Τον τελευταίο καιρό, πολιτικοί και μέσα ενημέρωσης ορισμένων χωρών συμμερίζονται τις ίδιες απόψεις, προβάλλοντας τη λεγόμενη «θεωρία της πλεονάζουσας νέας ενεργειακής ικανότητας της Κίνας» και κατηγορώντας την τελευταία ότι η παραγωγική ικανότητά της στα νέα ενεργειακά οχήματα υπερβαίνει κατά πολύ την υπάρχουσα ζήτηση. Στην πραγματικότητα, η αυτοκινητοβιομηχανία διανύει μια μεταβατική περίοδο μετασχηματισμού, κατά την οποία οι επενδύσεις που υπερβαίνουν τη ζήτηση αποτελούν σύνηθες φαινόμενο ανάπτυξης του κλάδου

Καθώς το μερίδιο αγοράς των νέων ενεργειακών οχημάτων αυξάνεται, η ζήτηση των τελευταίων θα αντικαταστήσει τη ζήτηση για παραδοσιακά οχήματα κινητήρων εσωτερικής καύσης.

Αυτή η μετάβαση χαρακτηρίζεται από μια δυναμική διαδικασία μετασχηματισμού. Οι επιχειρήσεις θα προσαρμοστούν κατάλληλα, σύμφωνα πάντα με τα επιχειρηματικά τους σχέδια, συμβάλλοντας στην προοδευτική υλοποίηση του μετασχηματισμού της παραγωγικής ικανότητας. Επιπλέον, το ποσοστό απορρόφησης της παραγωγικής ικανότητας των νέων ενεργειακών οχημάτων της Κίνας προσαρμόζεται σταδιακά, σύμφωνα με τις μεταβολές του μεριδίου της αγοράς. Επί του παρόντος, το συνολικό ποσοστό απορρόφησης της παραγωγικής ικανότητας του κλάδου ξεπερνά το 70%, βρισκόμενο εντός λογικών ορίων.

Ορισμένα ξένα μέσα ενημέρωσης συνδέουν την ανάπτυξη των κινεζικών εξαγωγών των τελευταίων ετών με την πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα, κάνοντας λόγο για «ντάμπινγκ», κάτι το οποίο είναι εντελώς αβάσιμο. Οι καλές αποδόσεις των εξαγωγών κινεζικών οχημάτων οφείλονται στη βελτίωση της ποιότητας των κινεζικών προϊόντων, στην αναβάθμιση της τεχνολογίας και στην ενίσχυση των δυνατοτήτων εξυπηρέτησης των επιχειρήσεων. Η αγάπη των καταναλωτών ανά τον κόσμο για τα νέα ενεργειακά οχήματα της Κίνας βασίζεται στο ότι αυτά καλύπτουν σταδιακά τις ελλείψεις που υπάρχουν στην προσφορά σε ορισμένες χώρες και περιοχές. Καθώς οι ξένοι καταναλωτές επιδιώκουν έναν τρόπο ζωής φιλικό προς το περιβάλλον με χαμηλούς ρύπους, τα νέα ενεργειακά οχήματα της Κίνας μπορούν να τους προσφέρουν μια νέα εμπειρία κατανάλωσης, προωθώντας ταυτόχρονα την αναβάθμιση της τοπικής κατανάλωσης. Την ίδια στιγμή, η παροχή τεχνικής υποστήριξης και η δημιουργία νέων πολιτικών προτύπων της Κίνας για την ανάπτυξη νέων ενεργειακών οχημάτων παγκοσμίως συμβάλλουν διεθνώς στην πράσινη ανάπτυξη.

Στον 21ο αιώνα έχει γίνει παγκόσμια συναίνεση για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και την προώθηση της πράσινης ανάπτυξης και της ανάπτυξης χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Η συμφωνία του Παρισιού που εγκρίθηκε το 2016 χάραξε την πορεία της παγκόσμιας συνεργασίας για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και ώθησε τη διεθνή κοινότητα να δώσει μεγαλύτερη προσοχή στην πράσινη ενέργεια, την οικονομία χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και την περιβαλλοντική διακυβέρνηση. Η Κίνα ανέκαθεν συμμετείχε ενεργά στη Συμφωνία του Παρισιού. Κατά την 75η Σύνοδο της Γενικής Συνέλευσης του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών, ο πρόεδρος Σι Τζινπίνγκ παρουσίασε με σαφήνεια τους στόχους της κορύφωσης εκπομπών άνθρακα πριν από το 2030 και της ουδετερότητας άνθρακα πριν από το 2060, προτείνοντας στρατηγικές κατευθυντήριες γραμμές για τη δυναμική προώθηση της οικονομικής και κοινωνικής ανάπτυξης της Κίνας μέσω του πράσινου μετασχηματισμού - ευθύνες που αντιστοιχούν πλήρως στις υποχρεώσεις μιας μεγάλης δύναμης.

