Πανταχόθεν αντιδράσεις προκάλεσε η χθεσινή ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τις κυρώσεις εναντίον των ηλεκτρικών οχημάτων που εισάγονται στην Ευρώπη από την Κίνα. Η Κίνα ανακοίνωσε σήμερα ότι «επιφυλάσσεται του δικαιώματός» της να προσφύγει στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου. Ενώ οι αντιδράσεις στελεχών της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας ήταν ανάμεικτες.

Αρχικά, ο εκπρόσωπος του Κινεζικού Υπουργείου Εμπορίου Χε Γιαντόνγκ δήλωσε: «Η Κίνα επιφυλάσσεται του δικαιώματός της να καταθέσει προσφυγή στον ΠΟΕ και να λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα για να υπερασπιστεί αποφασιστικά τα δικαιώματα και τα συμφέροντα των κινεζικών επιχειρήσεων.»

Το Πεκίνο σημείωσε ότι η απόφαση επιβολής δασμών θα στερείται κάθε «νομικής και πραγματικής βάσης». «Το μέτρο αυτό βλάπτει όχι μόνον τα θεμιτά δικαιώματα και συμφέροντα της κινεζικής βιομηχανίας ηλεκτρικών οχημάτων (...) αλλά θα δημιουργήσει επίσης στρέβλωση των αλυσίδων παραγωγής και εφοδιασμού σε όλον τον κόσμο, συμπεριλαμβανομένου εντός της ΕΕ», σημείωσε ο Χε Γιαντόνγκ. «Οι ενέργειες της ΕΕ είναι ύποπτες για παραβίαση των κανόνων του ΠΟΕ και συνιστούν ξεκάθαρα προστατευτική συμπεριφορά», πρόσθεσε.

Ο Κι Ντονγκσού, Γενικός Γραμματέας Ένωσης Επιβατικών Αυτοκινήτων Κίνας, υπογράμμισε ότι: «Οι προσωρινοί δασμοί της ΕΕ έρχονται για την ακρίβεια εντός των προσδοκιών μας και δεν θα έχουν μεγάλο αντίκτυπο στην πλειοψηφία των κινεζικών επιχειρήσεων.»

Από την άλλη πλευρά, οι ευρωπαϊκές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο της ηλεκτροκίνησης δεν δείχνουν να προτιμούν τους δασμούς και επιθυμούν την ελεύθερη και ανταγωνιστική αγορά χωρίς όρους. Ωστόσο οι σύνδεσμοι και οι ενώσεις που είναι όργανα στα οποία συμμετέχουν οι ίδιες οι εταιρείες μοιάζουν να βασίζονται στην προστασία από τον κινεζικό ανταγωνισμό, που δημιουργεί η αυξημένη φορολόγηση. 

Ο Oliver Zipse, Διευθύνων Σύμβουλος της BMW, ανέφερε: «Αυτή η απόφαση για πρόσθετους εισαγωγικούς δασμούς είναι ο λάθος τρόπος. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή βλάπτει έτσι τις ευρωπαϊκές εταιρείες και τα ευρωπαϊκά συμφέροντα. Ο προστατευτισμός κινδυνεύει να ξεκινήσει μια σπείρα: οι δασμοί οδηγούν σε νέους δασμούς, στην απομόνωση και όχι στη συνεργασία. Από την άποψη του BMW Group, τα προστατευτικά μέτρα, όπως η εισαγωγή εισαγωγικών δασμών, δεν συμβάλλουν στον επιτυχημένο ανταγωνισμό στις διεθνείς αγορές. Το ελεύθερο εμπόριο παραμένει η κατευθυντήρια αρχή του BMW Group. Η εταιρεία μας δεσμεύεται σε αυτό.»

Ο Ola Kaellenius, Διευθύνων Σύμβουλος της Mercedes-Benz, ανέφερε: «Ως κράτος εξαγωγών, αυτό που δεν χρειαζόμαστε είναι αυξανόμενα εμπόδια στο εμπόριο. Πρέπει να εργαστούμε για την άρση των εμπορικών φραγμών στο πνεύμα του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου.»

Ένα στέλεχος της Stellantis σημείωσε: «Ως παγκόσμια εταιρεία, η Stellantis πιστεύει στον ελεύθερο και θεμιτό ανταγωνισμό σε ένα παγκόσμιο εμπορικό περιβάλλον και δεν υποστηρίζει μέτρα που συμβάλλουν στον παγκόσμιο κατακερματισμό. H Stellantis είναι ευέλικτη να προσαρμοστεί και να επωφεληθεί από οποιοδήποτε σενάριο και η σημερινή ανακοίνωση των δασμών δεν θα αποτρέψει τη συνολική στρατηγική μας σε σχέση με την Leapmotor στην Ευρώπη, καθώς έχουμε λάβει υπόψη αυτή τη δυνητική εξέλιξη.»

Τέλος, ένα άλλο στέλεχος της Volkswagen δήλωσε: «Οι αντισταθμιστικοί δασμοί γενικά δεν είναι κατάλληλοι για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας μακροπρόθεσμα-τους απορρίπτουμε. Το χρονοδιάγραμμα της απόφασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είναι επιζήμιο για την τρέχουσα χαμηλή ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα στη Γερμανία και την Ευρώπη. Οι αρνητικές επιπτώσεις αυτής της απόφασης υπερτερούν σε σχέση με τα ενδεχόμενα οφέλη για την ευρωπαϊκή και ιδιαίτερα τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία.»