Η αύξηση της ανταγωνιστικότητας των σιδηροδρομικών μεταφορών, οι επενδύσεις σε υποδομές και η οικολογική αναβάθμιση των μεταφορών αποτελούν κορυφαίες προτεραιότητες για την SNCF, την κρατική σιδηροδρομική εταιρεία της Γαλλίας, σύμφωνα με το μανιφέστο της που περιγράφει τις συστάσεις της για την επόμενη Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο

Το μανιφέστο, που δημοσιεύθηκε την περασμένη Πέμπτη (7 Μαρτίου), υποστηρίζει ότι οι σιδηροδρομικές μεταφορές είναι η «ραχοκοκαλιά της κινητικότητας με χαμηλές εκπομπές άνθρακα» και τάσσεται υπέρ των ευρωπαϊκών λύσεων ώστε να γίνουν οι σιδηροδρομικές μεταφορές επιβατών και εμπορευμάτων ακόμη πιο αποτελεσματικές και φιλικές προς το περιβάλλον.

Σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας, ο σιδηρόδρομος είναι ο πιο ενεργειακά αποδοτικός τρόπος μεταφοράς επιβατών. Ακόμα και με σχετικά χαμηλή παραγωγή άνθρακα, η SNCF λέει ότι ο κλάδος, και ο τομέας των μεταφορών συνολικά, πρέπει να συνεχίσουν να μειώνουν τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Περιβάλλοντος αναφέρει ότι ο τομέας των μεταφορών είναι υπεύθυνος για το ένα τέταρτο των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου της ΕΕ.

Ο διευθυντής ευρωπαϊκών υποθέσεων της εταιρείας, Jérémie Pélerin, προειδοποιεί ότι «οι σιδηροδρομικές μεταφορές δεν θα αναπτυχθούν και δεν θα μπορέσουν να διαδραματίσουν τον ρόλο που θα μπορούσαν να παίξουν στην απαλλαγή των μεταφορών από τον άνθρακα», εάν τα θεσμικά όργανα της ΕΕ δεν ακολουθήσουν τις συμβουλές της SNCF.

Ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας

Ολόκληρη η σιδηροδρομική βιομηχανία δέχθηκε πρόσφατα πίεση καθώς η επιτροπή μεταφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου υιοθέτησε τη θέση της σχετικά με την οδηγία περί βαρών και διαστάσεων, ψηφίζονταςυπέρ του να  επιτραπούν μεγαλύτερα και βαρύτερα φορτηγά στους δρόμους της ΕΕ και στα σύνορα των κρατών μελών. Η οδηγία αυτή θα ψηφιστεί από ολόκληρο το Κοινοβούλιο σε συνεδρίαση της ολομέλειας την Τρίτη (12 Μαρτίου).

«Είναι αλήθεια ότι η σιδηροδρομική κοινότητα [και] οι φορείς εκμετάλλευσης σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών [ανησυχούν] για την οδηγία περί βαρών και διαστάσεων», δήλωσε ο Pélerin.

«Υπάρχει μεγάλος κίνδυνος μετατόπισης του τρόπου μεταφοράς από τον σιδηρόδρομο στον οδικό επειδή η οδηγία θα δώσει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στις οδικές μεταφορές», πρόσθεσε.

Αν και ο Pélerin διαβεβαιώνει ότι το μανιφέστο δεν αποτελεί απάντηση στη θέση της κοινοβουλευτικής επιτροπής, ορισμένες από τις συστάσεις του μανιφέστου φαίνεται να ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα του σιδηροδρόμου, ώστε να μην καταστεί απαρχαιωμένος από τις οδικές μεταφορές.

Για παράδειγμα, η SNCF προτείνει να εσωτερικεύσει ο τομέας των μεταφορών το εξωτερικό κόστος του, όπως αυτό των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, και να αντικατοπτρίζει το «πραγματικό» κόστος αυτού του τρόπου μεταφοράς στις τιμές των εισιτηρίων και σε άλλες χρεώσεις προς τους καταναλωτές. Καθώς η εταιρεία πιστεύει ότι οι σιδηροδρομικές μεταφορές είναι ήδη πιο ενεργειακά αποδοτικές από τις οδικές μεταφορές, αυτό μπορεί να ωθήσει τους καταναλωτές και τις ναυτιλιακές εταιρείες να επιλέξουν τις σιδηροδρομικές μεταφορές έναντι των οδικών.

Η SNCF συνιστά επίσης να απαγορευτεί η αύξηση των «μεγαθήριων φορτηγών», έτσι ώστε τα μεγέθη των εμπορευματοκιβωτίων να παραμείνουν συμβατά με τις διαστάσεις των τρένων, με τις σιδηροδρομικές μεταφορές να παραμένουν μια βιώσιμη επιλογή μεταφοράς. Ο Pélerin λέει ότι η απαγόρευση των βαρύτερων φορτηγών θα διατηρούσε επίσης τους δρόμους σε καλύτερη κατάσταση.