Η σθεναρή προώθηση του ενεργειακού μετασχηματισμού αποτελεί σημαντικό τομέα για την επίτευξη πράσινης ανάπτυξης με χαμηλές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Τα τελευταία χρόνια η Κίνα έχει επιτύχει αξιοσημείωτα αποτελέσματα στη χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, όπως τα φωτοβολταϊκά και η υδροηλεκτρική ενέργεια. Τα αυτοκίνητα είναι μεγάλοι «χρήστες» ενέργειας, προκειμένου να απαλλαγούμε σταδιακά από την εξάρτηση από την ορυκτή ενέργεια και η ηλεκτροκίνηση έχει γίνει η συναίνεση της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας. Τα τελευταία 20 χρόνια η αυτοκινητοβιομηχανία της Κίνας αναπτύσσεται στην πορεία της εξοικονόμησης ενέργειας, των χαμηλών εκπομπών άνθρακα και της ηλεκτροκίνησης. Όσον αφορά τη μείωση των εκπομπών των οχημάτων καυσίμων, έχει φτάσει τα αυστηρότερα πρότυπα της Ευρωπαϊκής Ένωσης·

Σήμερα, η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία επιταχύνει τη μετάβασή της στην ηλεκτροκίνηση. Στη διαδικασία αυτή σημαίνοντα και καθοδηγητικό ρόλο διαδραματίζουν οι πολιτικές που αφορούν την ανάπτυξη νέων ενεργειακών οχημάτων. Οι επιχειρήσεις συνεχώς πραγματοποιούν σημαντικές και τεχνολογικά καινοτόμες ανακαλύψεις, σχηματίζοντας βιομηχανικές και εφοδιαστικές αλυσίδες για τα συγκεκριμένα οχήματα. Οι υποδομές φόρτισης βελτιώνονται και οι καταναλωτές σταδιακά αναγνωρίζουν και αποδέχονται τα νέα ενεργειακά οχήματα. Τα παραπάνω ωθούν την ταχεία ανάπτυξη της νέας ενεργειακής αυτοκινητοβιομηχανίας και δημιουργούν τις συνθήκες για τις εξαιρετικές αποδόσεις και τα συγκριτικά πλεονεκτήματα των νέων ενεργειακών οχημάτων σε παγκόσμιο επίπεδο. Η Διεθνής Έκθεση Αυτοκινήτου του Πεκίνου για το 2024 έλαβε την προσοχή που της αξίζει, καθώς και αναγνώριση από αντίστοιχες παγκόσμιες διοργανώσεις.

Με βάση τις εμπειρίες του παρελθόντος, βλέπουμε ότι η Κίνα έχει καταφέρει σπουδαία κατορθώματα σε τέσσερις βασικούς τομείς: την τεχνολογική καινοτομία, την αγορά, τις υποδομές και την πολιτική. Η Κίνα έχει διαμορφώσει ένα σχετικά ολοκληρωμένο σύστημα βιομηχανικών και εφοδιαστικών αλυσίδων και έχει καταστεί σε παγκόσμιο επίπεδο πηγή καινοτομίας και κεντρικό σημείο ανάπτυξης νέων ενεργειακών οχημάτων. Όσον αφορά την αγορά, καθοδηγώντας και βελτιώνοντας την ευαισθητοποίηση των καταναλωτών και την αποδοχή από τους τελευταίους των νέων ενεργειακών οχημάτων, η χώρα θρέφει αποτελεσματικά τον ενθουσιασμό των επιχειρήσεων για καινοτομία και επιταχύνει την αναβάθμιση των προϊόντων. Στις υποδομές παρατηρείται επίσης μείωση του «άγχους φόρτισης» των οχημάτων στις πόλεις πρώτης και δεύτερης κατηγορίας, με την κατασκευή αντίστοιχων υποδομών σε άλλες πόλεις και αγροτικές περιοχές να εξελίσσεται ομαλά. Κατά τη διάρκεια ενός δεκαετούς μετασχηματισμού υιοθετήθηκε εγκαίρως σειρά πολιτικών μέτρων, όπως το «Σχέδιο Προσαρμογής και Αναζωογόνησης της Αυτοκινητοβιομηχανίας», το «Σχέδιο Ανάπτυξης της Αυτοκινητοβιομηχανίας, Εξοικονόμησης Ενέργειας και Νέας Ενέργειας 2012-2020» και το «Σχέδιο Ανάπτυξης της Αυτοκινητοβιομηχανίας Νέας Ενέργειας, 2021-2035», στρέφοντας τον μετασχηματισμό της αυτοκινητοβιομηχανίας προς την ηλεκτροκίνηση και την πράσινη ανάπτυξη. Επιπλέον, χάρη στην προώθηση των επενδύσεων και τον μετασχηματισμό της γραμμής παραγωγής των επιχειρήσεων, τα νέα ενεργειακά οχήματα της Κίνας εισήλθαν πρώτα στην εποχή της ηλεκτροκίνησης.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ" - Εικοστό τρίτο άρθρο της σειράς «Οι ευκαιρίες της Κίνας»)