Tις θέσεις και προτάσεις που εκφράσθηκαν στη Δημόσια Διαβούλευση για τα προτεινόμενα μέτρα ενίσχυσης του ανταγωνισμού στον κλάδο αγοράς και εμπορίας πετρελαιοειδών ανακοίνωσε χθες η Επιτροπή Ανταγωνισμού. Oπως προκύπτει από τις θέσεις που διατυπώθηκαν, όλοι σημειώνουν την ανάγκη λήψης μέτρων αλλά κανένας φορέας δεν θέλει να επηρεαστούν τα δικά του «κεκτημένα».

Tις θέσεις και προτάσεις που εκφράσθηκαν στη Δημόσια Διαβούλευση για τα προτεινόμενα μέτρα ενίσχυσης του ανταγωνισμού στον κλάδο αγοράς και εμπορίας πετρελαιοειδών ανακοίνωσε χθες η Επιτροπή Ανταγωνισμού. Oπως προκύπτει από τις θέσεις που διατυπώθηκαν, όλοι σημειώνουν την ανάγκη λήψης μέτρων αλλά κανένας φορέας δεν θέλει να επηρεαστούν τα δικά του «κεκτημένα». Η τελική θέση της Επιτροπής Ανταγωνισμού σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα πρέπει να δημοσιοποιηθεί μέσα στις επόμενες εβδομάδες.

Από την περίληψη των θέσεων και προτάσεων που εκφράσθηκαν στη Δημόσια Διαβούλευση προκύπτει ότι οι απόψεις διίστανται. Συγκεκριμένα και σε ό,τι αφορά το κομμάτι της εποπτείας της αγοράς πετρελαιοειδών και την ενημέρωση των καταναλωτών, ένας συμμετέχων συντάσσεται με την πρόταση της Επιτροπής σχετικά με τη δημιουργία του ΟΠΣΔΕΠ, ως ανεξάρτητου φορέα στα πρότυπα των ευρωπαϊκών χωρών, πρόταση η οποία κρίνεται ως μακροπρόθεσμη και ίσως ανεφάρμοστη από άλλον, ενώ έτερος συμμετέχων εκφράζει τον προβληματισμό του.

Με την πρόταση αναθεώρησης της υφιστάμενης νομοθεσίας περί τήρησης αποθεμάτων ασφαλείας συμφωνεί και ένας άλλος συμμετέχων, ενώ δύο συμμετέχοντες κρίνουν ότι η Επιτροπή εξακολουθεί λανθασμένα να θεωρεί τους αποθηκευτικούς χώρους για την τήρηση των αποθεμάτων ως «ουσιώδεις υποδομές», αν και αναγνωρίζουν ότι χρησιμοποιείται μια πιο ήπια διατύπωση.

Σε ό,τι αφορά την τιμολογιακή πολιτική, ένας συμμετέχων δεν συντάσσεται με την πρόταση της Επιτροπής για αναλυτικό επιμερισμό των στοιχείων κόστους που περιλαμβάνει η προσαύξηση (premium) που χρεώνουν οι εταιρίες διύλισης τις πωλήσεις τους προς εταιρίες εμπορίας και μεγάλους τελικούς καταναλωτές, καθώς τη χαρακτηρίζει ως υπερβολικά κρατικιστική. Aλλος συμμετέχων αναφέρει ότι η πρόταση της Επιτροπής είναι ομολογία αδυναμίας της, έναντι ισχυρών συμφερόντων, η αντιμετώπιση της αδιαφάνειας στις τιμές διυλιστηρίου, καθώς, αντί μέτρων στην αντιμετώπιση του προβλήματος, απευθύνει ευχές.

Σχετικά με την εκπτωτική πολιτική των εταιριών χονδρικής εμπορίας, ένας συμμετέχων θεωρεί ότι η πρόταση της Επιτροπής για την κατάργηση των υποστηρικτικών εκπτώσεων αυξάνει τη διαφάνεια στην τιμολόγηση και τον ανταγωνισμό στην αγορά της χονδρικής. Με τις προτάσεις της Επιτροπής ως προς την άρση των περιορισμών στα ΙΧΒ συμφωνεί ένας συμμετέχων, θεωρώντας αναγκαία την άμεση άρση των εν λόγω περιορισμών, με τη χορήγηση αδειών βυτιοφόρων στους πρατηριούχους, ανάλογα με τις ανάγκες των πρατηρίων. Σε ό,τι αφορά το ωράριο λειτουργίας πρατηρίων υγρών καυσίμων, κάποιοι τάσσονται υπέρ της πρότασης της Επιτροπής για την απελευθέρωση του ωραρίου, θεωρώντας ότι η μη απελευθέρωση είναι αντίθετη προς το συμφέρον του κοινωνικού συνόλου και των καταναλωτών. Σε ό,τι αφορά τη λειτουργία πρατηρίων υγρών καυσίμων σε υπεραγορές, δύο συμμετέχοντες αναφέρουν ότι καταρχήν δεν είναι αντίθετοι.

Oμως, οι ίδιοι επισημαίνουν την ανάγκη θέσπισης αυστηρότερων μέτρων ασφαλείας για την ίδρυση πρατηρίων στις υπεραγορές σε σχέση με τα υπόλοιπα πρατήρια, λόγω της συνύπαρξης και παράλληλης λειτουργίας στον ίδιο χώρο. Αναφορικά τέλος με το σύστημα ελέγχου εισροών - εκροών, ένας συμμετέχων υποστηρίζει την άμεση χρήση ταμειακών μηχανών, ενώ δεν είναι αντίθετος στη σταδιακή, ανάλογα με το ύψος των πωλήσεων του κάθε πρατηρίου, εγκατάσταση συστήματος ελέγχου εισροών - εκροών. Eτερος συμμετέχων υποστηρίζει την πρόταση για τη χρήση ταμειακών μηχανών οι οποίες θα είναι συνδεδεμένες με τις αντλίες. Η μεταβολή στον όγκο των καυσίμων από τις αλλαγές της θερμοκρασίας οδηγεί στην πεποίθηση ενός εκ των συμμετεχόντων ότι με την τοποθέτηση ταμειακής μηχανής στο πρατήριο θα δημιουργηθεί «στρατιά» ακούσιων λαθρεμπόρων, λόγω της διαφοράς που θα προκύπτει από την ποσότητα που εισήλθε στη δεξαμενή με την ποσότητα που εξέρχεται από αυτήν. Για αυτό το λόγο, ο ίδιο προτείνει τη σύνδεση της ταμειακής μηχανής με αναγωγέα σε όγκο 15° C επί της αντλίας.

(Από την εφημερίδα ΕΞΠΡΕΣ, 14/10/2008)