ΗΠΑ: Στο Στόχαστρο Δεξαμενόπλοιο που Παραβιάζει το Πλαφόν στο Ρωσικό Πετρέλαιο

ΗΠΑ: Στο Στόχαστρο Δεξαμενόπλοιο που Παραβιάζει το Πλαφόν στο Ρωσικό Πετρέλαιο
energia.gr
Παρ, 9 Φεβρουαρίου 2024 - 12:14

Οι ΗΠΑ, με την υποστήριξη των δυτικών συμμάχων τους, συνεχίζουν να στοχεύουν τα δεξαμενόπλοια που παραβιάζουν το ετήσιο ρωσικό ανώτατο όριο τιμών πετρελαίου και άλλες προσπάθειες συγκέντρωσης χρημάτων για τη Ρωσία. Το αμερικανικό υπουργείο Οικονομικών ανακοίνωσε τη δεύτερη δράση του για το 2024 με επίκεντρο ένα δεξαμενόπλοιο που είναι νηολογημένο στη Λιβερία και

το οποίο, όπως λέει, ελέγχεται από τη Ρωσία, καθώς και διάφορες εταιρείες διαχείρισης με έδρα τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα που συνδέονται με αυτό και άλλα δεξαμενόπλοια. Ταυτόχρονα, οι ΗΠΑ έλαβαν μέτρα για την εφαρμογή των δεσμεύσεων της G7 για την απαγόρευση της εισαγωγής ρωσικών διαμαντιών.

Από τον Οκτώβριο του 2023, όταν οι ΗΠΑ ξεκίνησαν τις προσπάθειες επιβολής του ανώτατου ορίου τιμών, το Reuters υπολογίζει ότι περίπου 27 δεξαμενόπλοια έχουν καταχωρηθεί για μεταφορά ρωσικού πετρελαίου σε τιμή άνω των 60 δολαρίων ενώ χρησιμοποιούν δυτική ναυτιλιακή υπηρεσία. Οι ενέργειες απαγορεύουν στους Αμερικανούς να έχουν επιχειρηματικές συναλλαγές με τα δεξαμενόπλοια, αλλά φαίνεται ότι επηρεάζουν και άλλες χώρες να συναλλάσσονται με τα δεξαμενόπλοια υπό τον φόβο της αντίδρασης των ΗΠΑ.

«Κορυφαίος αξιωματούχος της Ρωσίας παραδέχεται ότι το ανώτατο όριο τιμών του συνασπισμού και οι κυρώσεις μας οδήγησαν σε διευρυνόμενες εκπτώσεις στο ρωσικό πετρέλαιο, περιορίζοντας τα έσοδα στα οποία βασίζεται το Κρεμλίνο για τον παράνομο πόλεμο του», δήλωσε ο υφυπουργός Οικονομικών για την Τρομοκρατία και τις Χρηματοοικονομικές Πληροφορίες Μπράιαν Νέλσον. «Η σημερινή δράση κατά των πλοίων που παραβιάζουν το ανώτατο όριο τιμής του ρωσικού πετρελαίου θα πρέπει να χρησιμεύσει ως συνεχής προειδοποίηση ότι μπορούμε και θα επιβάλλουμε κυρώσεις για παραβιάσεις του ανώτατου ορίου».

Το δεξαμενόπλοιο στο επίκεντρο των σημερινών δράσεων είναι το NS Leader χωρητικότητας 115.850 dwt, που κατασκευάστηκε το 2007 και είναι νηολογημένο στη Λιβερία. Οι εγγεγραμμένοι ιδιοκτήτες είναι η NS Leader Shipping στη Λιβερία, αλλά οι ΗΠΑ ισχυρίζονται ότι «η Κυβέρνηση της Ρωσικής Ομοσπονδίας είναι ο απόλυτος ιδιοκτήτης», καθώς επικεντρώνεται στο δεξαμενόπλοιο και σε μια σειρά εταιρειών που όλες συνδέονται με το πλοίο. Εκτός από το μπλοκάρισμα του δεξαμενόπλοιου, κατέγραψαν επίσης τον εγγεγραμμένο ιδιοκτήτη NS Leader Shipping.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες των ΗΠΑ, ο NS Leader πραγματοποίησε πέντε επισκέψεις σε ρωσικά λιμάνια το 2023. Τον περασμένο Νοέμβριο, οι ΗΠΑ ισχυρίζονται ότι το δεξαμενόπλοιο παρέδωσε τιμές πετρελαίου πάνω από $80 ανά βαρέλι, δηλαδή $20 πάνω από το ανώτατο όριο των 60 $ που καθορίστηκε τον Δεκέμβριο του 2022 και ότι η Zeenit Supply and Trading DMCC με έδρα τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα πούλησε το ρωσικό αργό Urals που μεταφέρθηκε με το πλοίο.

