Επαφές για τον Πετρελαιαγωγό Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολης στην Σόφια ο Χρ. Φώλιας και Σχεδιασμοί για swap Φυσικού Αερίου με τους Βούλγαρους

Επαφές για τον Πετρελαιαγωγό Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολης στην Σόφια ο Χρ. Φώλιας και Σχεδιασμοί για swap Φυσικού Αερίου με τους Βούλγαρους
Του Σωτήρη Χιωτάκη
Τρι, 4 Νοεμβρίου 2008 - 07:17
Όσο και αν οι παγκόσμια κατανάλωση πετρελαίου βαίνει μειούμενη, λόγω της επιβράδυνσης των οικονομιών, τα σχέδια για την δημιουργία νέων αγωγών πετρελαίου βρίσκονται σε εξέλιξη, Πολύ απλά γιατί το πετρέλαιο θα συνεχίσει να ρέει από τις πηγές της Ανατολής προς τα καταναλωτικά κέντρα της Δύσης.

Όσο και αν οι παγκόσμια κατανάλωση πετρελαίου βαίνει μειούμενη, λόγω της επιβράδυνσης των οικονομιών, τα σχέδια για την δημιουργία νέων αγωγών πετρελαίου βρίσκονται σε εξέλιξη, Πολύ απλά γιατί το πετρέλαιο θα συνεχίσει να ρέει από τις πηγές της Ανατολής προς τα καταναλωτικά κέντρα της Δύσης.

Την ερχόμενη Τετάρτη στην Σόφια θα βρεθεί ο υπουργός Ανάπτυξης κ. Χρήστος Φώλιας ως ομιλητής σε διημερίδα με αντικείμενο την οικονομία και την ενέργεια αλλά είναι προφανές ότι θα έχει και συζητήσεις για τα αρκετά κοινού ενδιαφέροντος θέματα που έχουν σε εξέλιξη οι δύο χώρες.

Το βασικότερο, ίσως, από αυτά δεν είναι άλλο από το έργο της κατασκευής του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολης, ο οποίος έχει σχεδιαστεί για να βοηθήσει την ροή των πετρελαίων προς την Δύση, με δεδομένο τον κορεσμό και τις μεγάλες καθυστερήσεις διέλευσης των τάνκερ από τα Στενά του Βοσπόρου.

Προ δεκαημέρου ο κ. Φώλιας είχε δεχθεί στην Αθήνα την Οικονομίας και Ενέργειας της Βουλγαρίας κα Galina Tosheva και στο πλαίσιο των συζητήσεών τους είχε γίνει γνωστό ότι η διεθνής εταιρεία που ελέγχει τον πετρελαιαγωγό  αποφάσισε να ιδρύσει υποκαταστήματα τόσο στη Βουλγαρία, όσο και στην Ελλάδα τους επόμενους μήνες.

Επιπλέον, έχει προσληφθεί ως χρηματοοικονομικός σύμβουλος για το έργο η Societe Generale, ενώ αυτήν την περίοδο βρίσκεται σε εξέλιξη η επικαιροποίηση των τεχνοοικονομικών μελετών από την εταιρεία ILF, η ολοκλήρωση της οποίας θα σηματοδοτήσει την ενεργοποίηση της εταιρείας για την εξεύρεση των πόρων χρηματοδότησης του ύψους περίπου 1 δισεκατομμυρίου ευρώ έργου. 

Αξίζει εδώ να σημειωθεί ότι η οικονομική βιωσιμότητα του αγωγού έχει κριθεί ήδη με τις τιμές του πετρελαίου σε πολύ χαμηλότερα από τα τρέχοντα επίπεδα και, συγκεκριμένα, χαμηλότερα από τα 30 δολάρια το βαρέλι. Ως χαμηλού κόστους το συγκεκριμένο έργο θεωρείται πως δεν «κινδυνεύει» από την κρίση και από την αποκλιμάκωση των τιμών. Άλλωστε στην τελευταία τους συνάντηση Έλληνες και Βούλγαροι συμφώνησαν στην ανάγκη να τηρηθούν τα χρονοδιαγράμματα ώστε μέσα στο 2009 να έχουν ξεκινήσει οι κατασκευαστικές εργασίες. 

Το συνολικό μήκος του πετρελαιαγωγού  Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολης διαμέτρου 36 ιντσών υπολογίζεται περίπου σε 280 χλμ. τα 135 εκ των οποίων θα εκτείνονται επί ελληνικού εδάφους, ενώ τα υπόλοιπα 145 χλμ. επί βουλγαρικού εδάφους.

Προβλέπεται επίσης η δημιουργία τερματικού σταθμού φορτοεκφόρτωσης αργού πετρελαίου στον λιμένα της Αλεξανδρούπολης με ειδικές λιμενικές εγκαταστάσεις και αποθηκευτικούς χώρους συνολικής χωρητικότητας 650.000 μετρικών τόνων.

Στον σχεδιαζόμενο εξοπλισμό προστίθενται ειδικές υποδομές για πλωτές εξέδρες φόρτωσης δεξαμενόπλοιων.

Ανάλογες εγκαταστάσεις πρόκειται να δημιουργηθούν στο Μπουργκάς και παράλληλα θα ξεκινήσουν και οι εργασίες για την κατασκευή του υπόγειου αγωγού, που θα συνδέει τους δύο λιμένες. Ο αγωγός προβλέπεται να έχει δυνατότητα μεταφοράς 35 έως 50 εκατ. τόνων αργού πετρελαίου ετησίως που θα έρχονται στην βουλγάρικη πόλη με τάνκερ από το ρωσικό λιμάνι του Νοβοροσίσκ, στην διαφαινόμενη ως βέβαιη προοπτική αύξησης της ροής πετρελαίων από την Κασπία προς την Ευρώπη.

Να πούμε εδώ ότι Ελλάδα και Βουλγαρία θα υπογράψουν και Μνημόνιο Συνεργασίας στον ενεργειακό τομέα, το οποίο θα περιλαμβάνει, επίσης, και την απόφαση των δύο χωρών να προχωρήσουν στην κατασκευή μιας διασυνδετικής γραμμής 400 KV μεταξύ του Κέντρου Υπερυψηλής Τάσης στη Νέα Σάντα και του Βουλγαρικού Ενεργειακού Κέντρου Maritsa Istok.

Και, φυσικά, οι επαφές του υπουργού Ανάπτυξης στην βουλγάρικη πρωτεύουσα θα έχουν και άρωμα… αερίου! Τόσο σε σχέση με το μεγαλόπνοο project του South Stream – ο ΔΕΣΦΑ μόλις την προηγούμενη εβδομάδα είχε επαφές με αντιπροσωπεία της Gazprom – όσο και σε σχέση με το ενδεχόμενο να ανταλλάξουμε αέριο με τους γείτονες (swap).

Οι Βούλγαροι εμφανίζονται να έχουν συμφωνήσει να φέρουν υγροποιημένο φυσικό αέριο, πιθανότατα από την Αφρική, το οποίο μπορεί να εισαχθεί στο δικό μας σύστημα στη νήσο Ρεβυθούσα και σε αντάλλαγμα να λάβουμε εμείς λιγότερο αέριο από τα σύνορα. 

(Από την εφημερίδα Η ΑΞΙΑ, 01/11/2008)