Ανασχηματίστηκε ο επί σειρά ετών Τούρκος υπουργός Ενέργειας Χιλμί Γκιουλέρ και η ελληνική διπλωματία ανησυχεί για νέες αναβολές στις συζητήσεις Άγκυρας – Μπακού. Εκεί που το κλίμα παρέπεμπε σε προοπτική άμεσης διευθέτησης των εκκρεμοτήτων ανάμεσα σε Τουρκία και Αζερμπαϊτζάν, οι οποίες παρεμποδίζουν την υπογραφή της νέας διακρατικής συμφωνίας για τον ITGI (τουρκοελληνοϊταλικός αγωγός αερίου), τώρα φαίνεται να προκύπτει ένα νέο απρόβλεπτο εμπόδιο.
Ανασχηματίστηκε ο επί σειρά ετών Τούρκος υπουργός Ενέργειας Χιλμί Γκιουλέρ και η ελληνική διπλωματία ανησυχεί για νέες αναβολές στις συζητήσεις Άγκυρας – Μπακού.

Εκεί που το κλίμα παρέπεμπε σε προοπτική άμεσης διευθέτησης των εκκρεμοτήτων ανάμεσα σε Τουρκία και Αζερμπαϊτζάν, οι οποίες παρεμποδίζουν την υπογραφή της νέας διακρατικής συμφωνίας για τον ITGI (τουρκοελληνοϊταλικός αγωγός αερίου), τώρα φαίνεται να προκύπτει ένα νέο απρόβλεπτο εμπόδιο.

Βλέπετε, ο ανασχηματισμός της τουρκικής κυβέρνησης που ανακοινώθηκε ανήμερα της Πρωτομαγιάς είχε ως «θύμα» και έναν γνώριμο από τα παλιά: τον υπουργό Ενέργειας και Φυσικών Πόρων κ. Χιλμί Γκιουλέρ, ο οποίος γνώριζε το project απ΄ έξω κι ανακατωτά, καθώς το είχε τρέξει και επί Δημήτρη Σιούφα και επί Χρήστου Φώλια αλλά και καθώς μόλις την προηγούμενη εβδομάδα τα είχε πει – για τελευταία, όπως αποδείχθηκε, φορά – με τον νυν υπουργό Ανάπτυξης κ. Κωστή Χατζηδάκη, στο περιθώριο ενεργειακού συνεδρίου στην Κωνσταντινούπολη.

Αζέροι και Τούρκοι, έπειτα από πιέσεις της ελληνικής και της ιταλικής διπλωματίας, της BP αλλά και της ίδιας της Κομισιόν, η οποία έχει εντάξει τον ITGI στα ενεργειακά έργα πρώτης προτεραιότητας, είχαν δώσει διαβεβαιώσεις στην πρόσφατη ενεργειακή διάσκεψη της Σόφιας ότι θα προχωρούσαν άμεσα σε συνάντηση στο Μπακού, προκειμένου να δρομολογηθεί η διευθέτηση των εκκρεμοτήτων για τον αγωγό.

Οι δύο πλευρές δεν έχουν συμφωνήσει ακόμη ούτε για την τιμή αγορά του αερίου από την Τουρκία – δεν έχει αναπροσαρμοστεί εδώ και έναν χρόνο – ούτε για τις ποσότητες που η χώρα χρειάζεται προς δική της χρήση ή και προς εμπορία – η Αγκυρα ζητά περί τα 8 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα αλλά έτσι δεν περισσεύει αέριο για εμάς και τους Ιταλούς – ούτε και για τα τέλη διέλευσης.

Όλες αυτές οι εκκρεμότητες πηγαίνουν πίσω την αναμενόμενη υπογραφή της 4μερούς διακρατικής συμφωνίας για τον αγωγό, ο οποίος έχει σχεδιασθεί να μεταφέρει αζέρικο αέριο, μέσω της Γεωργίας και της Τουρκίας, στην χώρα μας και εν συνεχεία στην Ιταλία.

Η τουρκική διπλωματία είναι γνωστό, βεβαίως, ότι κρατάει …αμετάβλητες τις βασικές επιλογές της, αλλά σε κάθε περίπτωση η Αθήνα εκτιμά ότι θα χρειαστεί ενδεχομένως και ένα δίμηνο έως ότου ο νέος υπουργός Ενέργειας και Φυσικών Πόρων κ. Τανέρ Γιλντίζ εξοικειωθεί με το αντικείμενο και καταστεί …έτοιμος να καθίσει σε τραπέζι διαπραγματεύσεων.

Όλα αυτά ενόψει της διάσκεψης της Πράγας της 8ης Μαϊου, στην οποία επί τάπητος πρόκειται να τεθούν οι εναλλακτικοί, εκτός Ρωσίας, δρόμοι του αερίου, με έμφαση στον Nabucco, ο οποίος εμφανίζεται ως ανταγωνιστικός του South Stream και, σε ένα βαθμό, και τoν ITGI, υπό την έννοια ότι θα παρακάμπτει την χώρα μας και μέσω Τουρκίας και Βουλγαρίας θα φέρνει αέριο προς την κεντρική Ευρώπη.

(δημοσιεύεται και στο axiaplus. gr)