Η ενεργειακή και περιβαλλοντική διάσταση θα λαμβάνεται υποχρεωτικά υπόψη στις προμήθειες οχημάτων οδικών μεταφορών, σύμφωνα με τη νέα οδηγία που πρόκειται να εκδώσει η Ευρωπαϊκή Ένωση. Η Πρόταση οδηγίας «σχετικά με την προώθηση καθαρών και ενεργειακώς αποδοτικών οχημάτων οδικών μεταφορών» επιβάλλει στις αναθέτουσες αρχές, τους αναθέτοντες φορείς καθώς και σε ορισμένες επιχειρήσεις την υποχρέωση να λαμβάνουν υπόψη επιπτώσεις που αφορούν την κατανάλωση ενέργειας καθ’ όλη τη διάρκεια ζωής του οχήματος.
Η ενεργειακή και περιβαλλοντική διάσταση θα λαμβάνεται υποχρεωτικά υπόψη στις προμήθειες οχημάτων οδικών μεταφορών, σύμφωνα με τη νέα οδηγία που πρόκειται να εκδώσει η Ευρωπαϊκή Ένωση.

Η Πρόταση οδηγίας «σχετικά με την προώθηση καθαρών και ενεργειακώς αποδοτικών οχημάτων οδικών μεταφορών» επιβάλλει στις αναθέτουσες αρχές, τους αναθέτοντες φορείς καθώς και σε ορισμένες επιχειρήσεις την υποχρέωση να λαμβάνουν υπόψη επιπτώσεις που αφορούν την κατανάλωση ενέργειας καθ’ όλη τη διάρκεια ζωής του οχήματος.

Θα πρέπει επίσης να λαμβάνουν υπόψη και περιβαλλοντικές επιπτώσεις, συμπεριλαμβανομένης της κατανάλωσης ενέργειας και των εκπομπών CO2 και ορισμένων ρύπων, κατά την αγορά οχημάτων οδικών μεταφορών, με σκοπό την προώθηση της αγοράς καθαρών και ενεργειακά αποδοτικών οχημάτων και τη βελτίωση της συμβολής του τομέα των μεταφορών στις πολιτικές της Κοινότητας για το περιβάλλον, το κλίμα και την ενέργεια.

Η Οδηγία εφαρμόζεται στις συμβάσεις αγοράς οχημάτων οδικών μεταφορών που συνάπτονται από:

α) αναθέτουσες αρχές ή αναθέτοντες φορείς εφόσον έχουν υποχρέωση να εφαρμόσουν τις διαδικασίες προμήθειας που προβλέπει η κοινοτική νομοθεσία και

β) φορείς για την εκπλήρωση των υποχρεώσεων δημόσιας υπηρεσίας στο πλαίσιο σύμβασης παροχής δημόσιας υπηρεσίας κατά την έννοια του σχετικού κανονισμού της ΕΕ (κανονισμός αριθ. 1370/2007 για τις δημόσιες επιβατικές σιδηροδρομικές και οδικές μεταφορές, κλπ)

Βασικός σκοπός της νέας, υπό έκδοση οδηγίας είναι να τονώσει την αγορά καθαρών και ενεργειακά αποδοτικών οχημάτων, και ιδιαίτερα να επηρεάσει την αγορά τυποποιημένων οχημάτων που παράγονται σε μεγάλες ποσότητες, όπως επιβατικά αυτοκίνητα, λεωφορεία, τουριστικά λεωφορεία και φορτηγά, εξασφαλίζοντας επίπεδο ζήτησης για καθαρά και ενεργειακά αποδοτικά οχήματα οδικών μεταφορών, η οποία θα είναι αρκετά μεγάλη ώστε να ενθαρρυνθούν οι κατασκευαστές και η βιομηχανία να επενδύσουν σε αυτά και στην περαιτέρω ανάπτυξη οχημάτων με χαμηλή κατανάλωση ενέργειας και χαμηλές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και ρύπων.

Σημειώνεται, πώς, σύμφωνα με την πρόταση οδηγίας, τα κράτη μέλη θα πρέπει να πληροφορούν τις αναθέτουσες εθνικές, περιφερειακές ή τοπικές αρχές και τους αναθέτοντες φορείς και τις επιχειρήσεις που παρέχουν υπηρεσίες δημοσίων συγκοινωνιών σχετικά με τις διατάξεις για την αγορά καθαρών και ενεργειακά αποδοτικών οχημάτων οδικών μεταφορών.

Τα καθαρά και ενεργειακά αποδοτικά οχήματα, επισημαίνεται στο σχετικό κείμενο, έχουν αρχικώς υψηλότερη τιμή από τα συμβατικά. Η δημιουργία επαρκούς ζήτησης για τα οχήματα αυτά θα μμπορούσε να εξασφαλίσει μείωση του κόστους μέσω οικονομιών κλίμακας.

Επισημαίνεται, ακόμη, ότι η προμήθεια οχημάτων για την παροχή υπηρεσιών δημοσίων μεταφορών, είναι δυνατόν να έχει σημαντικό αντίκτυπο στην αγορά, εφόσον εφαρμοστούν εναρμονισμένο κριτήρια σε κοινοτικό επίπεδο και ότι ο μεγαλύτερος αντίκτυπος στην αγορά και η βέλτιστη σχέση κόστους/οφέλους θα επιτευχθούν με την υποχρεωτική ένταξη του κόστους καθ’ όλη τη διάρκεια ζωής για την ενεργειακή κατανάλωση, τις εκπομπές CO2 και τις εκπομπές ρύπων στα κριτήρια κατακύρωσης της προμήθειας οχημάτων για υπηρεσίες δημοσίων μεταφορών.