Αποφασισμένο να προχωρήσει σε σημαντικές αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας της αγοράς πετρελαιοειδών, εμφανίζεται το υπουργείο Ανάπτυξης. Οι αλλαγές αυτές, τις περισσότερες από τις οποίες συστήνει και η Επιτροπή Ανταγωνισμού αφορούν την εγκατάσταση ταμειακών μηχανών στα πρατήρια, τη διόρθωση προς τα κάτω, του ύψους ανοχής 8% στις παραδόσεις παραλαβές καυσίμων, την απελευθέρωση των μεταφορών, την εισαγωγή αυτόματων αντλιών αυτοεξυπηρέτησης κ.λπ.

Αποφασισμένο να προχωρήσει σε σημαντικές αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας της αγοράς πετρελαιοειδών, εμφανίζεται το υπουργείο Ανάπτυξης. Οι αλλαγές αυτές, τις περισσότερες από τις οποίες συστήνει και η Επιτροπή Ανταγωνισμού αφορούν την εγκατάσταση ταμειακών μηχανών στα πρατήρια, τη διόρθωση προς τα κάτω, του ύψους ανοχής 8% στις παραδόσεις παραλαβές καυσίμων, την απελευθέρωση των μεταφορών, την εισαγωγή αυτόματων αντλιών αυτοεξυπηρέτησης κ.λπ.

Για την υποστήριξη στην εφαρμογή των παραπάνω μέτρων, το υπουργείο θα αξιοποιήσει τις υπηρεσίες εξωτερικού συμβούλου, ο οποίος θα προσληφθεί μετά από διαγωνισμό. Σύμφωνα με την προκήρυξη που δημοσίευσε το υπουργείο Ανάπτυξης ο σύμβουλος θα αναλάβει κατ΄αρχήν να προχωρήσει στην κοστολογική διερεύνηση της αγοράς πετρελαιοειδών στην Ελλάδα, σε όλες τις φάσεις της διακίνησης των καυσίμων.

Ωστόσο, πέρα από την κοστολογική διερεύνηση, ο ανάδοχος θα αναλάβει να παρέχει κάθε είδους υποστήριξη και να διατυπώσει προτάσεις στο υπουργείο για την υλοποίηση των μέτρων και την ενίσχυση του ανταγωνισμού στην αγορά πετρελαιοειδών σε συγκεκριμένα θέματα όπως:

  • Καταπολέμηση της νοθείας, λαθρεμπορίου, πειρατείας ώστε να εξασφαλίζεται ο καταναλωτής για την ποιότητα και ποσότητα του καυσίμου που αγοράζει, και να μην οδηγείται (λόγω της σκέψης «χαμηλή τιμή = κακή ποιότητα, ελλιπής ποσότητα») στα ακριβότερα πρατήρια.
  • Ενεργοποίηση της σχετικής διάταξης (με διόρθωση όσον αφορά το ύψος της ανοχής του 8%) για εγκατάσταση ταμειακών μηχανών στις αντλίες πώλησης καυσίμων, ώστε να προκύπτει σαφώς η ποσότητα των καυσίμων που πωλούνται και όχι να στηρίζεται η πολιτεία μόνο στις δηλωμένες, από τους επίσημους προμηθευτές του πρατηρίου, ποσότητες αγορών.
  • Ενδεχόμενη απαιτούμενη τροποποίηση Αγορανομικών Διατάξεων που αφορούν στις αποδεκτές ποσοτικές αποκλίσεις ως προς την ποσότητα σε όλο το κύκλωμα διακίνησης πετρελαιοειδών.
  • Φορολόγηση των πρατηρίων με βάση τις ως άνω πωλήσεις τους (να λαμβάνεται υπόψη και το ποσό που εισπράττει ο πρατηριούχος ως «αέρα ή προκαταβολή ενοικίου ή φήμη και πελατεία»).
  • Διεξαγωγή συχνών ελέγχων των μετρητών παράδοσης καυσίμων από τις αρμόδιες υπηρεσίες ελέγχου.
  • Γνωστοποίηση στο κοινό των παρανομούντων και επιβολή αυστηρών κυρώσεων
  • Λειτουργία των πρατηρίων με τους κατάλληλους αυτοματισμούς, πέραν των εργάσιμων ωρών.
  • Βιωσιμότητα των πρατηρίων υγρών καυσίμων λαμβάνοντας υπόψη και τα μέτρα ασφαλείας στον κανονισμό λειτουργίας των πρατηρίων
  • Άνοιγμα των «κλειστών επαγγελμάτων», όπως αυτό των μεταφορών.
  • Ενίσχυση της καταναλωτικής συνείδησης του κοινού.
  • Καθιέρωση διαδικασιών παρακολούθησης και ελέγχου από τις αρμόδιες υπηρεσίες των παραδόσεων στην αγορά των ναυτιλιακών (μη δασμολογημένων) καυσίμων, σε κεντρικό επίπεδο, ώστε να εξασφαλίζεται ο συντονισμός και η συνεργασία των φορέων που θα αναλάβουν τους επιμέρους ελέγχους παραδόσεων των καυσίμων στους παραλήπτες.

Επίσης, ο ανάδοχος θα αναλάβει να προτείνει βελτιώσεις νομικές, θεσμικές, οικονομικές, φορολογικές, υποδομών και τροποποιήσεις γραφειοκρατικών διαδικασιών του κράτους αλλά και των εταιρειών, προκειμένου να επιτευχθούν διαχρονικές μειώσεις τιμών, αύξηση του ανταγωνισμού και βελτίωση της ποιότητας προϊόντων και υπηρεσιών προς όφελος των καταναλωτών, κατά συμβατό προς το κοινοτικό δίκαιο τρόπο.

Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα του υπουργείου Ανάπτυξης, οι προσφορές θα κατατεθούν στις 15 Δεκεμβρίου, ενώ η επιλογή του συμβούλου, θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί μέσα σε ένα εξάμηνο από την κατάθεση των προσφορών.

(Από την εφημερίδα Η ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ, 01/11/2008)