Hellastat : Εικόνα Σοβαρού Ελλείμματος Ανταγωνισμού Στην Εγχώρια Αγορά Πετρελαιοειδών

Hellastat : Εικόνα Σοβαρού Ελλείμματος Ανταγωνισμού Στην Εγχώρια Αγορά Πετρελαιοειδών
energia.gr
Πεμ, 23 Απριλίου 2009 - 08:53
Έντονα και διαρκώς εντεινόμενα χαρακτηρίζουν τα φαινόμενα νοθείας και λαθρεμπορίας στην εγχώρια αγορά πετρελαιοειδών εκπρόσωποι των επιχειρήσεων του κλάδου που συνεργάστηκαν με την Hellastat A.E. (Ελληνική Εταιρεία Στατιστικών & Οικονομικών Πληροφοριών) για την εκπόνηση σχετικής έρευνας. Μάλιστα, η ζημία που προκύπτει για το ελληνικό Δημόσιο εξαιτίας της φοροδιαφυγής υπολογίζεται στα 400 εκατ. ευρώ τον χρόνο.

Έντονα και διαρκώς εντεινόμενα χαρακτηρίζουν τα φαινόμενα νοθείας και λαθρεμπορίας στην εγχώρια αγορά πετρελαιοειδών εκπρόσωποι των επιχειρήσεων του κλάδου που συνεργάστηκαν με την Hellastat A.E. (Ελληνική Εταιρεία Στατιστικών & Οικονομικών Πληροφοριών) για την εκπόνηση σχετικής έρευνας. Μάλιστα, η ζημία που προκύπτει για το ελληνικό Δημόσιο εξαιτίας της φοροδιαφυγής υπολογίζεται στα 400 εκατ. ευρώ τον χρόνο.

Τα κρούσματα φοροδιαφυγής αφορούν την εκτεταμένο φαινόμενο της πώλησης πετρελαίου θέρμανσης, ναυτιλίας ή αγροτικής χρήσης ως πετρέλαιο κίνησης. Άλλες παράνομες δραστηριότητες που παρατηρούνται είναι η διακίνηση, κατόπιν αποχρωματισμού, αφορολόγητου πετρελαίου ναυτιλίας στην εγχώρια αγορά, καθώς και η διάθεση-διακίνηση πετρελαϊκών ποσοτήτων που προορίζονται για εξαγωγές.

Εξάλλου, οι ίδιοι παράγοντες επισημαίνουν τα αντικειμενικά εμπόδια που θέτει στον ανταγωνισμό και την συνεπακόλουθη πτώση των τιμών η ουσιαστική αδυναμία εισαγωγής καυσίμων, καθώς η ύπαρξη δύο μόνον διυλιστηρίων δεν επιτρέπει την εναλλακτική τροφοδότηση της αγοράς.

Συνολικά, άλλωστε, η Hellastat συμπεραίνει ότι οι παρατηρούμενες αδυναμίες ορθώνουν ουσιαστικά εμπόδια εισόδου στην ελληνική αγορά για τις ευρωπαϊκές εταιρείες, τα οποία σε συνδυασμό με την έλλειψη υποκατάστατων και την ανύπαρκτη διαπραγματευτική δύναμη των πελατών, διαμορφώνουν εικόνα σοβαρού ελλείμματος ανταγωνισμού. Όσον αφορά την μείωση πωλήσεων βενζίνης και ντήζελ το 2008, αυτή υπερέβη το 1%. Η εν λόγω μείωση, σύμφωνα με την έκθεση, θεωρείται πρόσκαιρη ως συνέπεια της οικονομικής κρίσης και συγκυριακή λόγω του θερμού χειμώνα.

Άλλο ένα εμπόδιο στην ομαλή λειτουργία του κλάδου αποτελεί το υφιστάμενο καθεστώς αδειοδότησης νέων αποθηκευτικών χώρων και βυτιοφόρων ιδιωτικής χρήσης.

Παράλληλα, η πρακτική της τιμολόγησης των πετρελαιοειδών από τα διυλιστήρια όχι κατά την παραγγελία, αλλά κατά την ημερομηνία παράδοσης ωθεί τους χονδρεμπόρους και λιανεμπόρους στο να τιμολογούν αυθαίρετα τα καύσιμα ώστε να μην υποστούν ζημία.

Οι εκπρόσωποι των εταιρειών του κλάδου των πετρελαιοειδών συγκαταλέγουν, επίσης, ανάμεσα στις παθογένειες που ταλανίζουν την αγορά ρυθμιστικές αδυναμίες όπως το ωράριο λειτουργίας των πρατηρίων και τις διαδικασίες εκτελωνισμού.

Η χαμηλή διείσδυση και οι αργοί ρυθμοί εισαγωγής υβριδικών και ηλεκτροκίνητων οχημάτων και γενικά νέας τεχνολογίας μεσοπρόθεσμα διατηρούν την κυριαρχία των ορυκτών καυσίμων στην ελληνική αγορά. Ωστόσο, η έκθεση υποστηρίζει ότι οι ταχείς ρυθμοί διείσδυσης του φυσικού αερίου και των ΑΠΕ στην βιομηχανία και την οικιακή κατανάλωση απειλούν μακροπρόθεσμα την κατανάλωση πετρελαιοειδών. Τέλος, σημαντικές είναι οι ευκαιρίες που διαγράφονται στην αξιοποίηση των βιοκαυσίμων 2ης γενιάς, στην ανταγωνιστική ανάπτυξη του δικτύου πρατηρίων, στον έλεγχο ποιότητας αλλά και τη δραστηριοποίηση σε αγορές της Αν. Ευρώπης και των Βαλκανίων.