(World Platinum Investment Council - WPIC). Η πλατίνα χρησιμοποιείται στους καταλύτες των συμβατικών οχημάτων ώστε να εξουδετερώνονται οι επιβλαβείς εκπομπές από τις εξατμίσεις.
Η ζήτηση για το μέταλλο στις συσκευές ελέγχου της ρύπανσης σκαρφάλωσε στο υψηλότερο επίπεδο από το 2017 κατά το πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους και αναμένεται να αυξηθεί περίπου 2% για ολόκληρο το 2024, ανέφερε σε έκθεσή του το WPIC στις 13 Μαΐου.
Εκτός από την επιβράδυνση της αύξησης της ζήτησης για ηλεκτρικά οχήματα - τα οποία δεν διαθέτουν καταλυτικούς μετατροπείς - η κατανάλωση υποβοηθήθηκε από την αυστηροποίηση στους κανόνες εκπομπών και τη χρήση του μετάλλου ως υποκατάστατου του παλλαδίου.
«Οι επενδυτές λένε ότι τελικά ίσως δεν πρόκειται να οδηγήσουμε όλοι Tesla το 2030», δήλωσε ο Edward Sterck, διευθυντής ερευνών στο WPIC. «Αυτό σημαίνει περισσότερα οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης, περισσότερα υβριδικά οχήματα. Και έτσι αυτά τα εμπορεύματα [όπως η πλατίνα] φαίνονται αρκετά υποτιμημένα».
Οι αδύναμες αγορές μετάλλων σαν την πλατίνα και άλλα συναφή κατά τα τελευταία χρόνια έχει πλήξει τα κέρδη των εταιρειών εξόρυξης της Νότιας Αφρικής και έχει πυροδοτήσει απολύσεις. Ωστόσο, η πλατίνα έχει σημειώσει άνοδο τους τελευταίους μήνες, ξεπερνώντας το “αδελφό” μέταλλο παλλάδιο για πρώτη φορά εδώ και μισή δεκαετία καθώς οι αυτοκινητοβιομηχανίες αντικατέστησαν το ένα μέταλλο με το άλλο.
Η ζήτηση πλατίνας θα ξεπεράσει την προσφορά κατά 476.000 ουγγιές φέτος, παρουσιάζοντας έλλειμμα για δεύτερο συνεχόμενο έτος, σύμφωνα με το WPIC. Ενώ η αντικατάσταση του παλλαδίου με την πλατίνα αναμένεται να συνεχιστεί, το συμβούλιο προειδοποιεί ότι η τάση θα μπορούσε να αντιστραφεί σε περίπου δύο χρόνια, δεδομένης της ασθενέστερης προοπτικής για το παλλάδιο.
Ακολουθούν μερικά άλλα βασικά στοιχεία σχετικά με την αγορά της πλατίνας για το 2024 από την έκθεση του WPIC:
- Η αύξηση της προσφοράς ανακυκλωμένων προϊόντων θα αντισταθμιστεί από την πτώση της εξορυκτικής παραγωγής.
-Τα υπέργεια αποθέματα αναμένεται να συρρικνωθούν κατά 12%.
- Η επενδυτική ζήτηση προβλέπεται να μειωθεί κατά 69% εφέτος, καθώς οι επενδυτές αποσύρονται από fund που διαπραγματεύονται μέσω χρηματιστηρίων λόγω υψηλών επιτοκίων. Ωστόσο, αυτές οι ροές πιθανότατα θα επιστρέψουν μόλις η Federal Reserve μειώσει το κόστος δανεισμού.
«Υπάρχει περιορισμένη προσφορά και στην πραγματικότητα υπάρχει αρκετά ισχυρή ζήτηση τόσο από βιομηχανικές εφαρμογές όσο και από εφαρμογές αυτοκινήτων», σημείωσε ο Sterck.