Θετικές είναι οι προοπτικές σε μεσοπρόθεσμο επίπεδο για την αγορά του χύδην ξηρού φορτίου. Τέσσερις παράγοντες που ενισχύουν τον κλάδο των bulk carriers βλέπει ο κ. Πέτρος Παππάς, επικεφαλής της Star Bulk, της μεγαλύτερης dry cargo ναυτιλιακής εταιρείας εισηγμένης στον NASDAQ.

Οι ανάγκες για μεταφορά φορτίων όπως είναι τα σιτηρά, ο άνθρακας, αλλά και το σιδηρομετάλλευμα παραμένουν σε υψηλά επίπεδα, ενώ παρά τις παγκόσμιες γεωπολιτικές αβεβαιότητες το ευνοϊκό για την αγορά μικρό βιβλίο παραγγελιών, ο εν ενεργεία στόλος πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου – bulk carriers που μεγαλώνει διαρκώς, αλλά και οι αυστηροί περιβαλλοντικοί κανονισμοί, που θα μειώσουν την αποδοτικότητα των μην eco πλοίων, δίνουν ώθηση στην αγορά.

Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας που διαθέτει 161 πλοία στο νερό και ακόμα έξι υπό ναυπήγηση, μιλώντας στο conference call για τα οικονομικά αποτελέσματα, σκιαγράφησε τους παράγοντες που επηρεάζουν την αγορά των bulk carriers.

 

Νέες παραγγελίες

Σε ό,τι αφορά τις νέες παραγγελίες, οι οποίες αν εκτοξευτούν μπορεί να αυξήσουν υπέρμετρα τα προσφερόμενα στην αγορά πλοία, σημείωσε ότι η αβεβαιότητα σχετικά με τα μελλοντικά πράσινα καύσιμα, το υψηλό κόστος ναυπήγησης και η περιορισμένη προσφορά ναυπηγικής χωρητικότητας μέχρι τα τέλη του 2026 λόγω του αυξημένου ανταγωνισμού για κλίνες από άλλους τύπους πλοίων, συνέβαλαν στη διατήρησή τους υπό σχετικό έλεγχο.

Το βιβλίο παραγγελιών αυξήθηκε ελαφρώς κατά τη διάρκεια των δύο τελευταίων ετών, αλλά εξακολουθεί να βρίσκεται στο συγκριτικά χαμηλό επίπεδο του 9,8% επί του στόλου.

Όσον αφορά τις διαλύσεις των παλαιότερων πλοίων, ο κ. Παππάς σημείωσε χαρακτηριστικά: «Τα πλοία ηλικίας άνω των 20 και 15 ετών ανέρχονται σε 9% και 21,9% του στόλου αντίστοιχα, ενώ οι τιμές για την ανακύκλωση έχουν σταθεροποιηθεί σε υψηλά επίπεδα και αναμένεται να προκαλέσουν την πώληση για διάλυση του πλεονάζοντος και ενεργειακά μη αποδοτικού τονάζ κατά τη διάρκεια εποχικών υφέσεων τα επόμενα χρόνια.

Παράλληλα, η μέση ταχύτητα πλεύσης του στόλου ξηρού φορτίου έχει σταθεροποιηθεί σε χαμηλότερα επίπεδα μεταξύ 11,1 και 11,2 κόμβων κατά τη διάρκεια των τελευταίων έξι μηνών λόγω του διογκωμένου κόστους καυσίμων και των περιβαλλοντικών κανονισμών, συμπεριλαμβανομένων των πράσινων δεικτών EEXI και CII, που δίνουν όλο και περισσότερα κίνητρα για αργή πλεύση και μετασκευές και αναμένεται να μετριάσουν την προσφορά κατά τα επόμενα έτη».

 

Η Μέση Ανατολή

Παράλληλα, εκτιμά ότι υπάρχει μεγάλη πιθανότητα η συμφόρηση στα λιμάνια να αυξηθεί σε ετήσια βάση κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2024, με θετική επίδραση στην ισορροπία προσφοράς και ζήτησης.

Επιπλέον, σημειώνει ο κ. Παππάς, οι αυξανόμενες εντάσεις στην Ερυθρά Θάλασσα από τα τέλη του 2023 εξακολουθούν να προκαλούν έντονες ανεπάρκειες για το εμπόριο, παρά τη μερική ανάκαμψη των διελεύσεων ξηρού φορτίου στη Διώρυγα του Παναμά, οι οποίες αναμένεται να αποκατασταθούν πλήρως μέχρι το τέλος του έτους.

Ως αποτέλεσμα, συμπληρώνει ο κ. Παππάς, η ονομαστική αύξηση του στόλου είναι απίθανο να υπερβεί το 3% ετησίως τα επόμενα δύο χρόνια, ακόμη και υπό την υπόθεση ότι η δραστηριότητα διαλύσεων παραμένει στα σημερινά χαμηλά επίπεδα.

 

Οι προβλέψεις για την περίοδο 2024 – 2025

Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με τους Clarkson’s, το συνολικό εμπόριο χύδην ξηρού φορτίου κατά τη διάρκεια του 2024 και του 2025 προβλέπεται να αυξηθεί κατά 2,6% και 0,7% σε τόνους και κατά 4,4% και 0,5% σε ton-miles, αντίστοιχα.

Όσον αφορά την Κίνα, πρόσφατα κυβερνητικοί αξιωματούχοι τόνισαν ότι η χώρα έχει τη δυνατότητα να επιτύχει τον στόχο της για ανάπτυξη κατά το σύνολο του έτους της τάξης του 5%.

Όσον αφορά τον υπόλοιπο κόσμο, σύμφωνα με τον κ. Παππά η ζήτηση χύδην ξηρού φορτίου παρουσιάζει ανάκαμψη τα τελευταία τρία τρίμηνα, η οποία αναμένεται να συνεχιστεί εν μέσω των χαμηλότερων τιμών των βασικών εμπορευμάτων και των προσδοκιών για χαλάρωση της νομισματικής πολιτικής.

Το εμπόριο σιδηρομεταλλεύματος αναμένεται να επεκταθεί κατά 3,1% σε τόνους και κατά 5,6% σε τονομίλια κατά τη διάρκεια του 2024.

Η Vale αναμένεται να επιτύχει το ανώτερο άκρο της πρόβλεψης παραγωγής της για το 2024, που είχε οριστεί σε 310 έως 320 εκατ. τόνους. Επιπλέον, η Vale αναμένεται να ανεβάσει την παραγωγή στους 340 έως 360 εκατ. τόνους έως το 2026.

Τέλος, η παγκόσμια εστίαση στην ενεργειακή ασφάλεια τα τελευταία χρόνια διόγκωσε το εμπόριο άνθρακα, αλλά το μεγαλύτερο μέρος της αύξησης προήλθε από τις εξαγωγές μικρών αποστάσεων της Ινδονησίας, ενώ οι χαμηλότερες τιμές των σιτηρών, οι βελτιωμένες προοπτικές για την επερχόμενη σοδειά των ΗΠΑ και η αυξημένη εστίαση στην επισιτιστική ασφάλεια αναμένεται να  στηρίξουν το εμπόριο σιτηρών μεσοπρόθεσμα.

 

*Πηγή: Η Ναυτεμπορική