Το ιππικό έφτασε, αλλά προσέξτε πώς θα το πείτε στις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιοµηχανίες. Η Volkswagen, η Renault και άλλες εξακολουθούν να έχουν άθλιες αποτιµήσεις, παρά το γεγονός ότι οι Βρυξέλλες απειλούν την Κίνα µε κυρώσεις στα ηλεκτρικά οχήµατα. Με µια πρώτη µατιά, οι προσωρινοί δασµοί των Βρυξελλών µοιάζουν µε

 

σανίδα σωτηρίας για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιοµηχανία. Τα ηλεκτρικά οχήµατα (EV) που κατασκευάζονται στην Κίνα αντιπροσώπευαν το 25% των πωλήσεων στη Γηραιά Ηπειρο κατά τη διάρκεια του έτους έως τον Σεπτέµβριο του 2023, σε σύγκριση µε 3,9% το 2020 εκτιµά η Κοµισιόν. Αυτός ο αριθµός περιλαµβάνει τους κινεζικούς οµίλους BYD και SAIC Motor, αλλά και δυτικές µάρκες µε κατασκευαστικές δραστηριότητες στη χώρα, όπως η Tesla και η BMW.

Η ανακοίνωση των δασµών δεν έχει αλλάξει τις προοπτικές των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιοµηχανιών, τουλάχιστον στα µάτια των επενδυτών. Κατά µέσον όρο η Renault, η Porsche, η Stellantis, η Volkswagen, η BMW και η Mercedes-benz αξίζουν τώρα κάτι λιγότερο από 6 φορές τα αδιανέµητα κέρδη τους, σύµφωνα µε την LSEG, µε τη Volkswagen να αξίζει λιγότερο από 3 φορές.

Ενα πρόβληµα είναι ότι οι δασµοί µπορεί να παραµένουν πολύ χαµηλοί και κακώς στοχευµένοι.

Οι προσωρινές εισφορές κυµαίνονται από 17,4% έως 37,6% στις εισαγωγές, ανάλογα µε το επίπεδο της επιδότησης και το πόσο συνεργάσιµοι θεωρεί η Κοµισιόν ότι υπήρξαν µεµονωµένοι κατασκευαστές αυτοκινήτων. Επειδή οι τιµές που επικρατούν στην Ευρώπη είναι σηµαντικά υψηλότερες από ό,τι στην Κίνα, οι εισαγωγείς χαµηλού κόστους έχουν ένα «µαξιλάρι» για να απορροφήσουν τους δασµούς, που ενδέχεται επίσης να δώσουν κίνητρα στους Κινέζους να δηµιουργήσουν παραρτήµατα στην Ευρώπη. Αυτά µπορεί να είναι καλά νέα για την Ουγγαρία, την Τουρκία και άλλες οικονοµίες χαµηλού κόστους, αλλά όχι για τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιοµηχανίες. Το µεγαλύτερο πρόβληµα, ωστόσο, είναι ότι οι δασµοί µπορεί να βλάψουν όσο και να ωφελήσουν τους ευρωπαϊκούς οµίλους. Πολλές αυτοκινητοβιοµηχανίες κατασκευάζουν οχήµατα στην Κίνα και στη συνέχεια τα φέρνουν στην Ευρώπη, όπως η Dacia της Renault και το ix3 της BMW – στην πραγµατικότητα ο όµιλος Transport & Environment υπολογίζει ότι πάνω από τα µισά από τα κινεζικά EV που πωλούνται στην Ευρώπη προέρχονται από δυτικές αυτοκινητοβιοµηχανίες. Αυτό σηµαίνει ότι θα πρέπει να πληρώσουν τους δασµούς του µπλοκ, αλλά χωρίς το «µαξιλάρι» χαµηλού κόστους που απολαµβάνουν κολοσσοί όπως η κινεζική BYD. Οι Ευρωπαίοι εισαγωγείς θα µπορούσαν είτε να µετακυλίσουν το κόστος στους πελάτες, κάτι που θα έβλαπτε το µερίδιο αγοράς τους, είτε να µειώσουν τις εισαγωγές από την Κίνα, καθιστώντας δυσκολότερη την επίτευξη των ευρωπαϊκών στόχων για τα ηλεκτρικά οχήµατα.

Από την Καθημερινή