Καίριο Πλήγμα στην Ευρωπαϊκή Αυτοκινητοβιομηχανία η Ψήφιση του Νομοσχεδίου για τις Περικοπές Εκπομπών CO2 των Οχημάτων

Καίριο Πλήγμα στην Ευρωπαϊκή Αυτοκινητοβιομηχανία η Ψήφιση του Νομοσχεδίου για τις Περικοπές Εκπομπών CO2 των Οχημάτων
Energia.gr
Σαβ, 27 Σεπτεμβρίου 2008 - 13:34
Απέτυχαν οι προσπάθειες των αυτοκινητοβιομηχανιών να αποκρούσουν τους σχεδιαζόμενους περιορισμούς στις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα μετά μια αιφνιδιαστική ψηφοφορία στην περιβαλλοντική επιτροπή του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Απέτυχαν οι προσπάθειες των αυτοκινητοβιομηχανιών να αποκρούσουν τους σχεδιαζόμενους περιορισμούς στις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα μετά μια αιφνιδιαστική ψηφοφορία στην περιβαλλοντική επιτροπή του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Η ψηφοφορία αποτέλεσε πλήγμα για τη βιομηχανία κατασκευής αυτοκινήτων, ιδίως για τις εταιρείες πρώτης γραμμής, όπως είναι οι BMW και Porsche, που παράγουν ευρύ φάσμα οχημάτων με μεγάλη ιπποδύναμη και υψηλές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και άσκησαν παρασκηνιακές πιέσεις για να ανατρέψουν τις προτάσεις της Κομισιόν. 

Όπως προβλέπουν οι όροι που ενέκρινε η εν λόγω  επιτροπή, τα νέα αυτοκίνητα δεν θα επιτρέπονται να εκπέμπουν περισσότερα από 130 γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα, ανά διανυόμενο χιλιόμετρο, αρχής γενομένης από το 2012. Πρόκειται για μείωση της τάξης του 24% από τα υφιστάμενα ανώτατα επιτρεπόμενα όρια των 158 γραμμαρίων ανά διανυόμενο χιλιόμετρο. Ο περιορισμός θα μειωθεί στα 95 γραμμάρια εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα ανά χιλιόμετρο, έως το 2020, ενώ πρόκειται να αναθεωρηθούν το 2014.

Οι «διαδρομιστές» της βιομηχανίας αυτοκινήτου είχαν κερδίσει την υποστήριξη του Γκούιντο Σακόνι, του Ιταλού σοσιαλιστή ευρωβουλευτή ο οποίος είχε αναλάβει να προωθήσει το νομοσχέδιο στην επιτροπή, προκειμένου να επεκτείνουν το χρονοδιάγραμμα για την εφαρμογή της έως το 2015, να μειώσουν το ύψος των χρηματικών προστίμων που προβλέπονται από τους όρους, για τους παραβάτες, αλλά, και να επιτρέψουν στις αυτοκινητοβιομηχανίες να εξαιρέσουν ορισμένα μοντέλα οχημάτων τους.

Ωστόσο, συνάδελφοι του κ. Σακόνι και μέλη της σοσιαλιστικής πτέρυγας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου απέρριψαν το προτεινόμενο πακέτο και τάχθηκαν υπέρ των μέτρων που ευθυγραμμίζονται με τις παλαιότερες συστάσεις που είχε διατυπώσει η Κομισιόν.    

«Πρόκειται για καθαρή ήττα του επιχειρηματικού παρασκηνίου που προσπάθησε να αναγκάσει την επιτροπή να υπαναχωρήσει από το σχέδιο μείωσης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου», δήλωσε ο Κρις Ντέιβις, ο Βρετανός ευρωβουλευτής της φιλελεύθερης πτέρυγας του Σώματος.   

Ο κ. Σακόνι ενξέφρασε την απογοήτευσή του για το αποτέλεσμα της ψηφοφορίας και επισήμανε ότι οι περιβαλλοντιστές θα πρέπει να αποδεχτούν ορισμένους συμβιβασμούς όσον αφορά στο περιεχόμενο του νομοσχεδίου αν επιθυμούν να εγκριθεί από την ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και τις εθνικές κυβερνήσεις των χωρών-μελών της ΕΕ, έως τα τέλη του έτους.

Η Acea, η ομάδα προώθησης συμφερόντων της αυτοκινητοβιομηχανίας, που είχε ταχθεί υπέρ της σταδιακής εφαρμογής του μέτρου έως το 2015, χαρακτήρισε το νομοσχέδιο «άσχημα νέα για την Ευρώπη» και επισήμανε τις εντεινόμενες πιέσεις στην επιβραδυνόμενη οικονομία.

«Είναι προφανές πως η επιτροπή δεν ενδιαφέρεται αν η βιομηχανία αυτοκινήτου παραμείνει ή εγκαταλείψει την Ευρώπη», είπε ο Άιβαν Χόντακ, ο γενικός γραμματέας της Acea στους FT. «Η επιτροπή ψήφισε για κάτι με το οποίο εμείς δεν μπορούμε να συμμορφωθούμε», τόνισε ο ίδιος. 

Το σχέδιο νόμου που εγκρίθηκε, χθες, Πέμπτη  επιτρέπει στις αυτοκινητοβιομηχανίες να χρησιμοποιούν τις οικολογικές καινοτομίες, όπως είναι τα ελαστικά χαμηλής αντίστασης κύλισης όταν υπολογίζουν τις περικοπές  των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα για τα οχήματά τους.      

Τα αυτοκίνητα αναλογούν στο 14% των συολικών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, στην Ευρώπη και αποτελούν μια από τις ταχύτατα αναπτυσσόμενες πηγές ρύπανσης της ατμόσφαιρας, παρά τις επανειλημμένες υποσχέσεις των εταιρειών να προβούν σε εθελοντικού χαρακτήρα μειώσεις των εκπομπών τους.       

Εν τούτοις, οι εταιρείες κατασκευής αυτοκινήτων υποστηρίζουν πως η χρονική προθεσμία διορία για το 2012 δεν μπορεί να επιτευχθεί δεδομένων των μακρών κύκλων ζωής των προϊόντων της βιομηχανίας.

Ο κ. Χόντακ υποστήριξε πως το 60% των αυτοκινήτων που θα κυκλοφορούν στο δρόμο στην επόμενη τετραετία, είτε πωλούνται στις αντιπροσωπείες, αυτή τη στιγμή, είτε βρίσκονται ακόμη στο τελικό στάδιο της κατασκευής τους.

(Financial Times, 26/09/2008)