Ένα από τα μεγαλύτερα παράπονα των ανθρώπων που δεν προχωράνε στην αγορά ενός ηλεκτρικού οχήματος, είναι ότι η επαναφόρτιση διαρκεί πολύ, τουλάχιστον σε σύγκριση με το γέμισμα ενός αυτοκινήτου εσωτερικής καύσης στο βενζινάδικο.

Ανάλογα με το μοντέλο για το οποίο μιλάμε, αυτό μπορεί να ισχύει σε μεγαλύτερο ή μικρότερο βαθμό, αλλά όπως γνωρίζουν οι κάτοχοι ηλεκτρικών αυτοκινήτων, η πραγματοποίηση ενός μακρινού ταξιδιού απαιτεί καλό προγραμματισμό.

Ωστόσο, αυτό μπορεί σύντομα να αποτελέσει παρελθόν, καθώς οι κινεζικές εταιρείες BYD και CATL, φέρονται να εργάζονται πάνω σε μπαταρίες φωσφορικού σιδήρου λιθίου (LFP) που μπορούν -τουλάχιστον θεωρητικά- να φορτιστούν πλήρως σε μόλις 10 λεπτά.

Μάλιστα σύμφωνα με κινεζικά μέσα ενημέρωσης, και οι δύο εταιρείες θα παρουσιάσουν τις εξαιρετικά γρήγορα φορτιζόμενες μπαταρίες LFP μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους, καθιστώντας δυνητικά περιττές τις χρονοβόρες στάσεις φόρτισης.

Όλα καταλήγουν στον ρυθμό φόρτισης 6C που έχουν κοινό χαρακτηριστικό τόσο οι μπαταρίες BYD Blade 2.0 όσο και οι μπαταρίες CATL Qilin 2.0. Με απλά λόγια, ο αριθμός "6" στο "6C", σημαίνει ότι ο πολλαπλασιαστής φόρτισης είναι έξι φορές υψηλότερος από τη χωρητικότητα της μπαταρίας. Έτσι, αν έχουμε, για παράδειγμα, μια μπαταρία 100Α, μπορεί να φορτιστεί με ρεύμα 600Α. Αλλά μπορείς να φανταστείς το θέμα που προκύπτει με έναν τόσο υψηλό ρυθμό φόρτισης.

Η υποδομή για την υποστήριξη αυτών των ταχυτήτων φόρτισης πρέπει να αναβαθμιστεί. Διαφορετικά, οι ιδιοκτήτες των αυτοκινήτων που είναι εξοπλισμένα με τέτοιες μπαταρίες υψηλής τεχνολογίας, δεν θα μπορέσουν να επωφεληθούν, παραμένοντας σε χαμηλότερες ταχύτητες φόρτισης.

Επιπλέον, είναι γνωστό ότι οι μπαταρίες δεν μπορούν να διατηρήσουν τη μέγιστη ταχύτητα φόρτισης όσο πλησιάζουν προς το 100%, οπότε η αναφορά σε χρόνο 10 λεπτών πιθανώς να αφορά την φόρτιση από το 10% στο 80% ή κάτι παρόμοιο. Για παράδειγμα, το Zeekr 001, το οποίο διαθέτει μπαταρία με δυνατότητα 5C, μπορεί να φορτιστεί από το 10% στο 80% σε 11,5 λεπτά.

Δεν έχουμε συγκεκριμένες λεπτομέρειες σχετικά με τις επερχόμενες μπαταρίες 6C από την BYD και την CATL, αλλά γνωρίζουμε από τα κινεζικά μέσα ενημέρωσης ότι οι γρήγοροι φορτιστές συνεχούς ρεύματος που είναι κατασκευασμένοι για μπαταρίες κατηγορίας 4C (δηλαδή ταχύτητα φόρτισης τέσσερις φορές μεγαλύτερη σε σχέση με τη χωρητικότητα) μπορούν να φτάσουν σε μέγιστη ισχύ 480 kW και μέγιστο ρεύμα 615A.

Για να επιτευχθεί ακόμη ταχύτερη φόρτιση, θα πρέπει είτε η τάση είτε η ένταση (ή και τα δύο) να είναι υψηλότερη, κάτι που δεν είναι αδύνατο να επιτευχθεί, αλλά μια τέτοια υποδομή για χιλιάδες γρήγορους φορτιστές DC, θα απαιτούσε μεγάλη οικονομική επένδυση.

Όμως προχωράμε προς τα εκεί, έστω και αργά. Στην Κίνα, η Huawei ανέπτυξε τους πρώτους γρήγορους φορτιστές 600 kW στις αρχές του έτους και η Li Auto, κατασκευαστής του minivan Mega που είναι ικανό να ανακτήσει σχεδόν 500 χιλιόμετρα αυτονομίας σε 10 λεπτά, δήλωσε ότι θα εγκαταστήσει 5.000 γρήγορους φορτιστές με δυνατότητα 5C μέχρι το επόμενο έτος.

 

Πηγή: Top Gear Greece