Η Κίνα είναι η μεγαλύτερη αγορά (και ο μεγαλύτερος παραγωγός) ηλεκτρικών οχημάτων στον κόσμο - και η πιο ανταγωνιστική. Οι πωλήσεις των "οχημάτων νέας ενέργειας", στα οποία περιλαμβάνονται τόσο τα υβριδικά όσο και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με μπαταρία, αυξήθηκαν κατά 38% πέρυσι και έφτασαν τα 9,49 

εκατομμύρια μονάδες, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων της Κίνας. Εάν η παγκόσμια αγορά των EVs ήταν 13,6 εκατομμύρια πέρυσι, όπως εκτιμά η εταιρεία ερευνών Rho Motion, τότε η Κίνα είναι υπεύθυνη για σχεδόν το 70% όλων των πωλήσεων EVs πέρυσι, σημείωνει το Fortune. Καθώς ο κόσμος αγκαλιάζει τα ηλεκτρικά οχήματα, τα προσιτά EV της Κίνας θα μπορούσαν να είναι έτοιμα για παγκόσμια κυριαρχία - ένα πιθανό μέλλον που ανησυχεί τόσο τους παλαιούς κατασκευαστές αυτοκινήτων όσο και τον διευθύνοντα σύμβουλο της Tesla Elon Musk.

Τρεις κινεζικές εταιρείες κατασκευής ηλεκτρικών οχημάτων περιλαμβάνονται στην Asia Future 30, τη λίστα του Fortune που καταρτίστηκε σε συνεργασία με την BCG και αναδεικνύει 30 εταιρείες στην περιοχή που βρίσκονται σε καλύτερη θέση για μελλοντική ανάπτυξη. 

Η BYD, ο γίγαντας EV που υποστηρίζεται από την Berkshire Hathaway του Warren Buffett, είναι ίσως η πιο διάσημη από τις τρεις. Η εταιρεία, η οποία ξεκίνησε ως κατασκευαστής μπαταριών, εκθρόνισε την Tesla το τελευταίο τρίμηνο του περασμένου έτους ως ο κορυφαίος πωλητής ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρία στον κόσμο.

Δύο κινεζικές νεοσύστατες επιχειρήσεις EV - η Nio και η Li Auto- βρίσκονται επίσης στη λίστα, οι οποίες στοχεύουν στο premium άκρο της αγοράς, ανταγωνιζόμενες μάρκες όπως η Tesla με έδρα τις ΗΠΑ.

Ωστόσο, οι τρεις αυτές εταιρείες είναι μόνο μερικές από τους περίπου 100 κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων στην Κίνα. Το Πεκίνο ενθάρρυνε την ανάπτυξη του τομέα των ηλεκτρικών οχημάτων από τις αρχές της δεκαετίας του 2010, χορηγώντας επιδοτήσεις τόσο στους κατασκευαστές όσο και στους καταναλωτές.

Ο καθαρός όγκος των παραγωγών καθιστά την Κίνα την πιο ανταγωνιστική αγορά EV στον κόσμο: Κάποτε υπήρχαν έως και 500 εταιρείες EV στην Κίνα, αλλά ο ανταγωνισμός έχει οδηγήσει στην ενοποίηση. Οι περισσότεροι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων εξακολουθούν να είναι ζημιογόνοι, πράγμα που σημαίνει ότι θα μπορούσε να έρθει περισσότερη ενοποίηση καθώς οι εταιρείες αποχωρούν από την αγορά.

Για να γίνουν τα πράγματα χειρότερα, θα μπορούσε να υπάρξει ζήτημα υπερπροσφοράς, καθώς ο ρυθμός ανάπτυξης της αγοράς EV της Κίνας δείχνει σημάδια επιβράδυνσης.

Τι διαφοροποιεί αυτές τις εταιρείες μεταξύ τους και πώς θα αντιμετωπίσουν την πρόκληση μιας πιο ανταγωνιστικής αγοράς EV; Το Fortune καταδύεται σε αυτά τα τρία αστέρια του EV για να πει περισσότερα σχετικά με το τι τις ξεχωρίζει από τον ανταγωνισμό.

BYD
Ο Wang Chuanfu ίδρυσε την BYD - ή "Build Your Dreams" - το 1995 όχι ως εταιρεία αυτοκινήτων, αλλά ως κατασκευαστή μπαταριών, ειδικά για κινητά τηλέφωνα. Η εταιρεία επεκτάθηκε στην αυτοκινητοβιομηχανία το 2003 μετά την εξαγορά της Xi'an Tsinchuan Automobile, μιας μικρής αυτοκινητοβιομηχανίας- δύο χρόνια αργότερα λάνσαρε το πρώτο της όχημα, ένα αυτοκίνητο με κινητήρα εσωτερικής καύσης που ονομαζόταν F3.

