Η Gazprom και η Εθνική Ιρανική Εταιρεία Αερίου (NIGC) υπέγραψαν μνημόνιο κατανόησης κατά τη διάρκεια επίσκεψης στελεχών της Gazprom στην Τεχεράνη. "Τα μέρη προχωρούν από την ανάπτυξη μακροπρόθεσμης αμοιβαία επωφελούς συνεργασίας στο μέλλον", ανέφερε σε ανακοίνωσή του ρωσικό πρακτορείο ειδήσεων που επικαλείται η Gazprom. Κατά τη διάρκεια της επίσκεψης, ο διευθύνων

σύμβουλος της εταιρείας Αλεξέι Μίλερ συναντήθηκε με τον Ιρανό υπουργό Πετρελαίου Τζαβάντ Οβτζί για μια συνάντηση εργασίας, συζητώντας τα βήματα προτεραιότητας για την εφαρμογή του μνημονίου και άλλους τομείς συνεργασίας στον ενεργειακό τομέα, ανέφερε η Gazprom.

Πρόκειται για τη δεύτερη επίσκεψη κορυφαίων στελεχών της Gazprom στο Ιράν φέτος. Νωρίτερα, τον Μάιο, ο Μίλερ επισκέφθηκε το Ιράν για συζητήσεις με υψηλόβαθμους Ιρανούς αξιωματούχους, συμπεριλαμβανομένου του υπουργού πετρελαίου.

Το κορυφαίο στέλεχος επισκέφθηκε το Ιράν ενώ ο Ρώσος πρόεδρος Βλαντίμιρ Πούτιν βρισκόταν στην Κίνα για συνομιλίες υψηλού επιπέδου. Η απουσία του Μίλερ από την κινεζική επίσκεψη ερμηνεύτηκε ως άλλο ένα σημάδι ότι η Ρωσία δεν βρίσκεται κοντά στην ολοκλήρωση της συμφωνίας με την Κίνα για έναν δεύτερο αγωγό για την προμήθεια ρωσικού φυσικού αερίου, τον Power of Siberia 2.

Μπροστά στην απώλεια του μεγαλύτερου μέρους της ευρωπαϊκής αγοράς, η Gazprom στρέφει τις πωλήσεις της στις "φιλικές" προς τη Ρωσία χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Κίνας και του Ιράν. Πριν από τον πόλεμο, η Ρωσία προμήθευε περίπου το ένα τρίτο του φυσικού αερίου της Ευρώπης.

Πέρυσι, οι εξαγωγές αερίου της εταιρείας από αγωγούς προς την Ευρώπη κατέρρευσαν κατά 55,6% σε σύγκριση με το 2022. Κατά συνέπεια, κατέγραψε επίσης την πρώτη ετήσια καθαρή ζημία της μετά από 23 χρόνια, σηματοδοτώντας μια σημαντική αλλαγή στις οικονομικές επιδόσεις λόγω της συρρίκνωσης των αποστολών φυσικού αερίου προς την Ευρώπη και των πιέσεων στην τιμολόγηση.

Νωρίτερα αυτό το μήνα εμφανίστηκαν αναφορές ότι η Gazprom είναι απίθανο να ανακτήσει τις πωλήσεις φυσικού αερίου που έχει χάσει. Έρευνες προέβλεψαν ότι οι εξαγωγές της εταιρείας προς την Ευρώπη θα είναι κατά μέσο όρο μόνο 50 έως 75 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα ετησίως έως το 2035, μόλις το ένα τρίτο των προπολεμικών επιπέδων.

Ενώ η εταιρεία ποντάρει σε έναν νέο αγωγό προς την Κίνα για να αντισταθμίσει τις χαμένες ευρωπαϊκές εξαγωγές, η χωρητικότητα αυτού του αγωγού θα είναι μόλις 50 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα ετησίως. Επιπλέον, οι τιμές στην ασιατική αγορά είναι σημαντικά χαμηλότερες από ό,τι στην Ευρώπη και η συμφωνία κατασκευής του αγωγού δεν έχει ακόμη οριστικοποιηθεί, αναφέρεται στην έκθεση.