Με μηχανικά πανιά θα ταξιδεύει ένα από τα μεγαλύτερα εμπορικά πλοία στον κόσμο. Πρόκειται για το ore carrier «Berge Neblina» της Berge Bulk, ένα φορτηγό μεταφοράς μεταλλευμάτων τύπου valemax, που μπορεί να μεταφέρει 388.000 τόνους μεταλλευμάτων

Η Berge συνεργάστηκε με την Anemoi Marine Technologies, η οποία εγκατέστησε στο μεγαθήριο των 360 μέτρων μήκος και 65 μέτρων πλάτος, τέσσερα μηχανικά ιστία 5x35 μέτρα, προκειμένου να μειώσει την κατανάλωση και τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα κατά 8% περίπου.

Η εγκατάσταση, η οποία ολοκληρώθηκε στην προκυμαία, πραγματοποιήθηκε στα ναυπηγεία Yiu Lian Dockyards (Shekou) Ltd στην Κίνα. Τα επιλεγμένα πανιά Rotor Sails εγκαταστάθηκαν με το ειδικά σχεδιασμένο σύστημα αναδιπλούμενης ανάπτυξης της Anemoi, σύμφωνα με το οποίο τα πανιά μπορούν να αναδιπλωθούν από την κατακόρυφη θέση για να μετριάσουν τις επιπτώσεις στο βύθισμα αέρα και στις λειτουργίες χειρισμού φορτίου όταν το πλοίο βρίσκεται στο λιμάνι.

Η αξιοποίηση της τελευταίας τεχνολογίας της αιολικής ενέργειας για τη μείωση των εκπομπών του στόλου μας αποτελεί σημαντικό μέρος του «ναυτιλιακού σχεδίου Μάρσαλ» της Berge Bulk για την απαλλαγή από τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Είμαστε αισιόδοξοι ότι αυτά τα Rotor Sails μπορούν να επιτύχουν έως και 8% μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, δήλωσε ο Paolo Tonon, τεχνικός διευθυντής της Berge Bulk.

Από την πλευρά του ο Kim Diederichsen, διευθύνων σύμβουλος της Anemoi Marine Technologies, σημείωσε ότι: «Η συνεργασία της Anemoi με την Berge Bulk καταδεικνύει τον τρόπο με τον οποίο συνεργαζόμαστε και οι δύο για να διασφαλίσουμε τελικά το μέλλον της ναυτιλίας με μηδενικές εκπομπές ρύπων. Η Anemoi παραμένει προσηλωμένη στη διατήρηση της θέσης της ως κορυφαίος πάροχος κρίσιμης τεχνολογίας απαλλαγής των πλοίων από τον άνθρακα».

Τα τέσσερα πανιά ρότορα είναι τα πρώτα πτυσσόμενα θαλάσσια πανιά ρότορα προσαρμοσμένα για την Anemoi σε ένα πλοίο μεταφοράς μεταλλευμάτων Valemax χωρητικότητας 388.000 DWT. Αυτό το έργο επιτρέπει στα πτυσσόμενα πανιά spinnaker να χαμηλώνουν κάθετα για να μειωθεί ο αντίκτυπος στη ροή του αέρα και στις λειτουργίες χειρισμού του φορτίου.

Το πανί στροφείου περιέχει γυάλινο κύλινδρο από χάλυβα, χαλύβδινο κύλινδρο πύργου, βάση και άλλες δομές, με προηγμένο υδραυλικό σύστημα αναδίπλωσης, αυτόματης ρύθμισης. Το πανί Rotor έχει συνολικό ύψος 38 μέτρα, εξωτερική διάμετρο κυλίνδρου 5 μέτρα, διάμετρο κορυφαίου δίσκου 10 μέτρα και συνολική χωρητικότητα 165 τόνων, με μέγιστη ταχύτητα σχεδιασμού 200 στροφές ανά λεπτό.

Τέσσερις υδραυλικοί κύλινδροι διαμορφώνονται κάτω από τη βάση και ο κύλινδρος μπορεί να κλίνει μέσω της δομής ώθησης του κυλίνδρου και η γωνία κλίσης φτάνει τις 89°, η οποία είναι κοντά στην οριζόντια.

Πώς λειτουργεί

Τα Rotor Sails, που αναφέρονται επίσης ως «Flettner Rotors», αποτελούνται από κάθετους κυλίνδρους, οι οποίοι, όταν οδηγούνται σε περιστροφή, αξιοποιούν την ανανεώσιμη ενέργεια του ανέμου για την κίνηση των πλοίων. Αυτά τα μηχανικά πανιά εκμεταλλεύονται το αεροδυναμικό φαινόμενο που είναι γνωστό ως φαινόμενο Magnus για να παρέχουν πρόσθετη ώθηση στα πλοία. Με την αξιοποίηση της αιολικής ενέργειας εκτιμάται ότι η Berge Neblina θα δει αυξημένη αποδοτικότητα μειώνοντας το φορτίο της κύριας μηχανής, διατηρώντας παράλληλα την ταχύτητα, μειώνοντας έτσι σημαντικά την κατανάλωση καυσίμων και οδηγώντας σε λιγότερες εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου.

Η τεχνολογία αυτή υιοθετείται όλο και περισσότερο από τους πλοιοκτήτες, ιδίως στον τομέα των πλοίων χύδην φορτίων, οι οποίοι στοχεύουν στην επίτευξη καθαρών μηδενικών ναυτιλιακών εκπομπών.

Σύμφωνα με τους υπολογισμούς της Anemoi, το έργο του πανιού ρότορα αναμένεται να επιτύχει ετήσιο αποτέλεσμα εξοικονόμησης ενέργειας 10,7%, που ισοδυναμεί με μείωση της χρήσης 1.200-1.500 τόνων καυσίμων και 6.000 τόνων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, και το αποτέλεσμα εξοικονόμησης ενέργειας και μείωσης εκπομπών είναι σημαντικό.

Μείωση έως και 30% στα καύσιμα και στις εκπομπές αερίων

Τόσο στα καύσιμα όσο και στις εκπομπές μπορεί να παρατηρηθεί μείωση έως και 30%, καθιστώντας τα Rotor Sails μια αποτελεσματική, βιώσιμη λύση για τη σημερινή ναυτιλιακή βιομηχανία, σύμφωνα με την εταιρεία.

Η πρώτη ναυτιλιακή που εγκατέστησε Rotοr Sails σε πλοίο της ήταν η ελληνικών συμφερόντων Blue Planet. Με τον διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας Ματθαίο Λω να σημειώνει: «Είμαστε παθιασμένοι με την εξεύρεση τρόπων για τη μείωση του αποτυπώματος άνθρακα στον κλάδο. Η εγκατάσταση των στροφείων της Anemoi δεν μας βοήθησε μόνο να κάνουμε την κίνηση προς τη βιώσιμη ναυτιλία, αλλά το σύστημα αποδείχθηκε επίσης ασφαλές, αξιόπιστο και εύκολο στη λειτουργία για το πλήρωμα. Είμαστε στην ευχάριστη θέση να είμαστε από τους πρώτους που χρησιμοποίησαν αυτή την καινοτόμο τεχνολογία και να έχουμε την πρώτη εγκατάσταση σε πλοίο μεταφοράς χύδην φορτίου».

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")