Το 2008, η BYD παρουσίασε το πρώτο της plug-in υβριδικό ηλεκτρικό όχημα, το F3DM. Την ίδια χρονιά, η Berkshire Hathaway επένδυσε 230 εκατομμύρια δολάρια στον κατασκευαστή ηλεκτρικών οχημάτων. Ο μακροχρόνιος επιχειρηματικός συνεργάτης του Warren Buffett, Charlie Munger, αποκάλεσε τον Wang "συνδυασμό του Thomas Edison και του Jack Welch" σε συνέντευξή του στο Fortune το 2009.

Η BYD είναι πλέον ένας καθιερωμένος και κυρίαρχος παίκτης στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας. Η εταιρεία, η οποία πωλεί τόσο ηλεκτρικά όσο και plug-in υβριδικά οχήματα με μπαταρία, συγκαταλέγεται τακτικά μεταξύ των κορυφαίων μηνιαίων πωλητών ηλεκτρικών οχημάτων στη χώρα.

Η BYD έχει επιτυχώς καθετοποιήσει τις δραστηριότητές της, οι οποίες μπορούν να αυξήσουν τα περιθώρια κέρδους, μέχρι και να έχει το δικό της πλοίο για την εξαγωγή των αυτοκινήτων της. Η ιστορία της ως κατασκευαστής μπαταριών της δίνει επίσης ένα πλεονέκτημα: Η BYD διαθέτει μια εσωτερική τεχνολογία μπαταριών που διαφημίζει ως ασφαλέστερη επιλογή από τις μπαταρίες ιόντων λιθίου που χρησιμοποιούνται στα περισσότερα EV.

Αφού κατέλαβε την κινεζική αγορά, η BYD προσπαθεί τώρα να επεκταθεί στο εξωτερικό. Ο κατασκευαστής EV έχει εισέλθει σε τουλάχιστον 58 υπερπόντιες αγορές, συμπεριλαμβανομένης της Γερμανίας, της Ιαπωνίας, της Αυστραλίας και της Ταϊλάνδης. Η εταιρεία κατασκευάζει επίσης εγκαταστάσεις παραγωγής στην Ταϊλάνδη και τη Βραζιλία και έχει δεσμευτεί να κατασκευάσει εγκαταστάσεις και στην Ουγγαρία και την Ινδονησία.

Η εταιρεία πούλησε 3,02 εκατομμύρια οχήματα το 2023, ξεπερνώντας τον δικό της στόχο πωλήσεων και ξεπερνώντας παράλληλα την Tesla στις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρία. (Η BYD ξεπέρασε την Tesla πολύ νωρίτερα, αν συμπεριληφθούν και τα υβριδικά αυτοκίνητα της πρώτης). Μια εκτίμηση που δημοσίευσε η BYD τον Ιανουάριο ανέφερε ότι η εταιρεία αναμένει ότι τα καθαρά κέρδη του 2023 για ολόκληρο το έτος θα φτάσουν τα 31 δισεκατομμύρια γιουάν (4,3 δισεκατομμύρια δολάρια), γεγονός που θα αντιπροσωπεύει άλμα 85% σε σχέση με το προηγούμενο έτος.

Li Auto
Η νεοφυής επιχείρηση EV Li Auto, που ιδρύθηκε το 2015, υποστηρίζεται από μερικούς από τους μεγαλύτερους τεχνολογικούς κολοσσούς της Κίνας, όπως η Meituan και η ByteDance. Η εταιρεία έκανε το ντεμπούτο της στο Nasdaq το 2020. Ο ιδρυτής της Li Xiang ξεκίνησε την εταιρεία μετά από δύο δεκαετίες στον τομέα του διαδικτύου, ενώ προηγουμένως είχε δημιουργήσει την Autohome, μια διαδικτυακή πλατφόρμα για την αγορά αυτοκινήτων από Κινέζους καταναλωτές.

Ο Li ακολούθησε διαφορετική πορεία από άλλες κινεζικές νεοσύστατες εταιρείες EV, εστιάζοντας σε plug-in υβριδικά και όχι σε αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα. Τα υβριδικά μπορούν να τροφοδοτηθούν είτε με βενζίνη είτε με ηλεκτρισμό και συχνά τοποθετούνται ως μεταβατική τεχνολογία για να ενθαρρύνουν τους σκεπτικιστές που ανησυχούν για την εμβέλεια. Η απόφαση αυτή μπορεί να είχε αποτέλεσμα: Η Li Auto ξεπέρασε τις 10.000 πωλήσεις μοντέλων μόλις έξι μήνες μετά την κυκλοφορία του πρώτου της μοντέλου οχήματος τον Δεκέμβριο του 2019.

Η Li Auto, που συχνά αναφέρεται ως ανταγωνιστής της Tesla, στοχεύει στην αγορά premium στην Κίνα. Σε αντίθεση με τα πιο μαζικά μοντέλα της BYD, οι προσφορές της Li Auto είναι πιο εξειδικευμένες, όπως τα σπορ οχήματα γενικής χρήσης ή τα μεγαλύτερα οχήματα πολλαπλών χρήσεων που απευθύνονται σε πιο πλούσιους Κινέζους καταναλωτές με μεγαλύτερες οικογένειες.

