Η αναθεωρημένη νομοθεσία της ΕΕ που επιβάλλει την συλλογή και ανακύκλωση των μπαταριών άρχισε να εφαρμόζεται από χθες, σύμφωνα με ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Σκοπό της οδηγίας είναι η προστασία της ανθρώπινης υγείας αλλά και του περιβάλλοντος. Με την οδηγία ανατίθεται επίσης στους παραγωγούς η ευθύνη διαχειρίσεως των μπαταριών όταν μετατρέπονται σε απόβλητα.

Η αναθεωρημένη νομοθεσία της ΕΕ που επιβάλλει την συλλογή και ανακύκλωση των μπαταριών άρχισε να εφαρμόζεται από χθες, σύμφωνα με ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Σκοπό της οδηγίας είναι η προστασία της ανθρώπινης υγείας αλλά και του περιβάλλοντος. Με την οδηγία ανατίθεται επίσης στους παραγωγούς η ευθύνη διαχειρίσεως των μπαταριών όταν μετατρέπονται σε απόβλητα.

Ο αρμόδιος για το περιβάλλον Επίτροπος, κ. Στ. Δήμας, δήλωσε τα εξής: «Η αναθεώρηση της οδηγίας για τις μπαταρίες αποτελεί ένα ακόμη σημαντικό βήμα προς την επίτευξη του στόχου να γίνει η Ευρώπη μια κοινωνία ανακύκλωσης. Με τον καθορισμό στόχων συλλογής και με την απαίτηση ανακύκλωσης, η παρούσα νομοθεσία θα συμβάλει στην προστασία της υγείας των Ευρωπαίων πολιτών, όπως και στη βελτίωση της βιωσιμότητας της κατανάλωσης και της παραγωγής στην ΕΕ. Όσα κράτη μέλη δεν έχουν ακόμη μεταφέρει την οδηγία στο εθνικό δίκαιο, θα πρέπει να το πράξουν χωρίς καθυστέρηση.»

Σημειωτέον ότι οι μπαταρίες περιέχουν μια σειρά μετάλλων, που είναι επιβλαβή για την ανθρώπινη υγεία και το περιβάλλον, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται, σε ορισμένες περιπτώσεις, τα επικίνδυνα βαρέα μέταλλα μόλυβδος, κάδμιο και υδράργυρος. Με την συλλογή και την ανακύκλωση των αποβλήτων μπαταριών αποφεύγεται η διάχυσις των εν λόγω ουσιών στο περιβάλλον και εξοικονομούνται ενέργεια και φυσικοί πόροι.

Με την νέα οδηγία αναθεωρείται η υφιστάμενη αντίστοιχη του 1991 για τις μπαταρίες, η οποία δεν κατόρθωσε να περιορίση αρκετά τους κινδύνους που συνεπάγονται, ούτε να δημιουργήση ενιαίο πλαίσιο για την συλλογή και την ανακύκλωσή τους. Λόγου χάρη, σχεδόν η μία στις δύο «φορητές» μπαταρίες (μικρές, σφραγισμένες μπαταρίες, σε αντιδιαστολή με τις μπαταρίες βιομηχανίας ή αυτοκινήτων) που πωλήθηκαν στην ΕΕ-15, το 2002, κατέληξε για τελική διάθεση σε χώρους υγειονομικής ταφής ή σε αποτεφρωτήρες, αντί να ανακυκλωθή μετά την χρήση. Το ίδιο συνέβη ακόμη και με μπαταρίες που είχαν συλλεγή χωριστά στο τέλος του κύκλου ζωής τους.

Σκοπός της αναθεωρημένης οδηγίας είναι να αποφευχθή η τελική διάθεσις των μπαταριών στο περιβάλλον, με την προώθηση της συλλογής και της ανακυκλώσεως. Συγκεκριμένα, επιβάλλεται να έχη φθάσει τουλάχιστον στο 25% η συλλογή των φορητών μπαταριών που χρησιμοποιούνται ετησίως σε κάθε κράτος μέλος έως το 2012, ποσοστό που το 2016 πρέπει να ανέρχεται σε 45%. Ακόμη προβλέπει να ανακυκλώνονται όλες οι μπαταρίες που συλλέγονται (με ενδεχόμενη εξαίρεση τις φορητές μπαταρίες που περιέχουν επικίνδυνες ουσίες).

Παραλλήλως, επιδιώκεται ο περιορισμός της χρήσεως υδραργύρου σε όλες τις μπαταρίες και της χρήσεως καδμίου στις φορητές μπαταρίες. Ακόμη, θα απαγορεύεται η υγειονομικής ταφή ή η αποτέφρωσις μπαταριών αυτοκινήτων και βιομηχανίας. Απαιτείται επίσης να ανταποκρίνονται οι διαδικασίες ανακυκλώσεως διαφόρων τύπων μπαταριών σε συγκεκριμένα επίπεδα αποδόσεως. Σημειώνεται η καθιέρωσις των επιπέδων αποδόσεως της ανακυκλώσεως  είναι νέο στοιχείο στην κοινοτική νομοθεσία για τα απόβλητα. Η Επιτροπή διευκρίνισε ότι οι μπαταρίες που έχουν διατεθή νομίμως στην κοινοτική αγορά μέχρι σήμερα δεν χρειάζεται να αποσυρθούν, ούτε να αλλάξη η σήμανσίς τους για να προσαρμοσθή στις νέες απαιτήσεις.

Σύμφωνα με την Κομμισσιόν, μέχρι στιγμής, επτά κράτη μέλη έχουν ανακοινώσει στην Επιτροπή εθνική νομοθεσία για την πλήρη ενσωμάτωση της οδηγίας στο εσωτερικό δίκαιο, ενώ άλλα τέσσερα την έχουν μεταφέρει εν μέρει. Ως θεματοφύλακας της Συνθήκης, η Επιτροπή θα αρχίση αμέσως να αξιολογή αν η εκάστοτε εθνική νομοθεσία μεταφέρη ορθά τους στόχους της οδηγίας.

(Από την εφημερίδα ΕΣΤΙΑ, 27/09/2008)