Οι εταιρείες ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. (πρώην ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Ανώνυμη Εταιρεία Συμμετοχών Ακινήτων Κατασκευών) και Τerna S.p.A., δεν συνεχίζουν στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού. Μετά την υποβολή των οικονομικών προσφορών των σχημάτων, θα ξεκινήσει η διαδικασία της αξιολόγησης από πλευράς ΑΔΜΗΕ.
Η «Αριάδνη Interconnection ΑΕΕΣ» είναι 100% θυγατρική του ΑΔΜΗΕ και αποτελεί τον φορέα υλοποίησης της ηλεκτρικής διασύνδεσης Αττικής – Κρήτης.
Η ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με το ηπειρωτικό Σύστημα (Αττική) με ικανότητα μεταφοράς 1 GW, τεχνολογίας συνεχούς ρεύματος (DC), αποτελεί το μεγαλύτερο και πολυπλοκότερο έργο μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας στην Ελλάδα, ενώ η πόντιση των καλωδίων σε βάθη που φτάνουν μέχρι τα 1.200 μέτρα, κατατάσσουν τη συγκεκριμένη διασύνδεση στην πρώτη τριάδα των βαθύτερων διασυνδέσεων σε παγκόσμιο επίπεδο.
Το κατασκευαστικό σκέλος του έργου θα ολοκληρωθεί εντός του έτους για να ακολουθήσει η ηλέκτριση του καλωδίου στα τέλη του 2024.
Το έργο θα τεθεί σε εμπορική λειτουργία το 2025, σηματοδοτώντας την άρση της ενεργειακής απομόνωσης του νησιού και την εξασφάλιση της ενεργειακής του ασφάλειας, σε συνδυασμό και με την λειτουργία της μικρότερης διασύνδεσης, Κρήτη-Πελοπόννησος.
Με την ηλεκτρική διασύνδεση μειώνεται το κόστος παραγωγής και βελτιώνεται το περιβαλλοντικό αποτύπωμα και η ποιότητα της παρεχόμενης ηλεκτρικής ενέργειας στο νησί της Κρήτης.
Κατά το πρώτο έτος από την εμπορική λειτουργία και των δύο ηλεκτρικών διασυνδέσεων της Κρήτης, οι Έλληνες καταναλωτές εκτιμάται ότι θα εξοικονομήσουν 550 εκατ. ευρώ ετησίως από την μείωση των εισφορών ΥΚΩ (Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας) στους λογαριασμούς ρεύματος. Το όφελος βαθμιαία θα αυξάνεται, για να αγγίξει το 1 δισ. ευρώ το 2030.
Το έργο της «Αριάδνη Interconnection» είχε συμβασιοποιηθεί τον Ιούνιο του 2020 στο Ηράκλειο Κρήτης ανάμεσα στην Ariadne Interconnection και τις ανάδοχες εταιρείες Prysmian, Nexans, ΝΚΤ-Hellenic Cables και Siemens-ΤΕΡΝΑ με αρχικό oρίζοντα ολοκλήρωσης το 2024. Την άνοιξη του 2021, οι ανάδοχες εταιρείες ολοκλήρωσαν τις έρευνες βυθού και καθορίστηκε η βέλτιστη όδευση των υποβρύχιων καλωδίων, με βάση τις ιδιαιτερότητες στη μορφολογία του θαλάσσιου πυθμένα και την ελάχιστη περιβαλλοντική όχληση.
Σημειώνουμε ότι η πρώτη φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας υποβολής μη δεσμευτικών προσφορών για την απόκτηση του 20% της θυγατρικής του ΑΔΜΗΕ πραγματοποιήθηκε τον Οκτώβριο του 2022.