Μεγάλους πονοκεφάλους δημιουργεί στη διεθνή κοινότητα και τους παράγοντες της αγοράς πετρελαίου η επίδειξη δύναμης που έκαναν οι πειρατές με την κατάληψη του σαουδαραβικού σούπερ-τάνκερ Sirius Star, ιδιοκτησίας της Aramco.

Μεγάλους πονοκεφάλους δημιουργεί στη διεθνή κοινότητα και τους παράγοντες της αγοράς πετρελαίου η επίδειξη δύναμης που έκαναν οι πειρατές με την κατάληψη του σαουδαραβικού σούπερ-τάνκερ Sirius Star, ιδιοκτησίας της Aramco.

Για «εξωφρενική ενέργεια» έκανε λόγο το Ριάντ, δηλώνοντας πρόθυμο να συνεργαστεί με την Ε.Ε. και τις ΗΠΑ για την αντιμετώπιση της μάστιγας. Παράλληλα, ο εκπρόσωπος του αμερικανικού 5ου Στόλου εκτίμησε ότι η επιχείρηση αυτή «σηματοδοτεί μια σαφή αναβάθμιση της ικανότητας των πειρατών να επιτίθενται σε πλοία που κινούνται στην ανοιχτή θάλασσα».

Τεράστιο!

Σύμφωνα με τις πληροφορίες που μεταδίδουν τα διεθνή πρακτορεία, το πλοίο -που έχει εκτόπισμα τρεις φορές μεγαλύτερο από ένα αεροπλανοφόρο- έχει ήδη προσδεθεί έξω από λιμάνι της Σομαλίας και, από ώρα σε ώρα, αναμενόταν να τεθούν οι όροι των πειρατών προς την ιδιοκτήτρια εταιρεία.

Εκτιμάται δε ότι τα ανταλλάγματα που θα ζητηθούν δεν θα έχουν προηγούμενο, καθώς το συγκεκριμένο τάνκερ αποτελεί «τζακ-ποτ» για τους πειρατές - εκτός του ότι είναι πανάκριβο το ίδιο (η ναυπήγησή του κόστισε κάπου 140-150 εκατ. δολάρια), είναι φορτωμένο με περίπου 2 εκατομμύρια βαρέλια αργού πετρελαίου, αξίας περίπου 100 εκατομμυρίων δολαρίων, που αντιπροσωπεύουν το ένα τέταρτο της ημερήσιας παραγωγής της ηγέτιδας δύναμης του ΟΠΕΚ!

Έτσι, αυτή τη στιγμή στα χέρια των Σομαλών πειρατών βρίσκονται πάνω από δέκα πλοία, ενώ και οι 200 ναύτες τους κρατούνται ως όμηροι. Χθες, μάλιστα, και παρά τη διεθνή κινητοποίηση στην περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας και του Αφρικανικού Κέρατος, δεν απετράπη η «πειρατεία της ημέρας», με θύμα ένα φορτηγό πλοίο από το Χονγκ Κονγκ, με 25μελές πλήρωμα, το οποίο μετέφερε 36.000 τόνους σιτάρι.

Η ευκολία με την οποία φέρνουν σε πέρας τις καλά οργανωμένες επιχειρήσεις τους οι πειρατές -  που είναι καλά οπλισμένοι, επικοινωνούν με δορυφορικά τηλέφωνα και χρησιμοποιούν «καμουφλαρισμένα» μεγάλα πλοία ως θαλάσσιες βάσεις συντονισμού και ανεφοδιασμού -  προκαλούν μεγάλες ανησυχίες.

Είναι χαρακτηριστικό ότι, μετά τις εξελίξεις αυτές, οι ειδικοί εξετάζουν σοβαρά το ενδεχόμενο να αυξήσουν το ποσοστό ρίσκου για τις δια θαλάσσης μεταφερόμενες ποσότητες πετρελαίου, το οποίο σήμερα βρίσκεται στο 12%.

Νέο «Αφγανιστάν»

Το «κλειδί», πάντως, για την αντιμετώπιση της πειρατείας φαίνεται πως βρίσκεται στην ίδια τη Σομαλία, η οποία τείνει να μετατραπεί σε «Αφγανιστάν της Αφρικής».

Ήδη, οι ισλαμιστές αντάρτες (με τους οποίους εκτιμάται ότι οι πειρατές έχουν άμεση και οργανική σχέση) βρίσκονται στα πρόθυρα της πρωτεύουσας Μογκαντίσου, την οποία δεν αποκλείεται να καταλάβουν άμεσα -  ειδικά εφόσον οι αφρικανικές χώρες που συγκροτούν την ειρηνευτική δύναμη, όπως η Αιθιοπία, η Ουγκάντα και το Μπουρούντι, υλοποιήσουν τις απειλές τους και άρουν τη στήριξη στην κυβέρνηση του Αμπουλάχι Γιουσούφ...

(Από την εφημερίδα ΗΜΕΡΗΣΙΑ, 19/11/2008)