Προσπάθεια ανόρθωσης της οικονομίας και τιθάσευσης του υψηλού πληθωρισμού

Χέρι... στις δαπάνες του δημοσίου βάζει η Τουρκία, ανακοινώνοντας χθες πρόγραμμα περικοπών, σε μία προσπάθεια ανόρθωσης της οικονομίας και ανάκτησης της διεθνούς εμπιστοσύνης, με άμεσο στόχο την τιθάσευση του εκτός ορίων πληθωρισμού.

Πρόκειται για τριετές σχέδιο περικοπών στον δημόσιο τομέα, όπως ο περιορισμός αγοράς νέων οχημάτων και η πραγμάτωση των αναγκαίων μόνο επενδύσεων για να καταπολεμηθεί ο πληθωρισμός, ο οποίος έφθασε στο 70% σε ετήσια βάση τον Απρίλιο.

Τα μέτρα ανακοίνωσαν ο αντιπρόεδρος Σεβντέτ Γιλμάζ και ο υπουργός Οικονομικών Μεχμέτ Σιμσέκ. Ο διορισμός του Σιμσέκ στο υπουργείο Οικονομικών, τον Ιούνιο του 2023, σηματοδότησε αλλαγή πλεύσης προς μια πιο ορθόδοξη οικονομική και νομισματική πολιτική, χωρίς ωστόσο θεαματικά αποτελέσματα μέχρι στιγμής.

Έχοντας εγκαταλείψει την ανορθόδοξη νομισματική πολιτική μείωσης των επιτοκίων εν μέσω καλπάζοντος πληθωρισμού που ακολουθούσε ο Τούρκος πρόεδρος Ταγίπ Ερντογάν, η κεντρική τράπεζα της Τουρκίας έχει προχωρήσει σε επιθετικές αυξήσεις επιτοκίων.

Η κεντρική τράπεζα αύξησε τον Μάρτιο τα επιτόκια από το 45% στο 50%, λόγω της συνεχιζόμενης αύξησης του πληθωρισμού, διατηρώντας τα στα υψηλά αυτά επίπεδα στη συνεδρίασή της τον Απρίλιο.

Παρά τις μεγάλες αυξήσεις επιτοκίων, ο ετήσιος πληθωρισμός έφθασε στο 69,8% τον προηγούμενο μήνα και αναμένεται να φθάσει στο 75%-76% τον Μάιο, πριν υποχωρήσει στο 38% στα τέλη του έτους, με βάση τις προβλέψεις της κεντρικής τράπεζας στην πρόσφατη τριμηνιαία έκθεσή της που έδωσε στη δημοσιότητα την προηγούμενη εβδομάδα.

Με τα νέα μέτρα η τουρκική κυβέρνηση επιχειρεί η οικονομία να ανακτήσει τη διεθνή της αξιοπιστία, που έχει πληγεί από τις προηγούμενες πολιτικές Ερντογάν, επιχειρώντας σε πρώτη φάση να βάλει σε τάξη τα οικονομικά του δημοσίου.

Το πακέτο μέτρων που ανακοίνωσε χθες ο Σιμσέκ προβλέπει την απαγόρευση της αγοράς ή η ενοικίασης κάθε νέου οχήματος του δημόσιου τομέα για μία τριετία, εκτός των «υποχρεωτικών αναγκών» που αφορούν τους τομείς της υγείας, της ασφάλειας και της άμυνας.

Η χρησιμοποίηση επίσης εισαγόμενων αυτοκινήτων στον δημόσιο τομέα θα σταματήσει και θα επιβληθεί η χρήση των δημόσιων μέσων μεταφοράς στους υπαλλήλους.

Η ανέγερση ή η αγορά δημοσίων κτιρίων θα ανασταλεί για μία τριετία, με την εξαίρεση των περιπτώσεων που συνδέονται με τους σεισμικούς κινδύνους ή τις φυσικές καταστροφές.

Άλλες περικοπές

Το σχέδιο προβλέπει και άλλες δημοσιονομικές περικοπές για την «τιθάσευση των δαπανών» όπως η μείωση κατά 10% των δημόσιων προϋπολογισμών για την αγορά αγαθών και υπηρεσιών και κατά 15% για επενδύσεις, με την εξαίρεση των δαπανών που αφορούν τις περιοχές που επλήγησαν από τον σεισμό του Φεβρουαρίου 2023.

Ο Μεχμέτ Σιμσέκ δεν προσδιόρισε ποια θα είναι η πολιτική της κυβέρνησης για τους μισθούς, αλλά ο αριθμός των προσλήψεων στον δημόσιο τομέα θα περιοριστεί στον αριθμό των συνταξιοδοτήσεων.

Στα μέσα του Απριλίου, ο υπουργός Εργασίας Βεντάτ Ισικχάν ανακοίνωσε το πάγωμα του κατώτατου μισθού, ο οποίος συνήθως αυξάνεται τον Ιούλιο, αντίθετα με τα δύο προηγούμενα χρόνια.

Ο κατώτατος μισθός αυξήθηκε κατά 50% την 1η Ιανουαρίου για να φθάσει τις 17.002 τουρκικές λίρες (489 ευρώ).

«Θέλουμε να ενισχύσουμε τα οικονομικά θεμέλια της χώρας μας, εξασφαλίζοντας δημοσιονομική πειθαρχία», είπε στους δημοσιογράφους ο Σιμσέκ.

«Κατευθύνοντας επενδύσεις σε αποτελεσματικούς τομείς, θα είναι το ζωτικής σημασίας στοιχείο αυτό του πακέτου. Θα επιταχύνουμε τις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις και θα κάνουμε πολλές μεταρρυθμίσεις στα δημοσιονομικά», πρόσθεσε.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")