Η Oil Tankers SCF Mgmt FZCO με έδρα τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, η οποία διαχειρίζεται το NS Leader από τον Σεπτέμβριο του 2023, συμπεριλαμβανομένου του ταξιδιού του Νοεμβρίου 2023, κατά το οποίο ο NS Leader μετέφερε αργό πετρέλαιο προέλευσης Ρωσικής Ομοσπονδίας, συμπεριλήφθηκε επίσης στη σημερινή δράση. Οι ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο και η Ευρωπαϊκή Ένωση έχουν επίσης επιβάλει κυρώσεις στη SUN Ship Management D Ltd., η οποία διαχειριζόταν στο παρελθόν το NS Leader μεταξύ Απριλίου 2022 και Σεπτεμβρίου 2023.

«Η Oil Tankers SCF διαχειρίζεται πετρελαιοφόρα που ανήκουν στην κυβέρνηση της Ρωσικής Ομοσπονδίας μέσω της Sovcomflot, μιας ρωσικής κρατικής ναυτιλιακής εταιρείας», αναφέρεται στην ανακοίνωση, σημειώνοντας ότι η εταιρεία ήταν προηγουμένως εισηγμένη σε Εκτελεστικό Διάταγμα. «Η Oil Tankers SCF διαχειρίζεται επίσης τα πλοία Ligovsky Prospect, Kazan, NS Century, NS Champion και Viktor Bakaev που έχουν εγκριθεί από τις ΗΠΑ, τα οποία έχουν συμμετάσχει στην εξαγωγή αργού πετρελαίου προέλευσης Ρωσικής Ομοσπονδίας με τιμή άνω των 60 $ ανά βαρέλι. Το Ηνωμένο Βασίλειο έχει επίσης επιβάλει κυρώσεις στην Oil Tankers SCF.

Καθώς παρακολούθησαν τη δραστηριότητα του σκάφους, οι ΗΠΑ ισχυρίζονται ότι εμφανίστηκαν δύο άλλες εταιρείες των ΗΑΕ, οι οποίες, σύμφωνα με τις Ηνωμένες Πολιτείες, «ιδρύθηκαν μέσα σε μια εβδομάδα περίπου η μία από την άλλη τον Ιούλιο του 2022» και μοιράζονται έναν διευθυντή επιχείρησης. Η σημερινή δράση αναφέρει ότι η Zeenit και η Talassa Shipping DMCC με έδρα τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα έχουν εμπλακεί στη μεταφορά πολλαπλών φορτίων μαζί αργού πετρελαίου προέλευσης Ρωσικής Ομοσπονδίας χρησιμοποιώντας πλοία που φόρτωσαν σε ρωσικά λιμάνια το 2023.

Το Γραφείο Ελέγχου Ξένων Περιουσιακών Στοιχείων του Υπουργείου Οικονομικών των ΗΠΑ εξέδωσε επίσης σήμερα δύο αποφάσεις που απαγορεύουν την εισαγωγή ορισμένων κατηγοριών διαμαντιών που εξορύσσονται στη Ρωσία. Πρώτον, η OFAC εξέδωσε απόφαση που απαγορεύει την εισαγωγή μη βιομηχανικών διαμαντιών που εξορύσσονταν ή εξορύσσονται τώρα στη Ρωσία. Δεύτερον, η OFAC εξέδωσε απόφαση που απαγορεύει την εισαγωγή κοσμημάτων με διαμάντια και αταξινόμητων διαμαντιών προέλευσης Ρωσικής Ομοσπονδίας ή εξάγονται από τη Ρωσική Ομοσπονδία, με ισχύ από την 1η Μαρτίου 2024.

Σημείωσαν ότι αυτές οι απαγορεύσεις αποσκοπούν στην εφαρμογή των δεσμεύσεων της G7 του Δεκεμβρίου 2023 για την επιβολή σταδιακών περιορισμών στην εισαγωγή διαμαντιών που εξορύσσονται ή εξορύσσονται στη Ρωσία. Η OFAC αναφέρει ότι σκοπεύει να εκδώσει πρόσθετες δημόσιες οδηγίες σχετικά με αυτούς τους προσδιορισμούς.