Τους πρώτους κακούς οιωνούς για τη ναυλαγορά των bulk carriers έχουν εντοπίσει οι ναυτιλιακοί αναλυτές, εν μέσω διόρθωσης των ναύλων από τα υψηλά των προηγούμενων μηνών

Σημειώνεται ότι ο κλάδος βίωσε ένα πολύ ισχυρό πρώτο τρίμηνο, σε μία εποχιακά αρνητική περίοδο για τα ναύλα, και ένα αρκετά ικανοποιητικό δεύτερο τρίμηνο. Τώρα, όμως, υφίσταται ένα παρατεταμένο «ντεφορμάρισμα». Τα μέσα ημερήσια έσοδα των μεγάλων bulkers, τύπου capesize, στη spot αγορά υποχώρησαν εσχάτως σε χαμηλό σχεδόν τεσσάρων μηνών.

«Ένας βαθμός αδυναμίας στα capes είναι αναμενόμενος το τρίτο τρίμηνο, λόγω της σημασίας των εξαγωγών βωξίτη από τη Γουινέα, οι οποίες είναι εποχιακά χαμηλότερες αυτήν την περίοδο λόγω των βροχοπτώσεων» επισημαίνει στη «Ν» ο επικεφαλής Έρευνας του οίκου SSY, Roar Adland.

Η Ερυθρά Θάλασσα

Καταλύτης για τη μέχρι τώρα αυξημένη ζήτηση για τονάζ ήταν οι μεγάλες αποστάσεις που υποχρεώθηκαν να διανύσουν τα πλοία, ελέω περιορισμών στη Διώρυγα του Παναμά και της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα και κατ’ επέκταση στη Διώρυγα του Σουέζ.

Σύμφωνα με μεγάλη έρευνα που δημοσίευσε χθες η BIMCO, οι μέσες διανυόμενες αποστάσεις των πλοίων αναμένεται να αυξηθούν κατά 2,5-3,5% το 2024, αλλά θα μπορούσαν να υποχωρήσουν κατά 1,5-2,5% το 2025. O κορυφαίος ναυτιλιακός οργανισμός βασίζει την εκτίμηση για το επόμενο έτος στη συνθήκη ότι θα τερματιστούν οι επιθέσεις στην Ερυθρά Θάλασσα.

Σημειώνεται, βέβαια, πως παρότι οι επιθέσεις έναντι των εμπορικών πλοίων έχουν σε ένα βαθμό υποχωρήσει, η γεωπολιτική κατάσταση στη Μέση Ανατολή μοιάζει να κλιμακώνεται και όχι το αντίθετο.

Αρνητικά σημάδια

Με την εκτίμηση μείωσης των αποστάσεων στην αγορά συμφωνεί και ο Roar Adland.

Όπως ανέφερε με ανάρτηση στα social media, οι μέσες αποστάσεις έμφορτων capesize bulkers σημείωσαν ανάπτυξη 8% σε ετήσια βάση κατά το πρώτο τρίμηνο του 2024. «Οι παράγοντες που οδήγησαν σε αυτήν την αύξηση ήταν κυρίως το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς της Ασίας σε σιδηρομετάλλευμα και άνθρακα από τον Ατλαντικό και οι αναδρομολογήσεις των φορτίων από το Ακρωτήρι της Καλής Ελπίδας» τόνισε ο Adland.

O ίδιος δε βλέπει περαιτέρω αυξήσεις στις αποστάσεις τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα, αλλά το αντίθετο. «Η εποχιακή επιβράδυνση στην αγορά σιδηρομεταλλεύματος στη Βραζιλία υποδεικνύει μία ελαφρά πτώση στις μέσες αποστάσεις» ανέφερε ο Adland.

Επίσης, η Αρχή της Διώρυγας του Παναμά γνωστοποίησε ότι θα επιτρέψει 36 διελεύσεις πλοίων σε ημερήσια βάση από το Σεπτέμβριο, επιστρέφοντας πλέον αρκετά κοντά στα κανονικά επίπεδα. Σημειώνεται ότι στο μέγιστο βαθμό, το κανάλι μπορεί να διαχειριστεί 40 διελεύσεις την ημέρα, αριθμός που μειώθηκε αισθητά τους προηγούμενους μήνες λόγω των προβλημάτων ξηρασίας.

«Η αυξανόμενη χρήση του καναλιού του Παναμά θα μειώσει και τον αντίκτυπο της κατάστασης στην Ερυθρά Θάλασσα, καθώς η συντομότερη διαδρομή για τις εξαγωγές των ΗΠΑ, μεταξύ άλλων, θα είναι και πάλι διαθέσιμη» επεσήμανε ο Adland.

Σημειώνεται ότι ένα ταξίδι bulk carrier από τον Κόλπο των ΗΠΑ έως το Qingdao της Κίνας, μέσω του Παναμά, διαρκεί 32 ημέρες, με βάση ανάλυση του οίκου S&P Global. Η εναλλακτική του Σουέζ ή του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας προσθέτει 13 και 17 ημέρες αντίστοιχα στη συνολική διάρκεια του ταξιδιού.

Τα νούμερα ζήτησης και προσφοράς

Η BIMCO εκτιμά ότι η ζήτηση θα αυξηθεί μεταξύ 4,5% και 5,5% το τρέχον έτος, πριν μειωθεί κατά 1-2% το 2025. «Τα ναύλα αναμένεται να παραμείνουν ισχυρά στη διάρκεια του 2024, αλλά η ζήτηση θα μπορούσε να περιοριστεί εν μέσω υψηλών αποθεμάτων μεταξύ των εισαγωγέων» αναφέρει.

Εστιάζοντας στο δεύτερο μισό του τρέχοντος έτους, ο Adland τονίζει στη «Ν» πως η ανάπτυξη της ζήτησης αναμένεται να είναι λιγότερο ισχυρή σε ετήσια βάση, λόγω των υψηλών επιδόσεων στο τέλος του 2023 και της έλλειψης momemtum από τις εμπορικές αποστάσεις».

Παράλληλα, οι αναλυτές της BIMCO εντοπίζουν σημαντικούς κινδύνους στην Κίνα. «Η χαμηλότερη από το αναμενόμενο οικονομική ανάπτυξη στο δεύτερο τρίμηνο φανερώνει αδύναμη εγχώρια ζήτηση. Εάν η Κίνα χάσει το στόχο για ανάπτυξη 5% του ΑΕΠ το 2024, οι προοπτικές για την αγορά θα είναι χειρότερες από τις εκτιμήσεις μας» σημειώνουν.

Στο πεδίο της προσφοράς, η μειωμένη ανάπτυξη του στόλου λειτουργεί ενθαρρυντικά για τη ναυλαγορά. Η BIMCΟ περιμένει ανάπτυξη 2,9% του στόλου το 2024 και 2,6% το 2025.

«Οι χαμηλές παραδόσεις νεότευκτων και η αναμενόμενη ενισχυμένη δραστηριότητα ανακύκλωσης θα συνδράμουν στην επιβράδυνση της ανάπτυξης του στόλου» καταλήγει ο ναυτιλιακός οργανισμός.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")