Οι εισαγωγές αργού πετρελαίου στην Ασία αυξήθηκαν στο υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων 12 μηνών τον Μάιο, με την ενίσχυση να οφείλεται στην Ινδία, καθώς ο δεύτερος μεγαλύτερος αγοραστής της περιοχής βρίσκεται σε τροχιά ρεκόρ αφίξεων.

Ο κορυφαίος προορισμός εισαγωγών αργού στον κόσμο αναμένεται να έχει αφίξεις 27,81 εκατ. βαρελιών ανά ημέρα (bpd), από 26,89 εκατ. bpd τον Απρίλιο, σύμφωνα με τα στοιχεία που συγκέντρωσε η LSEG Oil Research. Πρόκειται για αύξηση κατά 920.000 βαρέλια ανά ημέρα σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα, με το μεγαλύτερο μέρος του κέρδους να προέρχεται από την Ινδία, όπου οι εισαγωγές αναμένεται να ανέλθουν στο ιστορικό υψηλό των 5,26 εκατ. βαρελιών ανά ημέρα, αυξημένες κατά 710.000 βαρέλια ανά ημέρα από τα 4,55 εκατ. βαρέλια ανά ημέρα του Απριλίου.

Σε αντίθεση με την ενίσχυση της Ινδίας, οι εισαγωγές από την Κίνα, τον μεγαλύτερο εισαγωγέα αργού στον κόσμο, συνέχισαν να παρουσιάζουν ασθενέστερη τάση, με τις αφίξεις του Μαΐου να έχουν προγραμματιστεί στα 10,72 εκατ. βαρέλια ανά ημέρα, από 10,93 εκατ. βαρέλια ανά ημέρα τον Απρίλιο και τις χαμηλότερες ανά ημέρα από τον Ιανουάριο.

Οι νούμερο τρία και τέσσερα εισαγωγείς πετρελαίου της Ασίας, η Νότια Κορέα και η Ιαπωνία, είδαν τις εισαγωγές Μαΐου στα ίδια περίπου επίπεδα με τον Απρίλιο, με τις εισαγωγές της Νότιας Κορέας να είναι 2,87 εκατ. βαρέλια ημερησίως ελαφρώς μειωμένες από τα 2,91 εκατ. βαρέλια ημερησίως του Απριλίου, ενώ οι αφίξεις της Ιαπωνίας τον Μάιο ύψους 2,38 εκατ. βαρελιών ημερησίως ήταν ελαφρώς αυξημένες από τα 2,31 εκατ. βαρέλια ημερησίως του προηγούμενου μήνα.

Οι εισαγωγές της Ασίας για τον Μάιο ήταν επίσης ηπιότερες από τα 28,47 εκατομμύρια bpd που κατέγραψε η LSEG τον ίδιο μήνα πέρυσι. Κατά τους πρώτους πέντε μήνες του έτους, οι αφίξεις αργού πετρελαίου στην Ασία ήταν κατά μέσο όρο 27,19 εκατ. bpd, σύμφωνα με τα στοιχεία της LSEG, που είναι μόνο οριακά υψηλότερες από τα 27,09 εκατ. bpd της ίδιας περιόδου του 2023.

Στο πλαίσιο της σταθερής εικόνας που διαμορφώνεται για τις εισαγωγές αργού της Ασίας μέχρι στιγμής φέτος, αξίζει να σημειωθεί η αντίθετη τύχη της Ινδίας και της Κίνας.

Μέρος των ισχυρών επιδόσεων της Ινδίας μπορεί να αποδοθεί στην ισχυρή οικονομία, με το ΑΕΠ να αυξάνεται κατά 8,4% τους τρεις μήνες έως τον Δεκέμβριο. Ενώ ο ρυθμός ανάπτυξης μπορεί να έχει μειωθεί το πρώτο τρίμηνο μέχρι το τέλος Μαρτίου, εξακολουθεί να είναι πιθανότατα γύρω στο 7%, το οποίο είναι αρκετά υψηλό για να οδηγήσει σε αυξημένη ζήτηση για καύσιμα μεταφορών μέσω της αύξησης της μεταποίησης και της αύξησης των πωλήσεων οχημάτων.