Η εταιρεία ζητά επίσης να τερματιστεί η μείωση του φόρου στα καύσιμα για τα βαρέα φορτηγά οχήματα και η φορολογική απαλλαγή για τις αερομεταφορές καθώς και να δημοσιοποιηθούν οι διαφορές στις εκπομπές ρύπων μεταξύ των τρόπων μεταφοράς. Αυτό θα μπορούσε να δώσει κίνητρο στους καταναλωτές να επιλέξουν το σιδηρόδρομο, εάν τον θεωρήσουν ως πιο οικολογική και λιγότερο δαπανηρή εναλλακτική λύση.

Επενδύσεις σε υποδομές

Ένας άλλος τρόπος για να γίνουν οι σιδηροδρομικές μεταφορές πιο ανταγωνιστικές και φιλικές προς το περιβάλλον είναι οι επενδύσεις στην αύξηση της ικανότητα και την ηλεκτροδότηση του κλάδου. Η SNCF ζητά περισσότερες θέσεις στα τρένα, συχνότερες συνδέσεις και υπηρεσίες προς περισσότερες αγροτικές περιοχές.

Ωστόσο, η SNCF και άλλες σιδηροδρομικές εταιρείες σε όλη την Ευρώπη θα χρειαστούν τεράστια χρηματικά ποσά για να το επιτύχουν αυτό, να χρησιμοποιούν δηλαδή τρένα με μπαταρίες όταν οι γραμμές δεν είναι ηλεκτροδοτούμενες και να εκσυγχρονίζουν τους σταθμούς.

Υπολογίζει ότι θα χρειαστούν 100 δισεκατομμύρια ευρώ από τώρα έως το 2040 για να αυξηθεί η χωρητικότητα και να γίνει ο κλάδος στη Γαλλία πιο αποτελεσματικός, ενώ το ομοσπονδιακό υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής και Μεταφορών της Γερμανίας παραθέτει ένα ποσό από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ύψους 1.500 δισ. ευρώ που απαιτούνται για τον εκσυγχρονισμό του διευρωπαϊκού σιδηροδρομικού δικτύου.

Όμως, ο Pélerin λέει ότι το ποσό αυτό πιθανώς λιγότερο του πραγματικού ποσού που απαιτείται για τη χρηματοδότηση της ανάπτυξης και της ηλεκτροκίνησης ολόκληρης της ευρωπαϊκής σιδηροδρομικής βιομηχανίας. Το τμήμα του προϋπολογισμού της ΕΕ που προορίζεται για τις υποδομές, και πιο συγκεκριμένα για τον σιδηρόδρομο, δεν επαρκεί για τη χρηματοδότηση αυτής της προσπάθειας, με τα κράτη μέλη να είναι απίθανο να πληρώσουν τον λογαριασμό.

«Το ζήτημα σε επίπεδο κρατών μελών είναι ότι η δημοσιονομική πολιτική είναι πιο περιοριστική επειδή τα χρόνια του COVID έχουν τελειώσει», δήλωσε ο Pélerin.

«[Η χρηματοδότηση] μπορεί να προέλθει από τα κράτη μέλη, αλλά νομίζω ότι η λύση είναι πολυεπίπεδη. Πρέπει να βρούμε λύσεις σε κάθε επίπεδο διακυβέρνησης».

Το μανιφέστο της SNCF ζητά τη χρήση εσόδων από την αγορά άνθρακα της ΕΕ, τα τέλη οδικών μεταφορών, τους φόρους αερομεταφορών και τα ιδιωτικά κεφάλαια για τη χρηματοδότηση έργων σιδηροδρομικής υποδομής.

«Πρέπει να βρούμε νέους πόρους εκτός των προϋπολογισμών των κρατών μελών, (και) εκτός των παραδοσιακών προϋπολογισμών της ΕΕ», πρόσθεσε.

Ακόμη και αν ο σιδηροδρομικός τομέας λάβει μεγάλη εισροή μετρητών, ο κλάδος θα μπορούσε να αγωνιστεί για την αύξηση της χωρητικότητας λόγω των ελλείψεων προσωπικού σε ολόκληρο τον τομέα και της δυσαρέσκειας των συνδικαλιστών.

«Οι διαπραγματεύσεις με τα συνδικάτα είναι πάντα δύσκολες», δήλωσε ο Pélerin. Πρόσθεσε ότι η SNCF έχει προσπαθήσει να κατευνάσει τους συνδικαλιστές υπαλλήλους με αυξήσεις μισθών που ευθυγραμμίζονται με τον πληθωρισμό. Επισημαίνοντας ότι η SNCF έχει προσλάβει περισσότερους από 25.000 υπαλλήλους το 2023.

Αν και παραδέχτηκε ότι τα θεσμικά όργανα της ΕΕ έχουν κάνει βήματα μπροστά για μια νομοθεσία προς όφελος των σιδηροδρόμων, υπάρχουν ακόμη περισσότερα που πρέπει να γίνουν για να βοηθηθεί η σιδηροδρομική βιομηχανία να γίνει πιο ανταγωνιστική και λιγότερο ανθρακούχος.

«Είναι απλώς προτάσεις», δήλωσε ο Pélerin για το περιεχόμενο του μανιφέστου. «Είναι απλώς εκεί για να αποτελέσουν συζήτηση και να κάνουν αλλαγές. Ο σιδηρόδρομος δεν είναι η μόνη λύση, αλλά είναι μέρος της λύσης», πρόσθεσε.

(από euractiv.gr)