Nα προτεραιοποιήσει μια σειρά κρίσιμων έργων για τον τομέα των logistics επιδιώκει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, με το θέμα της χρηματοδότησης να παραμένει το ζητούμενο ακόμη και για σιδηροδρομικά έργα

Η δρομολόγηση της σύνδεσης του σιδηροδρομικού δικτύου με περιφερειακά λιμάνια και ΒΙΠΕ με στόχο την ανάδειξη της Ελλάδας σε εμπορευματικό κόμβο για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη φαίνεται να επανέρχεται. Ωστόσο, με εξαίρεση τις επενδύσεις στα λιμάνια Πειραιά και Θεσσαλονίκης, για να πραγματοποιηθεί η είσοδος της χώρας στους διεθνείς εφοδιαστικούς διαδρόμους χρειάζεται να γίνουν logistics hubs, που θα συνδέουν λιμάνια και ΒΙΠΕ με το οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο.

Η ολοκλήρωση των μεγάλων οδικών αξόνων βοηθάει στην ανάπτυξη, όμως σημαντικοί κρίκοι της αλυσίδας, όπως τα λιμάνια Πάτρας, Καβάλας, Αλεξανδρούπολης, έχουν ανεπαρκείς συνδέσεις και το σιδηροδρομικό δίκτυο παραμένει ο μεγάλος ασθενής.

Πάντως, η αναβάθμιση της οδικής σύνδεσης των λιμένων Πάτρας και Ηγουμενίτσας με τα ελληνοαλβανικά σύνορα εντάσσει τη χώρα στους διευρωπαϊκούς διαδρόμους, καθώς η Δυτική σιδηροδρομική Εγνατία, δηλαδή ένας σιδηροδρομικός διάδρομος από τη Θεσσαλονίκη έως την Ηγουμενίτσα, παραμένει στα χαρτιά λόγω υψηλότατου κόστους.

Υπενθυμίζεται ότι σε εκκρεμότητα παραμένει και η σύνδεση του σιδηροδρόμου με το λιμάνι της Πάτρας. Η δυσκολία εξασφάλισης χρηματοδότησης είναι μόνο το ένα εμπόδιο. Παρότι όλοι συνομολογούν ότι το λιμάνι δεν μπορεί να αναπτυχθεί χωρίς τρένο, οι διαφωνίες για το πώς θα φτάσει το τρένο από το Ρίο έως το νέο λιμάνι έχουν ναρκοθετήσει κάθε προσπάθεια. Ακόμα και η σημερινή πρόταση για υπογειοποίηση της γραμμής σε μήκος 5,2 χλμ. συναντά αντιδράσεις από τη δημοτική αρχή της πόλης.

Όμως, όλα θα εξαρτηθούν από την ένταξη ή μη -και με ποιο ποσό- του έργου στο CEF II. Για το έργο, που αποτελεί μέρος του πάλαι ποτέ μεγάλου διαγωνιστικού πακέτου των 4 δισ. της ΕΡΓΟΣΕ, έχουν ζητηθεί από τον μηχανισμό 366 εκατ. ευρώ από το συνολικό κόστος των 477 εκατ. ευρώ. Η απάντηση στο αίτημα του υπουργείου αναμένεται τον Ιούνιο. 

Στη Β. Ελλάδα

Σε κάθε περίπτωση, η ανάταξη του σιδηροδρομικού δικτύου στη Βόρεια Ελλάδα παραμένει προτεραιότητα για τον υπουργό Χρήστο Σταϊκούρα, ο οποίος κατά την περιοδεία του σε Μακεδονία και Θράκη εξήγγειλε σειρά έργων που στόχο έχουν την ανάπτυξη του μέσου σταθερής τροχιάς.

Συγκεκριμένα, η κατασκευή της γραμμής και η σύνδεση του εμπορευματικού Λιμένα Καβάλας με το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο, συνολικού μήκους περίπου 37 χλμ., πρόκειται να δημοπρατηθεί ανεξάρτητα, με ανοιχτό μειοδοτικό διαγωνισμό.

Ειδικότερα, έως τα τέλη Ιουνίου αναμένεται η προκήρυξη της σιδηροδρομικής γραμμής Ν. Καρβάλη - Τοξότες, με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, ύψους 212 εκατ. ευρώ.

Τα τεύχη δημοπράτησης είναι σε φάση ωρίμανσης, καθώς, σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, υπάρχουν εγκεκριμένες οριστικές μελέτες για τη νέα γραμμή.

Στα τέλη Μαρτίου του 2024 έγινε η κήρυξη απαλλοτριώσεων για τις αναγκαίες εκτάσεις.

Ο διαγωνισμός αναμένεται να δημοσιευτεί στο τέλος του α’ εξαμήνου του 2024. Η έναρξη εργασιών εκτιμάται για το α’ τρίμηνο του 2025, με την ολοκλήρωση του έργου να προβλέπεται στο τέλος του 2028. Για το συγκεκριμένο έργο υφίσταται, καταρχάς, χρηματοδότηση ύψους 212 εκατ. ευρώ, από τον Μηχανισμό «Συνδέοντας την Ευρώπη» (CEF2) 2021 - 2027.

Επίσης, ο κ. Σταϊκούρας ανακοίνωσε τη συντήρηση της εν λειτουργία σιδηροδρομικής γραμμής στην περιοχή δικαιοδοσίας του τμήματος Δράμας μέχρι το 2025. Ακόμη, προχωρεί ο διαγωνισμός για την αντικατάσταση 90 ισόπεδων διαβάσεων, με έκτακτη χρηματοδότηση ύψους 25 εκατ. ευρώ, που θα ολοκληρωθούν σε 18 μήνες από τη σύμβαση. Τα τεύχη δημοπράτησης αναμένονται να είναι έτοιμα έως το τέλος Μαΐου.

Τέλος, σε ό,τι αφορά την παραλλαγή της Χάραξης της Σιδηροδρομικής Γραμμής μεταξύ Ιάσμου - Πολύανθου (Π.Ε. Ροδόπης) και Μέστης - Αλεξανδρούπολης (Π.Ε. Έβρου), η εκπόνηση των μελετών και των τευχών δημοπράτησης έχει λάβει χρηματοδότηση από το CEF.

Ο διαγωνισμός για την ανάθεση των μελετών ολοκληρώθηκε και η συμβασιοποίησή της υπεγράφη στο τέλος του 2023.

Το έργο, με την υλοποίησή του, στοχεύει:

· Στη βελτίωση των γεωμετρικών χαρακτηριστικών της γραμμής με ταχύτητα 160 χλμ./ώρα.

· Στην κατασκευή ανισόπεδων διαβάσεων.

· Στην αντικατάσταση της γέφυρας Κομψάτου.

· Στη συμμόρφωση με τις αρχές της διαλειτουργικότητας για τη διάταξη των σιδηροδρομικών γραμμών και τις οδικές προσβάσεις του σταθμού Ιάσμου και της στάσης Πολυάνθου.

· Στην αναβάθμιση της υποδομής και επιδομής.

· Στην αντιμετώπιση προβλημάτων σε υπάρχουσες γέφυρες και σήραγγες.

· Στην κατασκευή σιδηροδρομικής σύνδεσης, μήκους 13 χλμ., της περιοχής ΒΙΠΕ Αλεξανδρούπολης με το υφιστάμενο Σιδηροδρομικό Δίκτυο στον Σ.Σ. Ποταμού.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")