Οι παγκόσμιες αγορές πετρελαίου δείχνουν σημάδια εξασθένησης λόγω της χαμηλής ζήτησης στα διυλιστήρια και της άφθονης προσφοράς, όπως επισήμαναν, μιλώντας στο ειδησεογραφικό πρακτορείο Ρόιτερς, διαπραγματευτές και αναλυτές. Η εν λόγω αδυναμία φανερώνει πως το υψηλό κόστος δανεισμού σε συνδυασμό με τον πληθωρισμό ελαττώνουν τη ζήτηση των καταναλωτών και της βιομηχανίας, ειδικά στην Ευρώπη, κατά την περίοδο ενίσχυσης της προσφοράς από τους εκτός ΟΠΕΚ παραγωγούς, όπως είναι οι Ηνωμένες Πολιτείες

Αυτό θα μπορούσε να λειτουργήσει υπέρ των επιχειρημάτων του ΟΠΕΚ να διατηρήσει τους περιορισμούς της παραγωγής του στη συνεδρίασή του της 1ης Ιουνίου.

Εν τω μεταξύ, η ζήτηση από τα διυλιστήρια είναι χαμηλή, παρόλο που η ικανότητα πρόσληψης του αργού έχει αυξηθεί μετά το τέλος της ανοιξιάτικης συντήρησης. «Η αύξηση της παραγωγικής ικανότητας των διυλιστηρίων δεν καλύφθηκε από την αναμενόμενη διόγκωση της ζήτησης», δήλωσε ο αναλυτής της Saxo Bank, Ολε Χάνσεν. «Οι καταναλωτές αισθάνονται την πίεση από τα υψηλά επιτόκια και τον πληθωρισμό, καθώς και από τους εμπορικούς πολέμους και τις σοβαρές προκλήσεις σε γεωπολιτικό επίπεδο». Η αποδυνάμωση καθίσταται ιδιαιτέρως εμφανής στη Βόρεια Θάλασσα. Εκεί παράγονται ποιότητες αργού οι οποίες μαζί με το αργό Νέας Υόρκης στηρίζουν το σημείο αναφοράς των συμβολαίων μελλοντικής εκπλήρωσης του πετρελαίου τύπου Brent. Ως αποτέλεσμα συμβάλλουν στη διαμόρφωση της τιμής των 2/3 του παγκόσμιου πετρελαίου.

«Είναι φαινομενικά μια σχετικά ευνοϊκή περίοδος για τη ζήτηση», σημείωσε ο αναλυτής της Sparta Commodities, Νιλ Κρόσμπι, ο οποίος προσέθεσε ότι τα άφθονα αποθέματα αργού μπορεί να καθυστερούν την αγορά. «Προς το παρόν, η φυσική τιμολόγηση βρίσκεται υπό πίεση». Εκτός από την αναιμική ζήτηση από πλευράς των διεθνών διυλιστηρίων, έχει διογκωθεί παγκοσμίως η προσφορά ελαφρού αργού χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο. Αυτό ανταγωνίζεται το πετρέλαιο της Βόρειας Θάλασσας και προέρχεται είτε από τη Δυτική Αφρική είτε από τις Ηνωμένες Πολιτείες.

Η ανεμπόδιστη προσφορά είναι, επίσης, εμφανής στη δομή των βραχυπρόθεσμων σουάπ του Brent και ειδικά όταν το αργό για έγκαιρη παράδοση διαπραγματεύεται με έκπτωση 1,07 δολάριο το βαρέλι στα συμβόλαια Ιουλίου σε αντίθεση με την προσαύξηση του 1,64 δολαρίου το βαρέλι προ ενός μηνός. Στις Ηνωμένες Πολιτείες, οι φυσικές αγορές έχουν, επιπροσθέτως, χαλαρώσει, διότι οι τιμές επεξεργασίας πετρελαίου στα διυλιστήρια της χώρας διατηρήθηκαν κάτω από τα κανονικά εποχικά επίπεδα παρά τη λήξη της περιόδου συντήρησης.

Οι τιμές του αργού Louisiana Light Sweet υποχώρησαν σε ναδίρ τριών εβδομάδων των 2,33 δολαρίων το βαρέλι έναντι του αργού Νέας Υόρκης στις 16 Μαΐου, σύμφωνα με τα στοιχεία του Χρηματιστηρίου του Λονδίνου. Ο μέσος όρος τεσσάρων εβδομάδων για τη χρήση των διυλιστηρίων των ΗΠΑ ήταν στο 88,7% την εβδομάδα 6-10 Μαΐου, από το 91,2% σε σχέση με την ίδια περίοδο πριν από ένα χρόνο, σύμφωνα με την Υπηρεσία Πληροφοριών Ενέργειας των ΗΠΑ. Ταυτόχρονα, οι μέσοι όροι τεσσάρων εβδομάδων για τη βενζίνη των ΗΠΑ όσο και για τον δείκτη, που αντιστοιχεί στη ζήτηση, ήταν 4%-5% κάτω από τα επίπεδα του 2023.

Τα περιθώρια κέρδους των διυλιστηρίων σε όλο τον κόσμο έχουν αποδυναμωθεί, εν μέρει λόγω της παγκόσμιας πτώσης της αξίας του ντίζελ, ενός βασικού διυλισμένου προϊόντος για τη βιομηχανία και τον τομέα των μεταφορών. Εν κατακλείδι, αυτά τα περιορισθέντα περιθώρια κέρδους έχουν υποχρεώσει τα ασιατικά διυλιστήρια να επεξεργάζονται λιγότερες ποσότητες τον Μάιο, ενώ μερικά σχεδιάζουν μεγαλύτερες περικοπές τους επόμενους μήνες, μειώνοντας περαιτέρω τη ζήτηση αργού.

(από την εφημερίδα “ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ”)