η αυτοκινητοβιομηχανία της ΕΕ, το πιθανό κλείσιμο εργοστασίων και την ανάγκη ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας και διατήρησης των θέσεων εργασίας στην Ευρώπη.
«Δεκατέσσερα εκατομμύρια εργαζόμενοι του τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας στην Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένων σχεδόν 200 χιλιάδων στην Πολωνία, ανησυχούν για τα σχέδια απαγόρευσης της πώλησης νέων αυτοκινήτων εσωτερικής καύσης από το 2035», δήλωσε ο Joński κατά τη διάρκεια της ενημέρωσης του Τύπου.
Επικαλέστηκε τα στοιχεία, αναφέροντας ότι περίπου 22 εκατομμύρια αυτοκίνητα στην Πολωνία είναι αυτοκίνητα εσωτερικής καύσης, ενώ μόνο 150.000 είναι ηλεκτρικά.
«Δεν πρέπει να πολεμά κανείς ενάντια στην κοινή λογική. Είναι σοφό τώρα να σκεφτούμε την αναθεώρηση του στόχου για το 2035», είπε, επισημαίνοντας τον ανταγωνισμό της Κίνας που πουλά φθηνά ηλεκτρικά αυτοκίνητα, εν μέρει λόγω των μεγάλων κρατικών επιδοτήσεων.
Ο Ιταλός υπουργός Βιομηχανίας Adolfo Urso πρότεινε να αναθεωρηθούν νωρίτερα οι διατάξεις που απαγορεύουν την πώληση νέων ηλεκτρικών αυτοκινήτων από το 2035. Προηγουμένως είχε οριστεί για το 2026, ενώ εκείνος πρότεινε να γίνει η αναθεώρηση το 2025.
Σε συνέντευξη που παραχώρησε στο Euractiv Πολωνίας, ο Joński διευκρίνισε ότι η πολωνική αντιπροσωπεία στο ΕΛΚ δεν αντιτίθεται στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά επιθυμεί λογικούς και εφικτούς στόχους.
Πρόσθεσε ότι είναι ικανοποιημένος που τα αιτήματα του ιδίου και του κόμματός του έτυχαν ευρείας υποστήριξης από το Κοινοβούλιο.
«Όλο και περισσότερες πολιτικές ομάδες βλέπουν ότι οι προτάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, όπως η απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης, σκοτώνουν την ευρωπαϊκή ανταγωνιστικότητα, τις θέσεις εργασίας, τις εξαγωγές και τα έσοδα και δεν περιελάμβαναν πραγματική μείωση των εκπομπών», δήλωσε στο Euractiv Πολωνίας μια άλλη ευρωβουλευτής της ΚΟ, η Elżbieta Łukacijewska.
Η ίδια επεσήμανε ότι η ηλεκτροκίνηση δεν είναι ο μόνος τρόπος για τη μείωση των εκπομπών των μεταφορών- τα οικολογικά καύσιμα και το υδρογόνο μπορούν επίσης να εμπλακούν.
Τα επιχειρήματα των βουλευτών της KO συμμερίστηκαν τα κόμματα της πολωνικής αντιπολίτευσης, συμπεριλαμβανομένης της ακροδεξιάς Συνομοσπονδίας.
«Οι Πολωνοί δεν θέλουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα, τα οποία είναι ακριβά και πολλές χώρες δεν διαθέτουν τις υποδομές για να τα υποστηρίξουν», δήλωσε η ευρωβουλευτής Anna Bryłka στο Euractiv Πολωνίας.
Λόγω της υπερρύθμισης, οι επενδύσεις παρακάμπτουν την Ευρώπη, γεγονός που αυξάνει συνεχώς το κόστος παραγωγής. Αντίθετα, στην Κίνα, το κόστος είναι πολύ χαμηλότερο και το κράτος επιδοτεί τους παραγωγούς ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
«Αντί να αντιστρέψει τις αρνητικές τάσεις, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σπεύδει προς σύγκρουση με τοίχο. (…) Ώρα να βάλουμε τέλος σε αυτό το κλιματικό Σάββατο», δήλωσε νωρίτερα κατά τη διάρκεια της συζήτησης.
Ο ευρωβουλευτής Daniel Obajtek (PiS, ECR), πρώην διευθύνων σύμβουλος του πολωνικού πετρελαϊκού κολοσσού Orlen, δήλωσε στο Euractiv Πολωνίας ότι το πρόβλημα των υψηλών εκπομπών των αυτοκινήτων θα πρέπει να λυθεί με τη μετάβαση, η οποία αποσκοπεί στο να καταστήσει τα αυτοκίνητα πράσινα, αποδοτικά και φθηνά.
«Αλλά αυτή η μετάβαση δεν πρέπει να επιταχυνθεί τεχνητά. Πρέπει να ακολουθήσει το δικό της δρόμο», πρόσθεσε.
Παρόλα αυτά, υπήρξαν και άλλες απόψεις κατά τη διάρκεια της συζήτησης.
«Η ΕΕ έχει επικεντρωθεί για πολύ καιρό στα αυτοκίνητα εσωτερικής καύσης. Αν κάποιος πιστεύει ότι τα ηλεκτρονικά καύσιμα θα σώσουν τον τομέα, κάνει λάθος», δήλωσε ο Γερμανός ευρωβουλευτής των Πρασίνων Michael Bloss, επισημαίνοντας την αύξηση των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων.
Πρόσθεσε ότι το ευρωπαϊκό σύνθημα δεν πρέπει να είναι «δεν θα τα καταφέρουμε», ενώ ζήτησε περισσότερους ηλεκτρικούς στόλους στις εταιρείες.
Ο Gerben-Jan Gerbrandy των Ολλανδών Δημοκρατών 66 (Renew) δήλωσε με τη σειρά του ότι το μέλλον ανήκει στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
«Η Tesla και οι Αμερικανοί μάς έχουν ξεπεράσει. Η ευρωπαϊκή βιομηχανία αγνόησε την επανάσταση της ηλεκτροκίνησης και ξεπεράστηκε όπως η Nokia από το iPhone», υποστήριξε.
euractiv.com