Προδικαστική διαδικασία εναντίον της Ελλάδας για τη λειτουργία του κυκλώματος μεταφοράς και διανομής καυσίμων στην Ελλάδα, κίνησε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή από τον περασμένο Φεβρουάριο, ενώ θα λάβει τις τελικές αποφάσεις της μέχρι το τέλος του έτους.

Προδικαστική διαδικασία εναντίον της Ελλάδας για τη λειτουργία του κυκλώματος μεταφοράς και διανομής καυσίμων στην Ελλάδα, κίνησε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή από τον περασμένο Φεβρουάριο, ενώ θα λάβει τις τελικές αποφάσεις της μέχρι το τέλος του έτους.

Αυτό προκύπτει από την απάντηση που έδωσε ο αρμόδιος Επίτροπος για θέματα Ενέργειας, Αντρις Πίμπαλγκς, σε ερώτηση σχετική με τη λειτουργία της αγοράς καυσίμων στην Ελλάδα, του ευρωβουλευτή του ΠΑΣΟΚ Κώστα Μποτόπουλου.

Στην απάντησή του ο Επίτροπος υπενθυμίζει ότι οι τιμές πετρελαιοειδών στην Ελλάδα απελευθερώθηκαν το 1992 και οι εταιρείες διανομής είναι κατ' αρχήν ελεύθερες να εισάγουν προϊόντα από διυλιστήρια εκτός Ελλάδας.

Ομως, όπως τονίζει, επειδή οι τιμές μπορούν να επηρεαστούν από ατέλειες της τοπικής αγοράς και συμπεριφορά νόθευσης του ανταγωνισμού, η Επιτροπή παρακολουθεί στενά την κατάσταση στις χώρες της Ε.Ε. και αντιμετωπίζει με ιδιαίτερο ζήλο όσες αδυναμίες εντοπίζει ως προς το ζήτημα αυτό.

Στην περίπτωση της Ελλάδας, συνεχίζει ο Επίτροπος, «ιδιαίτερα σε σύνδεση με τα κυκλώματα διανομής καυσίμων, η Επιτροπή κίνησε πρόσφατα διαδικασία παράβασης κατά το άρθρο 43 της συνθήκης ΕΚ ως προς τις διατάξεις της ελληνικής νομοθεσίας σχετικά με τη μεταφορά εμπορευμάτων, ειδικότερα τη μεταφορά πετρελαιοειδών». «Το Φεβρουάριο του 2008 διαβιβάστηκε στην ελληνική κυβέρνηση επίσημη προειδοποιητική επιστολή και αναμένεται να ληφθεί τελική απόφαση έως τα τέλη του 2008», αναφέρει ο Επίτροπος.

Ο Επίτροπος αφού διευκρινίζει ότι η Κομισιόν δεν έχει εκπονήσει πρόσφατη ανάλυση ειδικώς επικεντρωμένη στην κατάσταση που επικρατεί στην ελληνική αγορά, γενικότερα για την αγορά καυσίμων στην Κοινότητα επισημαίνει ότι γενικότερες αναλύσεις δείχνουν ότι η ύπαρξη διαφορών στις τιμές των επιμέρους τύπων καυσίμων μεταξύ διαφόρων χωρών της Ε.Ε. μπορούν να εξηγηθούν από πλήθος παραγόντων, μεταξύ άλλων διαφορές στις διαρθρώσεις των τοπικών αγορών, τις καταναλωτικές συνήθειες, τις εναλλακτικές δυνατότητες εφοδιασμού και τις εθνικές ενεργειακές πολιτικές.

Σύμφωνα με τον κ. Πiμπαλγκς, οι ανωτέρω παράγοντες μπορούν να επηρεάσουν τις τιμές που επιβαρύνουν τους τοπικούς καταναλωτές, παρά την ύπαρξη καλώς αναπτυγμένης και ενοποιημένης ευρωπαϊκής εσωτερικής αγοράς. Θα πρέπει επίσης να υπενθυμιστεί ότι οι τιμές σε ορισμένες χώρες της Ε.Ε. διαμορφώνονται με βάση διοικητικά μέτρα περί καθορισμού ανωτάτων ή κατωτάτων τιμών για συγκεκριμένα καύσιμα που κυκλοφορούν στην αγορά σε μια δεδομένη χώρα, καταλήγει ο Επίτροπος.