Ανέλπιστη «χείρα βοηθείας» δίνει στις υπό κατάρρευση αγορές αργού η επιδημία πειρατειών στα ανοιχτά της ανατολικής Αφρικής. Ωστόσο, τα σενάρια για την αντιμετώπιση της νέας μάστιγας, στα οποία περιλαμβάνεται ενδεχόμενη παράκαμψη της περιοχής, εμπεριέχουν αυξημένο κόστος, είτε σε ασφάλιστρα για τους πλοιοκτήτες, είτε για καθυστερήσεις παράδοσης για τους πελάτες, είτε για απώλεια συναλλάγματος για τη βασική υδάτινη δίοδο μεταφοράς αργού από τη Μέση Ανατολή στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ.

Ανέλπιστη «χείρα βοηθείας» δίνει στις υπό κατάρρευση αγορές αργού η επιδημία πειρατειών στα ανοιχτά της ανατολικής Αφρικής. Ωστόσο, τα σενάρια για την αντιμετώπιση της νέας μάστιγας, στα οποία περιλαμβάνεται ενδεχόμενη παράκαμψη της περιοχής, εμπεριέχουν αυξημένο κόστος, είτε σε ασφάλιστρα για τους πλοιοκτήτες, είτε για καθυστερήσεις παράδοσης για τους πελάτες, είτε για απώλεια συναλλάγματος για τη βασική υδάτινη δίοδο μεταφοράς αργού από τη Μέση Ανατολή στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ.

Ηδη ενισχύεται η ζήτηση για παράγωγα που στοιχηματίζουν στο μελλοντικό κόστος της ναυτιλίας, χάρις στο γεγονός ότι πολλοί πλοιοκτήτες εξετάζουν τη δυνατότητα να αποφεύγουν στο εξής τα ανοιχτά της ανατολικής Αφρικής, επιλέγοντας διέλευση από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας. Οι πλοιοκτήτες που ελέγχουν περισσότερο από το ένα πέμπτο του παγκόσμιου στόλου «υπερδεξαμενόπλοιων» μεταφοράς αργού -οι εταιρείες Frontline, Euronav, TMT και BW Shipping- διαθέτουν από κοινού 107 τέτοια πλοία, με δυνατότητα μεταφοράς πετρελαίου αρκετού για να καλύψει τη ζήτηση 2,5 ημερών. Εκτός της Frontline, οι υπόλοιπες τρεις εξετάζουν σοβαρά παράκαμψη της Διώρυγας, τρίτης μεγαλύτερης πηγής συναλλάγματος για την Αίγυπτο.

Τα ποσά που διακυβεύονται είναι τεράστια. Σύμφωνα με το πρακτορείο Bloomberg, έχουν πραγματοποιηθεί τουλάχιστον 88 επιθέσεις σε σκάφη στην περιοχή από τον Ιανουάριο και οι πειρατές κρατούν σήμερα ομήρους 250 άτομα, μέλη πληρωμάτων 14 εμπορικών πλοίων. Το ύψος των λύτρων έχει εκτιναχθεί στα ύψη, με τους πειρατές να ζητούν -και να αποκτούν- τουλάχιστον 1 εκατ. δολάρια. Το Sirius Star μετέφερε αργό αξίας άνω των 100 εκατ. δολαρίων, ενώ η αξία του ίδιου του πλοίου ανέρχεται στα 148 εκατ. δολάρια. Το ύψος των λύτρων εκτιμάται ότι θα υπερβεί τα 30 εκατ. δολάρια.

(Από την εφημερίδα Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ,22/11/2008)