Οι γενικές εκλογές στην Ινδία, οι οποίες διεξάγονται για αρκετές εβδομάδες μέχρι την 1η Ιουνίου και προβλέπουν σχεδόν 1 δισεκατομμύριο ψηφοφόρους με δικαίωμα ψήφου, είναι επίσης πιθανό να έχει προκαλέσει μια ώθηση στη ζήτηση καυσίμων.

Ένας επιπλέον παράγοντας που στηρίζει τις εισαγωγές αργού πετρελαίου της Ινδίας είναι η συνεχιζόμενη διαθεσιμότητα ρωσικού αργού με έκπτωση, με τις αφίξεις από τη χώρα που τελεί υπό δυτικές κυρώσεις να προσδιορίζονται από την LSEG σε 1,96 εκατομμύρια bpd τον Μάιο, από 1,60 εκατομμύρια bpd τον Απρίλιο. Αυτό δίνει στη Ρωσία μερίδιο 38% των εισαγωγών της Ινδίας, σχεδόν διπλάσιο από τον επόμενο μεγαλύτερο προμηθευτή, το Ιράκ, το οποίο παρείχε 1,09 εκατ. bpd τον Μάιο.

Η Ρωσία ήταν επίσης ο μεγαλύτερος προμηθευτής της Κίνας τον Μάιο, με εισαγωγές 2,02 εκατομμυρίων βαρελιών ανά ημέρα για μερίδιο 18,1%, αν και αυτό ήταν ελαφρώς μειωμένο σε σχέση με τα 2,10 εκατομμύρια βαρέλια ανά ημέρα του Απριλίου. Ο δεύτερος μεγαλύτερος προμηθευτής της Κίνας τον Μάιο ήταν η Σαουδική Αραβία, με τις εισαγωγές από το κορυφαίο μέλος του ΟΠΕΚ+ να εκτιμώνται σε 1,81 εκατ. βαρέλια ημερησίως, από 1,58 εκατ. βαρέλια ημερησίως. Ωστόσο, η Κίνα ενδέχεται να περιορίσει τις εισαγωγές από το βασίλειο τον Ιούνιο, αφού η κρατικά ελεγχόμενη πετρελαϊκή εταιρεία Saudi Aramco αύξησε τις επίσημες τιμές πώλησής της για πέμπτο συνεχόμενο μήνα.

Οι υψηλότερες τιμές του πετρελαίου μπορεί επίσης να αποτελέσουν μεγαλύτερο παράγοντα τους επόμενους μήνες, δεδομένου ότι οι εισαγωγές του Μαΐου είχαν πιθανότατα εξασφαλιστεί πριν από το ράλι του αργού από τα μέσα Μαρτίου έως τα μέσα Απριλίου. Τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης του παγκόσμιου δείκτη αναφοράς του αργού τύπου Brent αυξήθηκαν από 81,08 δολάρια το βαρέλι στις 11 Μαρτίου σε υψηλό έξι μηνών στα 92,18 δολάρια στις 12 Απριλίου. Είναι κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου που το μεγαλύτερο μέρος των φορτίων που φθάνουν τον Ιούνιο θα είχε κανονιστεί, ενώ οι αφίξεις του Μαΐου θα είχαν αγοραστεί όταν το Brent ήταν χαμηλότερα κατά τη διάρκεια του Φεβρουαρίου και στις αρχές Μαρτίου.

Ωστόσο, οι ενδείξεις για ισχυρότερη οικονομική ανάπτυξη στην Ασία μπορεί να λειτουργήσουν ως ώθηση στην αύξηση της ζήτησης πετρελαίου και να αντισταθμίσουν τις επιπτώσεις της αύξησης των τιμών του αργού.