Ναυτιλία: Ο Κινεζικός Στόλος "Απειλεί" Άμεσα στην Ελληνική Πρωτοκαθεδρία

Ναυτιλία: Ο Κινεζικός Στόλος Απειλεί Άμεσα στην Ελληνική Πρωτοκαθεδρία
του Αντώνη Τσιμπλάκη*
Παρ, 18 Οκτωβρίου 2024 - 19:00

Με ιλιγγιώδεις ρυθμούς αναπτύσσεται ο κινεζικών συμφερόντων στόλος, πλησιάζοντας σε απόσταση αναπνοής τον ελληνόκτητο, σε όρους μεταφορικής ικανότητας (dwt). Σύμφωνα με ανάλυση του Εργαστηρίου Θαλάσσιων Επιστημών, Τεχνολογίας και Πληροφορικής του Πανεπιστημίου Πειραιά, που βασίστηκε σε στοιχεία των Clarksons, ISL, Marine Traffic και UNCTAD, με ημερομηνία 24 Σεπτεμβρίου 2024, ο ελληνόκτητος στόλος μετράει 410 εκατ. dwt και ο κινεζικός 392 εκατ. dwt.

Η διαφορά είναι τεράστια σε σχέση με τα στοιχεία του Αυγούστου του 2023, όταν σύμφωνα με τα στοιχεία της UNCTAD ο ελληνόκτητος στόλος καταλάμβανε την πρώτη θέση σε όρους dwt, καθώς η συνολική του χωρητικότητα είχε διαμορφωθεί σε 393 εκατ. τόνους, σε σημαντική απόσταση από την Κίνα (302 εκατ. τόνοι dwt) και την Ιαπωνία (238 εκατ. τόνοι dwt).

Σε αριθμούς πλοίων, σύμφωνα με την ανάλυση του Εργαστηρίου, ο υπό ελληνική διαχείριση στόλος ανέρχεται σε 5.384 πλοία, ενώ ο κινεζικός σε 10.850. Μάλιστα, ο ρυθμός ανάπτυξης του κινεζικού στόλου είναι εξαιρετικά εντυπωσιακός, αφού από τον Μάιο του 2024 μέχρι και τον Σεπτέμβριο έχουν προστεθεί στον κινεζικό στόλο περίπου 590 πλοία. Η τάση δείχνει ότι τον τελευταίο χρόνο ο κινεζικός στόλος μεγεθύνεται κατά 100 με 120 πλοία ανά μήνα.

 

«Κόντρες» χωρητικότητας»

Οι «κόντρες» για τη χώρα με τον μεγαλύτερο σε χωρητικότητα στόλο ξεκίνησαν πέρυσι τον Αύγουστο, όταν οι Clarksons σε report τους ανέφεραν ότι η Κίνα ξεπέρασε τον ελληνόκτητο στόλο σε όρους gt (εσωτερικός όγκος του πλοίου): 249,2 εκατ. gt η Κίνα, 249 εκατ. gt η Ελλάδα.

Ακολούθησε τον Αύγουστο η ετήσια έκθεση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών που έδινε διαφορετική οπτική σε όρους dwt, το βάρος του φορτίου που μπορεί να μεταφέρει ένα πλοίο, η πραγματική μεταφορική ικανότητα δηλαδή, σύμφωνα με την οποία οι Έλληνες πλοιοκτήτες παραμένουν με διαφορά στην κορυφή.

Με βάση τα στοιχεία του UNCTAD, που αφορούν έως τον Αύγουστο του 2023, ο ελληνόκτητος στόλος καταλαμβάνει την πρώτη θέση σε όρους dwt, καθώς η συνολική του χωρητικότητα διαμορφώνεται σε 393 εκατ. τόνους, σε σημαντική απόσταση από την Κίνα (302 εκατ. τόνοι dwt) και την Ιαπωνία (238 εκατ. τόνοι dwt).

Ακολούθησε και μια ανάλυση της BIMCO, η οποία με βάση στοιχεία των Clarksons δείχνει να ξεκαθαρίζει περισσότερο την εικόνα, αφού υπολογίζει αποκλειστικά τα πλοία της ποντοπόρου ναυτιλίας.

Στη μέτρηση της BIMCO καταγράφονταν αποκλειστικά τα πλοία που μεταφέρουν φορτία (cargo carrying). Σε αυτή τη μέτρηση και σε όρους dwt οι Έλληνες εφοπλιστές κατέχουν και πάλι την πρωτιά, με 19%, ενώ ακολουθούν οι Κινέζοι με 15%.

Τέλος, την προηγούμενη εβδομάδα οι κινεζικές αρχές ανακοίνωσαν ότι το σύνολο του κινεζικού στόλου σε όρους μεταφορικής ικανότητας έχει αυξηθεί στα 430 εκατ. dwt, σύμφωνα με τα δεδομένα του Σεπτεμβρίου, και αντιστοιχεί πλέον σε 18,7% του παγκόσμιου στόλου.

 

Κορυφαία η ελληνόκτητος ποντοπόρος

Ο ελληνόκτητος στόλος κρατάει με διαφορά την πρωτιά στην ποντοπόρο ναυτιλία.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που επεξεργάστηκε το Εργαστήριο στις 24 Σεπτεμβρίου 2024, ο ποντοπόρος ελληνόκτητος στόλος άνω των 10.000 gt μετρούσε 4.793 πλοία μεταφορικής ικανότητας 362 εκατ. dwt, ενώ ο κινεζικός ocean going στόλος άνω των 10.000 gt μετρούσε 4.963 πλοία μεταφορικής ικανότητας 179 εκατ. dwt.

Ο ελληνικός ποντοπόρος στόλος είναι πρώτος με μερίδια 33% και ο κινεζικός στην τρίτη θέση με μερίδια 16%. Ανάμεσα στις δύο χώρες μεσολαβεί η Ιαπωνία με 17,88%.

«Από  τα στοιχεία καταλαβαίνουμε ότι υπάρχει “έκρηξη” αγοράς πλοίων από τους Κινέζους, τουλάχιστον για την εξυπηρέτηση του συνόλου των αναγκών της εσωτερικής τους αγοράς» σχολίασε στη «Ν» άνθρωπος που έχει στη διάθεσή του τη συγκεκριμένη ανάλυση.

 

Τα στοιχεία της ΕΕΕ

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, από τον Μάιο του 2024, με περισσότερα από 5.500 πλοία, οι Ελληνίδες και Έλληνες εφοπλιστές ελέγχουν πάνω από το 20% της παγκόσμιας χωρητικότητας, καθιστώντας τη χώρα μας τη μεγαλύτερη ναυτιλιακή δύναμη στον κόσμο.

Πάνω από το 60% της ναυτιλίας που ελέγχεται από την Ε.Ε. ανήκει σε ελληνικά συμφέροντα. Η ναυτιλία συμβάλλει τα μέγιστα για την οικονομική ασφάλεια της Ευρωπαϊκής Ένωσης και για την επίτευξη των κλιματικών της στόχων.

 

*Πηγή: Ναυτεμπορική