Αρθρο του κ. Δημήτρη Μακρυβέλιου Προέδρου της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδας Τα δυο τρία τελευταία χρόνια έρχεται κατά καιρούς στην επικαιρότητα, μέσα από διάφορα δημοσιεύματα, η επικινδυνότητα των πρατηρίων που βρίσκονται σε πόλεις και γειτνιάζουν ή εφάπτονται με κτίρια πολυκατοικιών ή γραφείων. Αφορμή κάποια, ελάχιστα ευτυχώς ατυχήματα σε χώρους πρατηρίων. Δυστυχώς, όμως, το υπουργείο Μεταφορών και Επικοινωνιών που έχει την ευθύνη της αδειοδότησης και λειτουργίας των πρατηρίων, δεν βγήκε ποτέ μετά από δημοσιεύσεις για την επικινδυνότητα των πρατηρίων να πάρει θέση και να ενημερώσει τους πολίτες για την πραγματική αλήθεια και τους κινδύνους που εγκυμονεί η ύπαρξη ενός πρατηρίου εντός κατοικημένης περιοχής. Αυτό, λοιπόν, που δεν το έχει κάνει μέχρι τώρα η πολιτεία ή και πιο συγκεκριμένα το υπουργείο Μεταφορών, το κάνει η Ομοσπονδία Βενζινοπωλών Ελλάδος, εκπροσωπώντας τα 7.800 πρατήρια της χώρας, που αφουγκράζονται καθημερινά τις ανησυχίες των πολιτών σε θέματα επικινδυνότητας και ασφάλειας των πρατηρίων. Τα πρατήρια σε ποσοστό άνω του 50% βρίσκονται μέσα σε κατοικημένες περιοχές. Δεν γίνεται αλλιώς. Φανταστείτε η περιοχή της Αθήνας και των δήμων που την περιβάλλουν να μην είχε καθόλου πρατήρια και οι κάτοχοι των αυτοκινήτων να ήταν υποχρεωμένοι να πηγαίνουν σε ερημικές ακατοίκητες περιοχές για να φουλάρουν με καύσιμα. Οι επιπτώσεις πολλές και μεγάλες. Αύξηση κυκλοφοριακού προβλήματος, σπατάλη στην κατανάλωση καυσίμων, πρόσθετες επιβαρύνσεις της ατμόσφαιρας κ.λπ. Ανεξάρτητα, όμως, από τους παραπάνω λόγους πρέπει να δηλώσουμε κατηγορηματικά ότι τα πρατήρια που βρίσκονται σε ισόγεια κτιρίων με πολλαπλές χρήσεις είναι απόλυτα ασφαλή, αρκεί να εφαρμόζουν όλους τους κανόνες και τους όρους της ισχύουσας νομοθεσίας σε θέματα πυρασφάλειας, που θα μπορούσαμε να πούμε ότι δικαιολογημένα είναι υπερβολικά αυστηρά. Εδώ πρέπει να εκφράσουμε δημοσίως τα συγχαρητήριά μας στην Πυροσβεστική Υπηρεσία για την πολύ σωστή δουλειά που κάνει, κυρίως στην πρόληψη με τακτικούς ελέγχους για την εφαρμογή της νομοθεσίας. Γι’ αυτό επαναλαμβάνουμε ότι τα πρατήρια εφόσον εφαρμόζουν απόλυτα την ισχύουσα νομοθεσία είναι πιο ασφαλή, π.χ. από μια ταβέρνα ή ένα ψητοπωλείο που λειτουργεί στο ισόγειο ενός κτιρίου πολλαπλών χρήσεων με χρήση υγραερίου, ψησταριάς κ.λπ. Υπάρχει, όμως, μεγάλη ευθύνη στην πολιτεία και ειδικά στο υπουργείο Μεταφορών που εδώ και τέσσερα χρόνια «μαγειρεύει» ένα νέο Π.Δ. για την ίδρυση πρατηρίων με πολλές τεχνικές βελτιώσεις, με επαναφορά του μέτρου των αποστάσεων μεταξύ πρατηρίων, προκειμένου να ελεγχθεί η αλόγιστη ίδρυση πρατηρίων, που προστίθενται στον ήδη μεγάλο αριθμό πρατηρίων (7.800) στην Ελλάδα, έναντι των άλλων κρατών-μελών της Ε.Ε. Η συνεχής ίδρυση πρατηρίων είναι αντιοικονομική ως επένδυση, με αποτέλεσμα κάποιοι να οδηγούνται στην παράνομη διακίνηση καυσίμων και στο εύκολο κέρδος για να επιβιώσουν. Το Υπουργείο Οικονομικών έχει σοβαρές ευθύνες που αδυνατεί να ελέγξει την παράνομη διακίνηση καυσίμων, αγνοώντας τις προτάσεις της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδος για πάταξη του λαθρεμπορίου και των παρανόμων δεξαμενών και εγκατάσταση ηλεκτρονικών συστημάτων ελέγχου κάθε σταγόνας καυσίμου, προσφεύγοντας σε λύσεις ασπιρίνες όπως οι ταμειακές μηχανές. Τα τρία τελευταία ατυχήματα που είχαμε σε πρατήρια και δυστυχώς θρηνήσαμε θύματα είχαν ως αιτία την παράνομη διακίνηση καυσίμων. Στα Κάτω Πατήσια νοθευμένα καύσιμα, στο Νευροκόπι νοθευμένα καύσιμα, στην Κοζάνη παράνομη δεξαμενή. Η πολιτεία, επιτέλους, πρέπει να αναλάβει τις ευθύνες της και να προωθήσει την εγκατάσταση των ηλεκτρονικών συστημάτων ελέγχου των διακινούμενων καυσίμων μέσα από επιδοτούμενα προγράμματα της Ε.Ε. για την επιπλέον ασφάλεια των πολιτών και την προστασία του περιβάλλοντος και την πάταξη της δασμοφοροδιαφυγής. Η πολιτεία οφείλει να δηλώσει προς τους πολίτες ότι τα πρατήρια είναι απολύτως ασφαλή για να λειτουργούν μέσα σε κατοικημένες περιοχές και στα ισόγεια των κτιρίων και ότι γίνονται διαρκώς και πιο ασφαλή με νέα σύγχρονα συστήματα ελέγχου. (Από την εφημερίδα ΔΕΣΜΟΣ των Βενζινοπωλών Α.Φ. 140, Ιούλιος 2003)