλιστική αγορά παρέχει προϊόντα hull αλλά  και φορτίου σε προσιτές τιμές και οι πλοιοκτήτες είναι σε θέση να αποκτήσουν την κάλυψη που χρειάζονται», σημειώνουν χαρακτηριστικά.

«Οι επιθέσεις συνεχίζονται παρά τη στρατιωτική επέμβαση, αλλά, ευτυχώς, οι απώλειες των πλοίων δεν ήταν καταστροφικές. Ο αντίκτυπος στις διελεύσεις από τη διώρυγα του Σουέζ και στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού είναι σημαντικός, αλλά αυτό δεν έχει επηρεάσει την ικανότητα της αγοράς ναυτασφαλίσεων να παρέχει επαρκή κάλυψη – τόσο για τις διελεύσεις από την Ερυθρά Θάλασσα προς τη διώρυγα του Σουέζ όσο και για τη μεγαλύτερη διαδρομή γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας».

Όσον αφορά τη Μαύρη Θάλασσα από την παύση του διαδρόμου σιτηρών της Ουκρανίας τον Σεπτέμβριο του 2023, περίπου 10 εκατομμύρια μετρικοί τόνοι σιτηρών έχουν μεταφερθεί επιτυχώς από τα ουκρανικά λιμάνια χρησιμοποιώντας πλοία ασφαλισμένα από τους ναυτασφαλιστές.

«Αυτό συμβαίνει παρά το γεγονός ότι η Ρωσία προκάλεσε ζημιές στις εγκαταστάσεις της ουκρανικής ακτής και εξόρυξε τα τοπικά ύδατα. Η ασφαλιστική κάλυψη συνέβαλε στο να εξαχθεί μεγάλο μέρος της ουκρανικής συγκομιδής σιτηρών στο εξωτερικό, γεγονός που με τη σειρά του συνέβαλε στη σταθεροποίηση των διεθνών τιμών των αγροτικών προϊόντων».

Η IUMI ανέφερε επίσης την περιορισμένη κίνηση μέσω της διώρυγας του Παναμά λόγω της χαμηλής στάθμης των υδάτων που προκαλεί περιορισμό του μέγιστου βυθίσματος ενός πλοίου από 50 πόδια σε 44 πόδια. Αυτό μείωσε τις ημερήσιες διελεύσεις σε περίπου 24 πλοία από 34-36 πλοία που ήταν ο κανόνας. Τα δρομολόγια αναμένεται να μειωθούν περαιτέρω σε 18 πλοία αργότερα αυτό το μήνα. Το αποτέλεσμα είναι μεγαλύτεροι χρόνοι διέλευσης, καθώς τα πλοία δρομολογούνται εκ νέου – αλλά τα ταξίδια έχουν υπονομευθεί περαιτέρω από τα γεγονότα στην Ερυθρά Θάλασσα.

Τέλος επισημάνθηκε ότι η αύξηση των παγκόσμιων ασφαλίστρων ναυτασφαλίσεων που σημειώθηκε το 2022 θα δώσει ώθηση στα αποτελέσματα του 2023, τα οποία η IUMI θα δημοσιεύσει στο ετήσιο συνέδριό της τον προσεχή Σεπτέμβριο. Ωστόσο, η βάση ασφαλίστρων του 2024 θα είναι πιο δύσκολο να προβλεφθεί, λόγω των ζητημάτων της αλυσίδας εφοδιασμού, καθώς και της ασθενέστερης καταναλωτικής εμπιστοσύνης, των υψηλών επιτοκίων και της οικονομικής επιβράδυνσης σε ορισμένες περιοχές- οι πληθωριστικές πιέσεις ωστόσο αμβλύνονται.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")