Την πρόταση της Κίνας που θα καθορίζει ένα παγκόσμιο πρότυπο καυσίμων στη ναυτιλία, αλλά και μηχανισμό χρηματοδότησης για την «πράσινη» μετάβαση του κλάδου, υποστηρίζουν Νορβηγία, Βραζιλία και Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα

Σύμφωνα με τη ναυτιλιακή επιθεώρηση Lloyd’s List, εν όψει της προώθησης των συζητήσεων σχετικά με τα «μεσοπρόθεσμα μέτρα» για τη μείωση των εκπομπών αερίων στη ναυτιλία στη MEPC81 του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού, που θα διεξαχθεί στο Λονδίνο από 18 έως 22 Μαρτίου, η πρόταση της Κίνας για τα εναλλακτικά καύσιμα και τη δημιουργία ενός ταμείου στην πορεία για την απεξάρτηση της ναυτιλίας από τον άνθρακα τυγχάνει επιπλέον υποστήριξης από τη Νορβηγία, καθώς η χώρα της Ε.Ε. απέσυρε την πρότασή της για το Σύστημα Εμπορίων Δικαιωμάτων Εκπομπών στον ΙΜΟ.

Ο ΙΜΟ εξετάζει διάφορες προτάσεις χωρών για ένα τεχνικό μέτρο που αφορά τη μείωση της περιεκτικότητας των καυσίμων σε άνθρακα και ένα αντίστοιχο οικονομικό μέτρο, όπως ένας φόρος ή εισφορά άνθρακα για τη μετάβαση της ναυτιλίας σε μηδενικές εκπομπές.

Η πρόσφατη πρόταση της Κίνας που ονομάζεται International Maritime Sustainable Fuels & Fund (IMSF&F) λαμβάνει υπόψη τις εκπομπές του πλήρους κύκλου ζωής των πλοίων, σύμφωνα με την αναθεωρημένη στρατηγική του ΙΜΟ για το φαινόμενο του θερμοκηπίου.

Οι συνυποστηρικτές της πρότασης πρότειναν ένα πρότυπο καυσίμου που θα επιτρέπει αρχικά τη χρήση καυσίμων με υψηλές εκπομπές, ώστε να διασφαλιστεί η υιοθέτηση τεχνολογιών εναλλακτικών καυσίμων στα νέα πλοία.

Η πρόταση θα θέσει έναν ετήσιο στόχο έντασης καυσίμου από το 2027. Τα πλοία που θα επιτυγχάνουν τον στόχο του δεν θα πρέπει να λάβουν κανένα μέτρο, ενώ τα πλοία που εκπέμπουν υπερβολικά υψηλές εκπομπές θα πρέπει να συμμορφωθούν, είτε πληρώνοντας για τις εκπομπές τους είτε αγοράζοντας τις πλεονάζουσες μονάδες από πλοία που συμμορφώνονται υπερβολικά.

Επίσης προτείνεται η δημιουργία ειδικού ταμείου από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό, που θα εποπτεύεται από ένα διοικητικό συμβούλιο με γεωγραφικά ισορροπημένη σύνθεση.

Επισημαίνεται ότι με τα έσοδα από το ταμείο αυτό θα ανταμείβονται τα πλοία που συμμορφώνονται περισσότερο, ενώ παράλληλα θα στηριχθούν οι προσπάθειες απαλλαγής από τον άνθρακα με προγράμματα εφαρμοσμένης έρευνας και ανάπτυξης και μεταφοράς τεχνολογίας εναλλακτικών καυσίμων στις αναπτυσσόμενες χώρες.

Πράσινο ισοζύγιο

Το Παγκόσμιο Ναυτιλιακό Συμβούλιο, ένας εμπορικός όμιλος μεταφορέων εμπορευματοκιβωτίων, πρότεινε έναν «μηχανισμό πράσινου ισοζυγίου».

Περιλαμβάνει επίσης ένα ετήσιο πρότυπο καυσίμων για τη συλλογή κεφαλαίων από τα πλοία που εκπέμπουν περισσότερα από τον στόχο τους, ενώ θα πληρώνει τα πλοία που υπερβαίνουν τον στόχο τους ως μέρος του μηχανισμού.

Ο οργανισμός τακτικών γραμμών δήλωσε ότι ο μηχανισμός του θα θέσει ένα αυστηρότερο όριο εκπομπών για να καθορίσει ποια πλοία λαμβάνουν πληρωμές ως μέρος της πρότασής του.

Το «μήνυμα» της ΕΕΕ

Πρόσφατα η πρόεδρος της ΕΕΕ, Μελίνα Τραυλού, μιλώντας για την απανθρακοποίηση του κλάδου στη Σύνοδο Κορυφής που διοργάνωσε το Διεθνές Ναυτικό Επιμελητήριο (ICS), στο Ντουμπάι, έκανε λόγο για επιτακτική ανάγκη συνεργασίας και συντονισμού όλων των εμπλεκόμενων μερών της ναυτιλιακής αλυσίδας για την επίτευξη των στόχων του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ), του διεθνούς νομοθέτη της ναυτιλίας.

Τόνισε την ανάγκη συγκεκριμένης προσέγγισης από τις κυβερνήσεις, τις ρυθμιστικές αρχές και τα ενδιαφερόμενα μέρη.

Η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών απηύθυνε δημόσια πρόσκληση προς τις κυβερνήσεις των κρατών για ενεργή και αποτελεσματική υποστήριξη του φιλόδοξου έργου του ΙΜΟ, ώστε να υπάρξει σύγκλιση όλων των απόψεων προς τον κοινό στόχο.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")