κ. Δηµήτρης Μακρυβέλιος: «Οι δυσλειτουργίες της αγοράς καυσίµων επηρεάζουν τη λιανική τιµή τους»

κ. Δηµήτρης Μακρυβέλιος: «Οι δυσλειτουργίες της αγοράς καυσίµων επηρεάζουν τη λιανική τιµή τους»
Energia.gr
Δευ, 3 Νοεμβρίου 2008 - 11:15
Ποιες είναι κατά τη γνώµη σας οι δυσλειτουργίες της αγοράς καυσίµων που επηρεάζουν αρνητικά τη λιανική τιµή των καυσίµων; Οι δυσλειτουργίες είναι πολλές, κάποιες εκ των οποίων πολύ σηµαντικές και κάποιες άλλες ασήµαντες. Βεβαίως τόσο οι σηµαντικές, όσο και οι ασήµαντες παίζουν κάποιο ρόλο στην οµαλή λειτουργία της αγοράς πετρελαιοειδών, αλλά προέχουν οι σηµαντικές.

Ποιες είναι κατά τη γνώµη σας οι δυσλειτουργίες της αγοράς καυσίµων που επηρεάζουν αρνητικά τη λιανική τιµή των καυσίµων;
Οι δυσλειτουργίες είναι πολλές, κάποιες εκ των οποίων πολύ σηµαντικές και κάποιες άλλες ασήµαντες. Βεβαίως τόσο οι σηµαντικές, όσο και οι ασήµαντες παίζουν κάποιο ρόλο στην οµαλή λειτουργία της αγοράς πετρελαιοειδών, αλλά προέχουν οι σηµαντικές. Μία εξ αυτών είναι το πώς διαµορφώνεται η τιµή στα ελληνικά διυλιστήρια, όταν κανείς δε γνωρίζει βάσει ποιων στοιχείων και µε ποιο µαθηµατικό τύπο αυτά λειτουργούν και διαµορφώνουν καθηµερινά τις τιµές των καυσίµων.

Τι προτείνετε ως λύση;

Ανταγωνισµός σηµαίνει διαφάνεια σε όλα τα στάδια διακίνησης του προϊόντος και διαµόρφωσης των τιµών. Όπως λοιπόν κάθε εβδοµάδα γίνεται µία τιµοληψία και ανακοινώνεται η µέση τιµή λιανικής, µε την ίδια λογική θα έπρεπε κάθε εβδοµάδα παράλληλα να γίνεται και τιµοληψία στις τιµές χονδρικής και να ανακοινώνονται. Επίσης να υποχρεωθούν τα διυλιστήρια να ανακοινώνουν στο υπουργείο Ανάπτυξης και σε κάθε άλλη Αρχή βάσει ποιων στοιχείων και βάσει ποιου µαθηµατικού τύπου διαµορφώνουν τις τιµές. Δε µας ενδιαφέρει πόσο κερδίζουν τα διυλιστήρια, η οικονοµία είναι ελεύθερη, άρα το µεικτό κέρδος διαµορφώνεται ελεύθερα. Εκείνο που πρέπει να γνωρίζουµε είναι µε ποιον τρόπο γίνεται η διαµόρφωση των τιµών.

Πώς λειτουργεί σήµερα το καθεστώς των εκπτώσεων στην τιµή;

Κανείς δε ξέρει. Αυτό είναι ακόµη ένα αδιαφανές θέµα που επισηµαίνει η Επιτροπή Ανταγωνισµού και λέει ότι δεν υπάρχουν αντικειµενικά κριτήρια και δε γνωρίζει κανείς µε ποιο κριτήριο δίνονται οι εκπτώσεις.
Μία εταιρεία που συνεργάζεται µε 200 πρατήρια -λέω έναν τυχαίο αριθµό- τιµολογεί µε 200 διαφορετικούς τρόπους. Γι’ αυτό βλέπετε κι αυτές τις αποκλίσεις, στον ίδιο δρόµο, δύο πρατήρια, συνεργαζόµενα µε την ίδια εταιρεία, να έχουν 10-15 λεπτά διαφορά.

Πώς κρίνετε τη νέα αγορανοµική διάταξη που υποχρεώνει τον πρατηριούχο να δηλώνει τις τιµές λιανικής των καυσίµων στο www.fuelprices.gr ;

Το περιεχόµενο της αγορανοµικής διάταξης υποδηλώνει την αδυναµία του υπουργείου Ανάπτυξης να ελέγξει την αγορά. Στο υπουργείο έχουν µεγάλη άγνοια των θεµάτων της αγοράς πετρελαιοειδών. Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης δε γνωρίζει λίγα για το πώς λειτουργεί µία αγορά πετρελαιοειδών.

Ως ΟΒΕ, συµφωνείτε ή διαφωνείτε µε την απελευθέρωση του ωραρίου των πρατηρίων;

Δε συµφωνούµε. Πιστεύετε ότι η απελευθέρωση του ωραρίου θα βελτιώσει τις τιµές; Κοιτάξτε τις αντιφάσεις. Από τη µία λέµε «είναι πολλά τα πρατήρια, να µειωθούν», κι από την άλλη «να απελευθερώσουµε το ωράριο, να έχουµε 24 ώρες το 24ωρο πάρα πολλά πρατήρια ανοιχτά». Με βάση τις διατάξεις -θεωρητικά- διανυκτερεύει το 20% των πρατηρίων, έχουµε από τα συνολικά δηλαδή 8.200 πρατήρια περίπου 1.700 ανοιχτά το βράδυ. Πόσα θα έπρεπε να είναι δηλαδή;

Ποια είναι η πρόταση της ΟΒΕ για την εγκατάσταση ενός συστήµατος ελέγχου εισροών-εκροών;

Το έχουµε προτείνει πριν από 6-7 χρόνια. Και µάλιστα είχαµε βρει και τον τρόπο για το πώς θα χρηµατοδοτηθεί και να µην επιβαρυνθεί καθόλου το ελληνικό δηµόσιο. Θα µπορούσε να χρηµατοδοτηθεί κατά 60% από τα κοινοτικά προγράµµατα και το υπόλοιπο να καλυφθεί από το λογαριασµό πετρελαιοειδών που υπάρχει στο υπουργείο Ανάπτυξης, µιας και ο νόµος 3054/02 προβλέπει ανάλογες χρηµατοδοτήσεις.

(Συνέντευξη του κ. Δηµήτρη Μακρυβέλιου στον κ.  Χρήστο Παλαιοκώστα, από το περιοδικό AUTOCAR, 25/10/2008)