Στα 400 εκατ. ευρώ ανέρχεται η ζημιά για το Δημόσιο από τη φοροδιαφυγή στη διακίνηση ναυτιλιακών καυσίμων, σύμφωνα με έρευνα της Hellastat. H έρευνα αναφέρει τη νοθεία και τη λαθρεμπορία ως ένα από τα βασικά προβλήματα του κλάδου, μεταξύ σειράς άλλων που συνθέτουν το σοβαρό έλλειμμα ανταγωνισμού της αγοράς πετρελαιοειδών.
Στα 400 εκατ. ευρώ ανέρχεται η ζημιά για το Δημόσιο από τη φοροδιαφυγή στη διακίνηση ναυτιλιακών καυσίμων, σύμφωνα με έρευνα της Hellastat. H έρευνα αναφέρει τη νοθεία και τη λαθρεμπορία ως ένα από τα βασικά προβλήματα του κλάδου, μεταξύ σειράς άλλων που συνθέτουν το σοβαρό έλλειμμα ανταγωνισμού της αγοράς πετρελαιοειδών. Kαθοριστικοί παράγοντες του ελλείμματος ανταγωνισμού αναφέρονται:

- Η πρακτική αδυναμία εισαγωγής καυσίμων, ώστε να υπάρχει εναλλακτική τροφοδότηση της αγοράς πέρα από τα δύο διυλιστήρια.

- Το καθεστώς αδειοδότησης νέων αποθηκευτικών εγκαταστάσεων και βυτιοφόρων ιδιωτικής χρήσης.

- Το γεγονός ότι τα διυλιστήρια τιμολογούν τα προϊόντα κατά την ημερομηνία παράδοσης και όχι κατά παραγγελία.

- Τέλος οι ρυθμιστικές αδυναμίες, όπως οι διαδικασίες εκτελωνισμού και το ωράριο λειτουργίας.

Σε ό, τι αφορά τη μείωση της ζήτησης που παρατηρήθηκε το 2008, η Hellastat εκτιμάει ότι είναι πρόσκαιρη, ως συνέπεια της οικονομικής κρίσης και συγκυριακή λόγω του θερμού χειμώνα. Σε σχέση με τις προοπτικές του κλάδου σημειώνει ότι

- H χαμηλή διείσδυση και οι αργοί ρυθμοί εισαγωγής νέας τεχνολογίας στις μεταφορές (υβριδικά και ηλεκτροκίνητα οχήματα) διατηρούν την εξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα μεσοπρόθεσμα.

- H διείσδυση του φυσικού αερίου και των AΠE στη βιομηχανία και την οικιακή κατανάλωση συντελείται με ταχείς ρυθμούς απειλώντας μεσο-μακροπρόθεσμα τα ορυκτά καύσιμα, ωστόσο αντιστοιχούν στο 1/3 της συνολικής κατανάλωσης πετρελαιοειδών έναντι άνω του 55% που κατέχουν οι μεταφορές.

- Σημαντικές ευκαιρίες διαγράφονται στην αξιοποίηση των βιοκαυσίμων 2ης γενιάς, στην ανταγωνιστική ανάπτυξη του δικτύου πρατηρίων, στον έλεγχο ποιότητας αλλά και στη δραστηριοποίηση στις αγορές της Aν. Eυρώπης και των Bαλκανίων.

Σε ό, τι αφορά τη χρηματοοικονομική ανάλυση του κλάδου για την περίοδο 2005 έως 2007 τα βασικά συμπεράσματα της μελέτης εμφανίζουν το περιθώριο κέρδους να είναι οριακό και μειούμενο στο χονδρικό εμπόριο κατά 0,2% και ελαφρά βελτιωμένο στους μεταπωλητές και στα πρατήρια κατά 1% έναντι 0,8% την προηγούμενη χρονιά.

- O βραχυπρόθεσμος τραπεζικός δανεισμός τηρείται σε χαμηλά επίπεδα σε σύγκριση με τον τζίρο των επιχειρήσεων.

- H ανακύκλωση των αποθεμάτων είναι ταχύτατη (πέντε ημέρες στο χονδρικό εμπόριο και ένδεκα στις άλλες δύο κατηγορίες).

- Τέλος η σύγκλιση των ημερών πίστωσης προς τους πελάτες και των ημερών πίστωσης από τους προμηθευτές διαμορφώνουν βραχύ εμπορικό κύκλο και στους τρεις κλάδους.

(Από την εφημερίδα Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 10/04/2009)