Την τελική έγκρισή τους για την εφαρμογή του νόμου που αφορά τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα που προέρχονται από τα φορτηγά και τα βαρέα οχήματα που κυκλοφορούν στους δρόμους της ΕΕ έδωσαν σήμερα Δευτέρα οι χώρες μέλη της Ενωσης. Ο νέος νόμος ορίζει ότι τα περισσότερα νέα βαρέα οχήματα που 

θα πωλούνται στην ΕΕ από το 2040 και μετά θα πρέπει να μην εκπέμπουν ρύπους, με στόχο την περαιτέρω μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στον τομέα των οδικών μεταφορών, ενώ θεσπίζει και νέους στόχους για το 2030, το 2035 και το 2040.

Πιο συγκεκριμένα, ο νόμος προβλέπει τη μείωση κατά 90% των εκπομπών CO2 που θα εκλύουν τα νέα βαρέα οχήματα έως το 2040, το οποίο σημαίνει ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίας θα πρέπει να αυξήσουν τον αριθμό των "καθαρών” φορτηγών που πωλούν -συμπεριλαμβανομένων των ηλεκτρικών οχημάτων και εκείνων που λειτουργούν με υδρογόνο- προκειμένου να αντισταθμίσουν τυχόν υπολειπόμενες πωλήσεις νέων οχημάτων που εκπέμπουν CO2 μετά το 2040

Επιμένει το ντίζελ

Αξίζει να σημειωθεί τα περισσότερα φορτηγά που κυκλοφορούν στους δρόμους της Ευρώπης λειτουργούν επί του παρόντος με ντίζελ, το οποίο εκπέμπει αέρια του θερμοκηπίου και ατμοσφαιρικούς ρύπους που συνδέονται με καρκίνο του πνεύμονα και άλλες ασθένειες του αναπνευστικού. 

Μάλιστα, ο τομέα των βαρέων οχημάτων στην Ευρώπη ευθύνεται για άνω του 25% των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου που προέρχονται από τις οδικές μεταφορές.

Παράλληλα, ο νέος νόμος θεσπίζει και αυστηρότητα πρότυπα εκπομπών ρύπων, βάσει των οποίων οι κατασκευαστές φορτηγών θα πρέπει να μειώσουν τις εκπομπές CO2 των οχημάτων τους κατά 45% από το 2030 και μετά (από 30% προηγουμένως) και κατά 65% από το 2035 και μετά, πριν μειωθούν κατά 90% από το 2040 και έπειτα.

Οι στόχοι αυτοί θα ισχύουν για μεσαία φορτηγά, βαρέα φορτηγά βάρους άνω των 7,5 τόνων και για πούλμαν, καθώς και για τα αντίστοιχα επαγγελματικά οχήματα από το 2035 και μετά.

Αστικά λεωφορεία

Επιπλέον, ο νόμος ορίζει ότι έως το 2030 το 90% των νέων αστικών λεωφορείων που θα πωλούνται στην ΕΕ θα πρέπει να έχουν μηδενικές εκπομπές ρύπων, ενώ προβλέπει ότι έως το 2035 θα πρέπει να έχει επιτευχθεί ο στόχος μηδενικών εκπομπών για το 100% των νέων αστικών λεωφορείων. 

Ο ευρωπαϊκός όμιλος αυτοκινήτων ACEA περιέγραψε την πολιτική της ΕΕ ως την πιο φιλόδοξη παγκοσμίως και πρόσθεσε ότι οι στόχοι αυτοί δύναται να επιτευχθούν μόνο εάν οι κυβερνήσεις των χωρών της ΕΕ τους συνδυάσουν με την ταχεία ανάπτυξη 50.000 δημόσιων σημείων φόρτισης κατάλληλων για φορτηγά έως το 2030.

Η πολιτική της ΕΕ για τις εκπομπές CO2 των φορτηγών και των βαρέων οχημάτων έχει λάβει πλέον έγκριση τόσο από τις χώρες της ΕΕ όσο και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, πράγμα που σημαίνει ότι μπορεί να καταστεί νόμος.

Πρόκειται για μια σημαντική εξέλιξη δεδομένων των πρόσφατων διαμαρτυριών από τη Γερμανία και ευρωβουλευτές της κεντροδεξιάς πτέρυγας της ΕΕ, οι οποίοι ζητούσαν να επιτραπεί η πώληση περισσότερων φορτηγών με κινητήρες εσωτερικής καύσης πέραν του 2040, εάν αυτά λειτουργούν με καύσιμα ουδέτερων εκπομπών CO2.

Στην ψηφοφορία που διεξήχθη τη Δευτέρα, μόνο η Ιταλία, η Πολωνία και η Σλοβακία καταψήφισαν τη νέα νομοθεσία, ενώ η Τσεχική Δημοκρατία απείχε, όπως δήλωσε αξιωματούχος της ΕΕ στο Reuters.

Για να εξασφαλίσουν την υποστήριξη της Γερμανίας, οι χώρες της ΕΕ πρόσθεσαν τον προηγούμενο μήνα μια εισαγωγική διάταξη στον νόμο που προβλέπει πως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα επανεξετάσει τους κανόνες στο μέλλον ώστε να κρίνει αν η συμπερίληψη των φορτηγών που κινούνται με καύσιμα ουδέτερων εκπομπών CO2 συνάδουν με τους στόχους της Ένωσης.

capital.gr