Η Ρωσία επιδιώκει την κινεζική υποστήριξη για την ανάπτυξη της Βόρειας Θαλάσσιας Οδού (Northern Sea Route - NSR). Ενημερώνοντας τον Πρόεδρο Πούτιν κατά τη διάρκεια επίσημης επίσκεψης στην κινεζική πόλη Harbin την περασμένη εβδομάδα, ο επικεφαλής της Rosatom Αλεξέι Λίκατσεφ δήλωσε ότι έχουν σχηματίσει μια ρωσοκινεζική υποεπιτροπή για τη Βόρεια Θαλάσσια Οδό (NSR).

«Έχει ληφθεί απόφαση για τη δημιουργία κοινής επιτροπής για την ανάπτυξη της Βόρειας Θαλάσσιας Οδού. Η Rosatom θα εκπροσωπήσει τη ρωσική πλευρά. Από την κινεζική πλευρά, επικεφαλής της θα είναι ο υπουργός Μεταφορών. Το καθήκον μας είναι να δημιουργήσουμε στο συντομότερο δυνατό χρόνο ένα κοινό πρόγραμμα για την επέκταση της κινεζικής διαμετακόμισης κατά μήκος της Βόρειας Θαλάσσιας Οδού», είπε ο Λίκατσεφ.

Πρόσθεσε ακόμη ότι η κινεζική διαμετακόμιση προϊόντων μέσω της διαδρομής έχει τη δυνατότητα να αυξηθεί σε 50 εκατομμύρια τόνους έως το 2030. Από την άποψη αυτή, η ανάπτυξη μιας εταιρικής σχέσης με την Κίνα για την κατασκευή αρκτικών πλοίων και την ανάπτυξη λιμένων και κέντρων εφοδιασμού θα είναι κρίσιμη.

Το 2022, ο Πούτιν διόρισε τον κρατικό πυρηνικό οργανισμό Rosatom να επιβλέπει την ανάπτυξη της NSR, καθώς και να διαχειρίζεται τον παγοθραυστικό στόλο, υπεύθυνο για τη ναυσιπλοΐα κατά μήκος της διαδρομής. Η διαδρομή μήκους 3.500 μιλίων αποτελεί μέρος των έργων οικονομικής προτεραιότητας του Κρεμλίνου και ένα από αυτά που έχουν σχεδιαστεί για να εδραιώσουν τη ρωσική επιρροή στην Αρκτική.

Από τη Θάλασσα Κάρα 

Η θαλάσσια οδός εκτείνεται κατά μήκος της ρωσικής αρκτικής ακτής και από τη Θάλασσα Κάρα έως το στενό του Βερίγγειου στην Άπω Ανατολή. Η διαδρομή σκοπεύει να μειώσει κατά το ήμισυ το ταξίδι μεταξύ της Ευρώπης και των λιμανιών της Άπω Ανατολής, σε σύγκριση με τη διαδρομή της διώρυγας του Σουέζ.

Η Rosatom αναφέρει ήδη κάποια πρόοδο στα φορτία που διακινούνται κατά μήκος της NSR. Πέρυσι, η διαδρομή σημείωσε νέο ρεκόρ φορτίου 35 εκατομμυρίων τόνων ξεπερνώντας το προηγούμενο ρεκόρ των 34,1 εκατομμυρίων τόνων που είχε επιτευχθεί το 2021. Η ισχυρή ζήτηση για ρωσικό αργό πετρέλαιο στην Κίνα ενίσχυσε τον όγκο των φορτίων που διακινήθηκαν μέσω του NSR. Το 2023, η Κίνα διακίνησε περίπου 1,5 εκατομμύρια τόνους αργού πετρελαίου από τη Βαλτική Θάλασσα προς την Κίνα μέσω της αρκτικής οδού.

Εν τω μεταξύ, ο κυβερνήτης της βόρειας ρωσικής περιφέρειας του Αρχανγκέλσκ Αλεξάντρ Τσιμπούλσκι βρέθηκε επίσης στην Κίνα την περασμένη εβδομάδα, όπου επισκέφθηκε τη λιμενική πόλη Νταλιάν. Ο Τσιμπούλσκι κάλεσε τους ναυλωτές στο λιμάνι του Νταλιάν να αξιοποιήσουν την NSR, ακόμη και όταν η περιοχή του επιδιώκει να αναπτύξει το λιμάνι Αρχανγκέλσκ, το οποίο θεωρείται βασικός κόμβος για τη ρωσική αρκτική ναυτιλία.

"Το ενδιαφέρον μας είναι να ενισχύσουμε τον όγκο των θαλάσσιων μεταφορών με τα κινεζικά λιμάνια, μεταξύ των οποίων και το Νταλιάν. Υπάρχει ήδη σημαντική αύξηση του αριθμού των πλοίων που ταξιδεύουν από τη Σαγκάη προς το Αρχαγγέλσκ μέσω της μακρινής βόρειας διαδρομής. Κατά τη διάρκεια του φετινού καλοκαιριού, έως και 12 πλοία θα πλεύσουν από τη Σαγκάη προς το Αρχάγγελσκ", δήλωσε ο Τσιμπούλσκι.