Ο Χρ. Φώλιας στην Σόφια με Φόντο την Αύξηση Ποσοστού των Ρώσων στον CPC

Ο Χρ. Φώλιας στην Σόφια με Φόντο την Αύξηση Ποσοστού των Ρώσων στον CPC
Του Σωτήρη Χιωτάκη/Energia.gr
Πεμ, 6 Νοεμβρίου 2008 - 15:19
Νέα δεδομένα για την προοπτική της εξόδου αυξημένων ποσοτήτων πετρελαίου από τα κοιτάσματα της Κασπίας στην Ευρώπη δημιουργεί η απόφαση της Ρωσίας να αποκτήσει το ποσοστό του Ομάν στην κοινοπραξία του αγωγού CPC. Η εξέλιξη ουσιαστικά δίνει ένα ακόμη κίνητρο για τον πετρελαιαγωγό Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη, ο οποίος θα βρεθεί στο επίκεντρο των επαφών που θα έχει σήμερα στην Σόφια ο κ. Χρήστος Φώλιας.

Νέα δεδομένα για την προοπτική της εξόδου αυξημένων ποσοτήτων πετρελαίου από τα κοιτάσματα της Κασπίας στην Ευρώπη δημιουργεί η απόφαση της Ρωσίας να αποκτήσει το ποσοστό του Ομάν στην κοινοπραξία του αγωγού CPC. Η εξέλιξη ουσιαστικά δίνει ένα ακόμη κίνητρο για τον πετρελαιαγωγό Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη, ο οποίος θα βρεθεί στο επίκεντρο των επαφών που θα έχει σήμερα στην Σόφια ο κ. Χρήστος Φώλιας.

Ο υπουργός Ανάπτυξης θα μιλήσει στο 10ο Οικονομικό Forum Νοτιοανατολικής Ευρώπης με θέμα «Περιφερειακές Επιπτώσεις από τις Διεθνείς Οικονομικές Προκλήσεις».

Αλλά ο κ. Φώλιας θα πραγματοποιήσει συνάντηση με τον Υπουργό Οικονομίας και Ενέργειας της Βουλγαρίας κ. Dimitrov Petar, στο πλαίσιο της οποίας αναμένεται να υπογραφεί και Μνημόνιο Συνεργασίας στα ενεργειακά ανάμεσα στις δύο χώρες, με αντικείμενο και την ενίσχυση της ηλεκτρικής διασύνδεσης των δύο χωρών.

Ωστόσο, είναι προφανές ότι στις συνομιλίες των δύο πλευρών θα κυριαρχήσει ο πετρελαιαγωγός Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολης, για τον οποίο το ενδιαφέρον της Ρωσίας φαίνεται ότι βαίνει αυξανόμενο, υπό την έννοια ότι οι εξελίξεις δείχνουν πως η μελλοντική ροή πετρελαίου διασφαλίζεται ακόμη περισσότερο.

Μόλις χτες έγινε γνωστό ότι η Ρωσία και, συγκεκριμένα, η Transneft, η οποία ηγείται και του Transbalkan Pipeline, αποκτά το 7% που κατείχε το Ομάν στην κοινοπραξία του αγωγού Caspian Pipeline Consortium (CPC), η ανάπτυξη της δυναμικότητας του οποίου έχει συνδεθεί και με το έργο του πετρελαιαγωγούς Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολης.

Ο CPC μεταφέρει 670.000 βαρέλια αργού πετρελαίου ημερησίως, ιδιοκτησίας του πετρελαϊκού κολοσσού Chevron από το Καζακστάν μέσω της Ρωσίας στο λιμάνι Νοβοροσίσκ της Μαύρης Θάλασσας, δηλαδή εκεί από όπου θα ξεκινούν μελλοντικά τα πλοία και για το Μπουργκάς.

Η Ρωσία, με την απόκτηση του επιπλέον 7%,  κατέχει το 31% του CPC και μαζί με το 19% του Καζακστάν σχηματίζεται μία πλειοψηφία που τον Μάιο συμφώνησε να «τρέξει» το έργο, επεκτείνοντας την δυναμικότητά του έως το 2012, προκειμένου να διπλασιαστεί η ροή ποσοτήτων πετρελαίου στα επίπεδα των 67 εκατομμυρίων μετρικών τόνων ετησίως, με την δυναμικότητα του Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολης να εκτιμάται μεταξύ 30 και 50 εκατ. τόνων.

Στην CPC μετέχουν και πραγματικοί κολοσσοί του χώρου και συγκεκριμένα οι Chevron (15%), LukArco (joint venture των BP-Lukoil με 12.5%), Rosneft-Shell(7.5%), ExxonMobil (7.5%), Eni (2%),  η βρετανική BG Group (2%),η Kazakhstan Pipeline Ventures (1.75%) και η Oryx Caspian Pipeline(1.75%).

Ακόμη και αν η BP, η οποία κατέχει ποσοστό περί το 6,6%, αποχωρήσει από την κοινοπραξία, είναι προφανές πως η παρουσία των άλλων πετρελαϊκών γιγάντων διασφαλίζει την ολοκλήρωση του εγχειρήματος και το γέμισμα και του «δικού μας» πετρελαιαγωγού.

Ελλάδα και Βουλγαρία έχουν συμφωνήσει να καταβληθεί κάθε προσπάθεια ώστε να τηρηθούν τα χρονοδιαγράμματα στην κατασκευή του πετρελαιαγωγού, καθώς το ενδιαφέρον των Ρώσων είναι μεγάλο, κάτι που φαίνεται και από το ότι η Transbalkan Pipeline, στην οποία η πλειοψηφία είναι ρωσική,  αποφάσισε να ανοίξει γραφεία και στις δύο χώρες.

Άλλωστε, την προώθηση της κατασκευής του πετρελαιαγωγούς δεν εμποδίζουν οι εξελίξεις γύρω από τις  διεθνείς τιμές του πετρελαίου, καθώς οι αρχικές μελέτες βιωσιμότητας για το κόστους περί το 1 δισ. ευρώ έργο έχουν εκπονηθεί με την τιμή του αργού κάτω από τα 30 δολάρια το βαρέλι, δηλαδή 60% χαμηλότερα σε σχέση με τα τρέχοντα επίπεδα.