H εταιρεία έχει μόλις πρόσφατα εισέλθει στο χώρο των ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρία με το Li Mega, το μίνι βαν που ανακοίνωσε πρόσφατα η startup. Η Li Auto έχει κυκλοφορήσει τέσσερα νέα μοντέλα φέτος, καθώς ξεκινά μια στρατηγική πολλαπλών προϊόντων.

Το 2023, η Li Auto πούλησε 376.030 οχήματα, σημειώνοντας αύξηση πάνω από 180% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Σε αντίθεση με τους ανταγωνιστές της, η Li Auto δεν σκοπεύει να μειώσει τις τιμές, δεσμευόμενη να κυκλοφορήσει αυτοκίνητα πάνω από το όριο των 200.000 γιουάν (27.800 δολάρια), το οποίο αποτελεί παραδοσιακά το όριο μεταξύ της μαζικής αγοράς και των premium μοντέλων.

Η εταιρεία επενδύει επίσης σημαντικά στην αυτόνομη οδήγηση, με τον πρόεδρο της εταιρείας Donghui Ma να προβλέπει ότι τα αυτοκινούμενα αυτοκίνητα θα είναι έτοιμα για μαζική αποδοχή σε λίγα μόλις χρόνια.

Nio
Η Nio ξεκίνησε το 2014, μετά την ίδρυσή της από τον Κινέζο επιχειρηματία William Li. Η εταιρεία προσέλκυσε την υποστήριξη μεγάλων κινεζικών και παγκόσμιων επενδυτών, συμπεριλαμβανομένων των Tencent, Temasek και Lenovo. Η εταιρεία έκανε το ντεμπούτο της στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης το 2018.

Η νεοσύστατη επιχείρηση EV έχει προσελκύσει και επενδυτές που υποστηρίζονται από το κράτος. Το 2020, η Nio πούλησε μερίδιο 17% στη δημοτική κυβέρνηση της πόλης Hefei της ανατολικής Κίνας. (Η κυβέρνηση εξαργύρωσε ένα χρόνο αργότερα, κερδίζοντας πάνω από 500% απόδοση). Στη συνέχεια, πέρυσι, η Nio απέκτησε επένδυση ύψους 2,2 δισεκατομμυρίων δολαρίων από την CYVN, ένα επενδυτικό ταμείο που ελέγχεται από την κυβέρνηση του Άμπου Ντάμπι.

Η Nio, όπως και η Li Auto, τοποθετείται ως premium μάρκα. Ωστόσο, η εταιρεία δίνει μεγαλύτερη έμφαση στην Ε&Α, το σχεδιασμό και την εμπειρία του χρήστη. Για παράδειγμα, έχει μιλήσει για τις φιλοδοξίες της με την οδήγηση με υποβοηθούμενη τεχνητή νοημοσύνη και έχει λανσάρει ένα τηλέφωνο Nio που θα χρησιμοποιείται με τα αυτοκίνητά της. Το τηλέφωνο μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να οδηγήσει το αυτοκίνητο μόνο του στην τοποθεσία του χρήστη ή για να ξεκινήσει το αυτόματο παρκάρισμα.

Εκτός όμως από την κορυφαία εμπειρία χρήσης και τον κομψό σχεδιασμό, η Nio δοκιμάζει ένα διαφορετικό επιχειρηματικό μοντέλο: Ανταλλαγή μπαταριών και μίσθωση. Η εταιρεία έχει επενδύσει σε ένα δίκτυο ανταλλαγής μπαταριών που επιτρέπει στους οδηγούς να τροφοδοτούν γρήγορα το αυτοκίνητό τους αλλάζοντας την κυψέλη ισχύος, αντί να περιμένουν να φορτίσει το όχημα.

Η Nio προωθεί επίσης μια επιλογή μίσθωσης μπαταριών, όπου οι πελάτες μπορούν να μισθώσουν την κυψέλη ισχύος και να μειώσουν το κόστος του αυτοκινήτου τους κατά περίπου 70.000 γιουάν (9.858 δολάρια). Ένα σημαντικό κομμάτι του κόστους ενός οχήματος -περίπου έως και 40%- καταλαμβάνεται από την μπαταρία.

Σε κάθε περίπτωση, ακόμη και αν η Nio προσπαθεί να ξεχωρίσει τεχνολογικά, πρέπει να πείσει τους επενδυτές ότι τα οικονομικά της βαίνουν προς τη σωστή κατεύθυνση.

Η Nio ανέφερε καθαρές ζημίες ύψους 20,72 δισεκατομμυρίων γιουάν (2,88 δισεκατομμυρίων δολαρίων) το 2023, 43,5% μεγαλύτερες από το προηγούμενο έτος. Η εταιρεία παρέδωσε 160.038 οχήματα το 2023, μια αύξηση 30,7% σε σχέση με ένα χρόνο νωρίτερα. Η εταιρεία σχεδιάζει να λανσάρει μια μάρκα μαζικής αγοράς τον Μάιο.