Οι Δασμοί στα Κινεζικά Ηλεκτρικά Αυτοκίνητα Πλήττουν και την Ευρώπη

Οι Δασμοί στα Κινεζικά Ηλεκτρικά Αυτοκίνητα Πλήττουν και την Ευρώπη
του Νιλ Ανμακ / Reuters Breakingviews
Τρι, 16 Ιουλίου 2024 - 19:38

Το ιππικό έφτασε, αλλά προσέξτε πώς θα το πείτε στις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες. Η Volkswagen, η Renault και άλλες εξακολουθούν να έχουν άθλιες αποτιμήσεις, παρά το γεγονός ότι οι Βρυξέλλες απειλούν την Κίνα με κυρώσεις στα ηλεκτρικά οχήματα. Με μια πρώτη ματιά, οι προσωρινοί δασμοί των Βρυξελλών μοιάζουν με σανίδα σωτηρίας για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία

Τα ηλεκτρικά οχήματα (EV) που κατασκευάζονται στην Κίνα αντιπροσώπευαν το 25% των πωλήσεων στη Γηραιά Ηπειρο κατά τη διάρκεια του έτους έως τον Σεπτέμβριο του 2023, σε σύγκριση με 3,9% το 2020 εκτιμά η Κομισιόν. Αυτός ο αριθμός περιλαμβάνει τους κινεζικούς ομίλους BYD και SAIC Motor, αλλά και δυτικές μάρκες με κατασκευαστικές δραστηριότητες στη χώρα, όπως η Tesla και η BMW.

Η ανακοίνωση των δασμών δεν έχει αλλάξει τις προοπτικές των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών, τουλάχιστον στα μάτια των επενδυτών. Κατά μέσον όρο η Renault, η Porsche, η Stellantis, η Volkswagen, η BMW και η Mercedes-Benz αξίζουν τώρα κάτι λιγότερο από 6 φορές τα αδιανέμητα κέρδη τους, σύμφωνα με την LSEG, με τη Volkswagen να αξίζει λιγότερο από 3 φορές.

Ενα πρόβλημα είναι ότι οι δασμοί μπορεί να παραμένουν πολύ χαμηλοί και κακώς στοχευμένοι. Οι προσωρινές εισφορές κυμαίνονται από 17,4% έως 37,6% στις εισαγωγές, ανάλογα με το επίπεδο της επιδότησης και το πόσο συνεργάσιμοι θεωρεί η Κομισιόν ότι υπήρξαν μεμονωμένοι κατασκευαστές αυτοκινήτων. Επειδή οι τιμές που επικρατούν στην Ευρώπη είναι σημαντικά υψηλότερες από ό,τι στην Κίνα, οι εισαγωγείς χαμηλού κόστους έχουν ένα «μαξιλάρι» για να απορροφήσουν τους δασμούς, που ενδέχεται επίσης να δώσουν κίνητρα στους Κινέζους να δημιουργήσουν παραρτήματα στην Ευρώπη. Αυτά μπορεί να είναι καλά νέα για την Ουγγαρία, την Τουρκία και άλλες οικονομίες χαμηλού κόστους, αλλά όχι για τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες. Το μεγαλύτερο πρόβλημα, ωστόσο, είναι ότι οι δασμοί μπορεί να βλάψουν όσο και να ωφελήσουν τους ευρωπαϊκούς ομίλους. Πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες κατασκευάζουν οχήματα στην Κίνα και στη συνέχεια τα φέρνουν στην Ευρώπη, όπως η Dacia της Renault και το iX3 της BMW – στην πραγματικότητα ο όμιλος Transport & Environment υπολογίζει ότι πάνω από τα μισά από τα κινεζικά EV που πωλούνται στην Ευρώπη προέρχονται από δυτικές αυτοκινητοβιομηχανίες. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να πληρώσουν τους δασμούς του μπλοκ, αλλά χωρίς το «μαξιλάρι» χαμηλού κόστους που απολαμβάνουν κολοσσοί όπως η κινεζική BYD. Οι Ευρωπαίοι εισαγωγείς θα μπορούσαν είτε να μετακυλίσουν το κόστος στους πελάτες, κάτι που θα έβλαπτε το μερίδιο αγοράς τους, είτε να μειώσουν τις εισαγωγές από την Κίνα, καθιστώντας δυσκολότερη την επίτευξη των ευρωπαϊκών στόχων για τα ηλεκτρικά οχήματα.

(από την εφημερίδα "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ")