Το σοκ που έχει υποστεί η αγορά πετρελαίου με την πτώση της τιμής του αργού ακόμη και κάτω από τα 39 δολάρια το βαρέλι, σε χαμηλό 4ετίας, αμέσως μετά την ανακοίνωση για την μεγαλύτερη στην ιστορία μείωση παραγωγής πετρελαίου από τον ΟΠΕΚ φαίνεται ότι θα είναι προσωρινό.

Οι ματαιώσεις επενδύσεων σε διυλιστήρια, η στάση-κλειδί της Ρωσίας και οι εξελίξεις που ευνοούν τον πετρελαιαγωγό Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη 

Το σοκ που έχει υποστεί η αγορά πετρελαίου με την πτώση της τιμής του αργού ακόμη και κάτω από τα 39 δολάρια το βαρέλι, σε χαμηλό 4ετίας, αμέσως μετά την ανακοίνωση για την μεγαλύτερη στην ιστορία μείωση παραγωγής πετρελαίου από τον ΟΠΕΚ φαίνεται ότι θα είναι προσωρινό.

Τουλάχιστον σε αυτήν την εκτίμηση συγκλίνουν αναλυτές της πετρελαϊκής αγοράς, οι οποίοι θεωρούν ότι υπάρχουν παράγοντες που θα οδηγήσουν κατά το νέο έτος υψηλότερα τις τιμές, παρά το υφεσιακό σκηνικό που κυριαρχεί, ταυτόχρονα για πρώτη φορά μεταπολεμικά, στις τρεις μεγαλύτερες οικονομίες του πλανήτη, δηλαδή σε ΗΠΑ, Ευρώπη και Ιαπωνία.

«Θα πρέπει να είμαστε εξαιρετικά απαισιόδοξοι για την παγκόσμια ζήτηση ώστε να συνεχίσουμε με τιμές στα 40 δολάρια το βαρέλι» τόνισε χαρακτηριστικά, μιλώντας στο Bloomberg, ο Gareth Lewis Davies, αναλυτής της Dresdner Kleinwort στο Λονδίνο. Για να προσθέσει ότι θα πρέπει να περιμένουμε τιμές στα 80 δολάρια το βαρέλι στα μέσα του επόμενου έτους.

Σε ανάλογο μήκος κύματος ο Eugen Weinberg, senior commodity analyst της Commerzbank στην Φρανκφούρτη, ο οποίος εκτίμησε ότι «οι μειώσεις παραγωγής θα είναι πολύ πιο δραματικές σε σχέση με την υποχώρηση της ζήτησης που θα φέρει η ύφεση».

Επιπλέον, ο Olivier Jakob, διευθύνων σύμβουλος της ελβετικής Petromatrix, εκτίμησε ότι τα παγκόσμια αποθέματα πετρελαίου θα μειωθούν κατά 3 εκατομμύρια βαρέλια μέσα στο πρώτο τρίμηνο της νέας χρονιάς, εφόσον οι χώρες μέλη του ΟΠΕΚ μειώσουν την παραγωγή με βάση την απόφαση της Τετάρτης.

Το European Security Network (ESN) εκτιμά ότι, εφόσον εφαρμοστεί η απόφαση, η παραγωγή του ΟΠΕΚ πρακτικά θα πέσει όχι κατά 2,2 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως, αλλά κατά 2,7 εκατομμύρια βαρέλια σε σχέση με την τρέχουσα παραγωγή, η οποία δεν έχει φτάσει στον στόχο της απόφασης του Σεπτεμβρίου.

Επιπλέον, το ESN παρατηρεί ότι ακόμη κι αν η μείωση στην πράξη είναι αυτά τα 2,2 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα, για να μην υπάρξει έλλειμμα στην ζήτηση, θα πρέπει η τελευταία να πέσει σε παγκόσμια βάση τουλάχιστον κατά 2 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα.

«Αυτή θα είναι η μεγαλύτερη πτώση ζήτησης που θα έχουμε δει στην ιστορία», σχολιάζεται χαρακτηριστικά. Και ακόμη κι αν αύξανε, πλέον, την παραγωγή ο ΟΠΕΚ κατά 2,5 εκατομμύρια βαρέλια στο τελευταίο τρίμηνο του 2009, με την προϋπόθεση της ανάκαμψης των οικονομιών, θα προέκυπτε ένα έλλειμμα της τάξης των 1,2 εκατομμυρίων βαρελιών ημερησίως, με ανάλογη επίδραση στις τιμές.

Αλλά και οι λόγω κρίσης αναβολές ή ματαιώσεις επενδυτικών σχεδίων οδηγούν στο συμπέρασμα ότι η δεδομένη στενότητα στην σχέση προσφοράς – ζήτησης, ειδικά για πιο σύνθετα προϊόντα, τύπου diesel, θα διευρυνθεί.

Για παράδειγμα η Shell σκέφτεται να καθυστερήσει την επανεκκίνηση της καταλυτικής μονάδας πυρόλυσης στο διυλιστήριο του Pernis στην Ολλανδία. 

Αλλά και στην «γειτονιά»μας, η ρωσική Lukoil γνωστοποίησε ότι θα καθυστερήσει το επενδυτικό της πρόγραμμα για τον εκσυγχρονισμό στο διυλιστήριο του Μπουργκάς στην Βουλγαρία.

Όλα αυτά ενώ η Ρωσία, ο μεγαλύτερος παραγωγός στον κόσμο μαζί με την Σαουδική Αραβία, έχει ξεκαθαρίσει ότι μετά την πρόσφατη δική της περικοπή κατά 350.000 βαρέλια ημερησίως, είναι έοτιμη να προχωρήσει σε νέα περικοπή, της τάξης των 320.000 βαρελιών την ημέρα, με το ξεκίνημα της νέας χρονιάς,  εάν οι τιμές παραμείνουν στα τρέχοντα επίπεδα. 

Τα δεδομένα που προαναφέρθηκαν προφανώς συνιστούν μία σοβαρή επιχειρηματολογία υπέρ του ότι το πετρελαιο είναι σε αυτά τα επίπεδα υποτιμημένο.

Και καθώς αναφερθήκαμε, μόλις πριν στο Μπουργκάς, είναι σκόπιμο να γίνουν αναφορές σε κάποια δεδομένα που φαίνεται ότι εξακολουθούν να ευνοούν την υλοποίηση του έργου.

Πρώτον, μόλις προχθές η Caspian Pipeline Consortium, η κοινοπραξία που υπό τον έλεγχο των Ρώσων και του Καζακστάν στην οποία συμμετέχει, μεταξύ άλλων, η Chevron, γνωστοποίησε ότι υπογράφηκε η συμφωνία των μετόχων της για διπλασιασμό στα επίπεδα σχεδόν των 70 εκατομμυρίων τόνων αργού την ημέρα της δυναμικότητας του αγωγού που θα μεταφέρει στην Μαύρη Θάλασσα ποσότητες πετρελαίου από την Κασπία. Και, όπως είναι γνωστό, από την Μαύρη Θάλασσα και το λιμάνι του Νοβοροσίσκ ο βασικός προορισμός με τάνκερ ακούει στο όνομα Μπουργκάς.

Και δεύτερον, θα έχει επικαιροποιηθεί μέχρι το Πάσχα, όπως πιστεύουν στο υπουργείο Ανάπτυξης, η τεχνικοοικονομική μελέτη για τον αγωγό. Αλλά πρέπει να σημειωθεί ότι αυτός με τις παλαιότερες μελέτες έχει κριθεί ως βιώσιμος ακόμη και με τιμές πετρελαίου στα επίπεδα των 20 –25 δολαρίων το βαρέλι.