Η προσπάθεια για την εξάλειψη των ναυτιλιακών εκπομπών στις προβλήτες επεκτείνεται τώρα και στα containerships, με το λιμάνι του Αμβούργου να γίνεται το πρώτο λιμάνι στην Ευρώπη που παρέχει ενέργεια στην ακτή. Ξεκίνησε την περασμένη εβδομάδα και έρχεται μετά από δύο χρόνια σχεδιασμού και επενδύσεις ύψους 13 εκατομμυρίων ευρώ (14 εκατ. δολάρια) στις απαραίτητες υποδομές.

Το Αμβούργο, το οποίο συγκαταλέγεται στα κορυφαία λιμάνια εμπορευματοκιβωτίων της Ευρώπης, ανακοίνωσε ότι μετά από χρόνια προμήθειας ενέργειας από ξηράς σε κρουαζιερόπλοια, η τεχνολογία αυτή χρησιμοποιείται πλέον και για φορτηγά πλοία. Αυτό είναι σύμφωνο με τις φιλοδοξίες του λιμανιού για μηδενική κατανάλωση και τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς που θα απαιτούν στο μέλλον τη χρήση ενέργειας από ξηράς για τη μείωση των εκπομπών στο λιμάνι.

Το κιβωτιοφόρο CMA CGM Vasco de Gama των 18.000 TEU έγινε το πρώτο πλοίο που συνδέθηκε με ρεύμα ξηράς στον τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων του Αμβούργου. Το containership κατασκευής 2015 μπόρεσε να τροφοδοτηθεί με ρεύμα ξηράς μετά από πολυάριθμες δοκιμές με διαφορετικά συστήματα και πλοία.

Αυτό έρχεται καθώς ο αριθμός των πλοίων που προσεγγίζουν το λιμάνι ήταν σταθερά αυξημένος τα τελευταία χρόνια. Το 2023, συνολικά 6.901 πλοία που αντιπροσώπευαν 256 εκατομμύρια μικτούς τόνους έδεσαν στο λιμάνι, εκ των οποίων σχεδόν τα μισά ήταν containerships. Η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων του λιμανιού ανήλθε σε 7,7 εκατομμύρια TEU το 2023.

Για τη διευκόλυνση των συνδέσεων ρεύματος ξηράς με τα πλοία-κουτιά, το Αμβούργο ξεκίνησε πριν από δύο χρόνια επενδύσεις στην απαραίτητη υποδομή, με αποκορύφωμα μια μονάδα που θα λειτουργεί στον τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων και θα παρέχει συνδέσεις για τρεις θέσεις ελλιμενισμού μεγα-πλοίων. Καθένα από αυτά έχει δυνατότητα σύνδεσης 7,5 MVA. Η μονάδα θα τροφοδοτεί τα πλοία με ανανεώσιμη ενέργεια από το δημόσιο δίκτυο. Το ήμισυ της χρηματοδότησης για την εγκατάσταση ισχύος ξηράς στον τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων του Αμβούργου προήλθε από τη γερμανική κυβέρνηση μέσω του Ομοσπονδιακού Υπουργείου Οικονομίας και Προστασίας του Κλίματος.

Το Αμβούργο αναμένει να επεκτείνει την προσφορά και σε άλλα τμήματα του λιμανιού, ώστε όλοι οι τερματικοί σταθμοί εμπορευματοκιβωτίων και οι θέσεις ελλιμενισμού κρουαζιερόπλοιων να διαθέτουν ρεύμα ξηράς μέχρι το 2025. Η CMA CGM είναι η πρώτη που χρησιμοποιεί τη δυνατότητα, αλλά το λιμάνι δήλωσε ότι βρίσκεται στη διαδικασία σύναψης συμβατικών συμφωνιών με άλλες ναυτιλιακές εταιρείες για να εγγυηθεί ότι περισσότερα πλοία θα συνδέονται στην πρίζα αντί να λειτουργούν με τις μηχανές τους κατά τη διάρκεια του ελλιμενισμού.

Έχοντας αναπτύξει την ενέργεια ξηράς στο CTH, το Αμβούργο σκοπεύει να επεκτείνει την υπηρεσία στους τερματικούς σταθμούς εμπορευματοκιβωτίων Burchardkai και Altenwerder πριν επεκτείνει σταδιακά το φάσμα των προσφερόμενων υπηρεσιών. Το λιμάνι σκοπεύει επίσης να πραγματοποιεί τακτικές δοκιμές ενσωμάτωσης πλοίων και τεχνικές επιθεωρήσεις προκειμένου να ελέγχει τη σύνδεση πρόσθετων πλοίων και να προσαρμόζει τις τεχνικές συνθήκες στις απαιτήσεις. Ήδη το Αμβούργο προσφέρει ρεύμα ξηράς για κρουαζιερόπλοια μετά το πρώτο πιλοτικό έργο του το 2016.

Τα λιμάνια σε ολόκληρη την Ευρώπη εργάζονται επίσης για να ανταποκριθούν στην εντολή της ΕΕ που απαιτεί την παροχή ενέργειας ξηράς έως το 2030. Το λιμάνι του Ρότερνταμ ξεκίνησε ένα δοκιμαστικό έργο για την παροχή ρεύματος ξηράς στους τερματικούς σταθμούς του Rotterdam Shortsea τον Ιούλιο του 2023. Το εν λόγω έργο διερευνά τις δυνατότητες μιας εγκατάστασης χαμηλότερης τάσης για τη ναυτιλία μικρών αποστάσεων, η οποία θα δημιουργήσει επίσης εξοικονόμηση κόστους για το λιμάνι.