Δεν γνωρίζουμε αν στον σύγχρονο κόσμο υπάρχει η μυθική Σκύλλα, θα υπάρξει όμως σύντομα η Χάρυβδις! Πρόκειται για ένα υπερσύγχονο σκάφος που δεν θα  ...καταπίνει αλλά πλοία και ναυτικούς σαν την μυθική κόρη του Ποσειδώνα και της Γαίας που ήταν η ουσιαστικά προσωποποίηση της θαλάσσιας δίνης. Δόθηκε λοιπόν στη δημοσιότητα η πρώτη εικόνα του πολυσυζητημένου πλοίου εγκατάστασης ανεμογεννητριών που κατασκευάζεται για λογαριασμό της Dominion Energy στο ναυπηγείο Seatrium AmFELS στο Brownsville του Τέξας. Το πλοίο εκτός από το όνομα(!) έχει και άλλα πολλά εντυπωσιακά χαρακτηριστικά. Θα είναι το πρώτο, και ενδεχομένως το μοναδικό, πλοίο εγκατάστασης ανεμογεννητριών

που πληροί τον αμερικανικό νόμο Jones Act* και πρόκειται να χρησιμοποιηθεί για το παράκτιο υπεράκτιο αιολικό έργο της Dominion στην Βιρτζίνια, καθώς και να ναυλωθεί στην Ørsted για την εγκατάσταση ορισμένων από τα έργα της στις ΗΠΑ.

Το σκάφος λοιπόν που ονομάστηκε Charybdis (Χάρυβδις), χαρακτηρίζεται ως υπερσύγχρονο και δείχνει τη σημαντική πρόοδο που έχει κάνει η αμερικανική ναυπηγική βιομηχανία. Υπήρξαν πολλές συζητήσεις για το σκάφος όταν η καρίνα του τοποθετήθηκε τον Δεκέμβριο του 2020, αλλά έκτοτε έχει λάβει λιγότερη προσοχή καθώς εμφανίστηκαν αναφορές ότι καθυστερούσε το χρονοδιάγραμμα και ξεπερνούσε τον προϋπολογισμό.

Το Υπουργείο Εσωτερικών των ΗΠΑ έδωσε την πρώτη εικόνα του σκάφους στις 20 Μαρτίου, δείχνοντας την εξέλιξη της κατασκευής. Ενώ στην ετήσια έκθεση της Dominion Energy που κατατέθηκε στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς των ΗΠΑ στα τέλη Φεβρουαρίου, περιέχονται λεπτομέρειες που περιλαμβάνουν εκτίμηση κόστους 625 εκατομμυρίων δολαρίων, από τα περίπου 500 εκατομμύρια δολάρια που αναφέρθηκαν το 2020. Σύμφωνα με τις αρχικές αναφορές το σκάφος θα ήταν έτοιμο περί τα τέλη του 2023, αλλά η BOEM σχολιάζοντας τη σημερινή επιθεώρηση δήλωσε ότι αναμένει να ολοκληρωθεί η κατασκευή στα τέλη του 2024 ή το 2025.

Το 2021 είχε αναφερθεί ότι το πλοίο εγκατάστασης είχε ναυλωθεί στην Ørsted για εργασίες στα έργα Revolution Wind και Sunrise Wind στις βορειοανατολικές ΗΠΑ. Και τα δύο αυτά έργα εξακολουθούν να προχωρούν αν και ενδεχομένως να καθυστερούν λόγω οικονομικών και εφοδιαστικών προκλήσεων, αλλά η Ørsted προχωρά με τα έργα αφού ακύρωσε άλλα στις ΗΠΑ.

Η BOEM δήλωσε ότι το Charybdis, όταν ολοκληρωθεί, θα βρίσκεται στο Hampton Roads της Βιρτζίνια και θα λειτουργεί με αμερικανικό πλήρωμα για την υποστήριξη της εγκατάστασης της παράκτιας υπεράκτιας αιολικής ενέργειας της Βιρτζίνια. Το σχέδιο κατασκευής της Dominion που εγκρίθηκε από την BOEM προβλέπει ότι το σκάφος θα αναπτυχθεί μεταξύ του 2ου τριμήνου του 2025 και του 2ου τριμήνου του 2027 στο ''εργοτάξιο'' του αιολικού πάρκου της Βιρτζίνια.

Το πλοίο σχεδιάστηκε για να μπορεί να χειριστεί την τρέχουσα και την επόμενη γενιά ανεμογεννητριών που φτάνουν περίπου τα 14,7 μεγαβάτ και μεγαλύτερες. Το σκάφος θα έχει μήκος 472 πόδια, καθιστώντας το ένα από τα μεγαλύτερα WTIV που έχουν κατασκευαστεί μέχρι σήμερα, και θα κατασκευαστεί με περισσότερους από 14.000 τόνους εγχώριου (αμερικανικού) χάλυβα, που προέρχεται κυρίως από την Αλαμπάμα, τη Βόρεια Καρολίνα και τη Δυτική Βιρτζίνια. Θα είναι ικανό για την εγκατάσταση των θεμελίων για τις ανεμογεννήτριες και άλλες βαριές ανυψώσεις, συμπεριλαμβανομένων των ανεμογεννητριών.

Κατασκευασμένο στις ΗΠΑ, το πλοίο έχει μοναδικά πλεονεκτήματα, καθώς θα είναι πλήρως συμβατό με τους κανόνες καμποτάζ του Jones Act. Το Charybdis θα μπορεί να πραγματοποιεί συχνά ταξίδια σε λιμάνια των ΗΠΑ για να φορτώνει και να μεταφέρει υλικά στις τοποθεσίες εγκατάστασης. Άλλα αμερικανικά έργα χρησιμοποιούν μια εναλλακτική προσέγγιση ναυλώνοντας ξένα πλοία τα οποία αποκλείεται να μεταφέρουν τα υλικά και τα οποία θα εξαρτώνται από φορτηγίδες και επιχειρήσεις τροφοδοσίας για τη μεταφορά των υλικών από τους χώρους συγκέντρωσης στα αιολικά λιμάνια στις υπεράκτιες τοποθεσίες. Η Dominion δήλωσε στην BOEM ότι αναμένει ότι η Χάρυβδη θα είναι "περιζήτητη για συμβάσεις εγκατάστασης υπεράκτιων ανεμογεννητριών για άλλα έργα στις ΗΠΑ".

Πέρυσι, η κυβέρνηση Μπάιντεν τόνισε ότι ο τομέας της αιολικής ενέργειας οδήγησε τις εταιρείες να ανακοινώσουν 18 ναυπηγικά έργα υπεράκτιας αιολικής ενέργειας, καθώς και επενδύσεις ύψους σχεδόν 3,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων σε 12 παραγωγικές εγκαταστάσεις και 13 λιμάνια για την υποστήριξη της αμερικανικής αλυσίδας εφοδιασμού υπεράκτιας αιολικής ενέργειας.

 

*Ο νόμος Jones Act απαιτεί όλα τα πλοία που χρησιμοποιούνται για τη μεταφορά εμπορευμάτων μεταξύ σημείων στις Ηνωμένες Πολιτείες να πληρούν ορισμένες απαιτήσεις: για να είναι συμβατά με τον νόμο Jones Act, τα πλοία πρέπει να είναι αμερικανικής κατασκευής, αμερικανικής ιδιοκτησίας, αμερικανικής σημαίας, αμερικανικής εκμετάλλευσης και αμερικανικού πληρώματος, με την επιφύλαξη ορισμένων περιορισμένων εξαιρέσεων.

Ν.Παλ.