Νέα δεδομένα στην αγορά πετρελαιοειδών αναμένεται να προκύψουν από την ειλημμένη απόφαση της Shell να αποχωρήσει από την Ελλάδα. Το πόσο δεδομένη είναι η απόφαση αυτή προκύπτει από το γεγονός ότι τις διαδικασίες έχει δρομολογήσει η μητρική εταιρία και όχι η θυγατρική της, Shell Hellas, η οποία φέρεται να μην έχει γνώση των ενεργειών που ήδη γίνονται.
Νέα δεδομένα στην αγορά πετρελαιοειδών αναμένεται να προκύψουν από την ειλημμένη απόφαση της Shell να αποχωρήσει από την Ελλάδα.

Το πόσο δεδομένη είναι η απόφαση αυτή προκύπτει από το γεγονός ότι τις διαδικασίες έχει δρομολογήσει η μητρική εταιρία και όχι η θυγατρική της, Shell Hellas, η οποία φέρεται να μην έχει γνώση των ενεργειών που ήδη γίνονται.

Έτσι, η «μαμά» Shell έχει προσλάβει σύμβουλο, την Credit Suisse, η οποία έχει αποστείλει το σχετικό φάκελο σε δυνητικούς αγοραστές στην Ελλάδα.

Σύμφωνα με τις υπάρχουσες πληροφορίες, τα μόνα δεδομένα που υπάρχουν για τους ενδιαφερόμενους αγοραστές αφορούν στον όμιλο των ΕΛ.ΠΕ. που έχουν δημοσιοποιήσει το ενδιαφέρον τους στην περίπτωση που η Shell αποφάσιζε να πουλήσει και να αποχωρήσει από τη χώρα μας και της Aegean, η οποία θα αξιολογήσει τα δεδομένα προκειμένου να λάβει την τελική απόφαση της.

Πάντως, σύμφωνα με πληροφορίες, η Aegean συγκεντρώνει μικρότερες πιθανότητες, δεδομένου ότι ήδη έχει στα σκαριά ένα μεγάλο deal στο εξωτερικό.

Καθώς λοιπόν φαίνεται ότι ο αριθμός των ενδιαφερόμενων αγοραστών του δικτύου της Shell δεν θα είναι μεγάλος, διατυπώνονται σενάρια για ενδεχόμενο «σπάσιμο» πρατηρίων και εγκαταστάσεων, προκειμένου να πωληθούν ξεχωριστά.
Η Shell Hellas διαθέτει δίκτυο περίπου 750 πρατηρίων, από τα οποία μόλις τα 50 είναι ιδιόκτητα, και άλλα 200 είναι ιδιολειτουργούμενα με μακροχρόνιες συμβάσεις.

Επίσης, έχει αποθηκευτικούς χώρους σε πέντε περιοχές της χώρας, από τη Βόρεια Ελλάδα ως την Κρήτη, συνολικής χωρητικότητας 126.000 κ.μ. Πέρυσι, όταν η αγορά πετρελαιοειδών ήταν στα επάνω της, το τίμημα που συζητούσε η Shell έφθανε περίπου τα 900 εκατ. ευρώ, ποσό που και τότε θεωρούνταν εξωπραγματικό.

Πολύ περισσότερο τώρα με τα προβλήματα που αντιμετωπίζει το σύνολο των εταιριών εμπορίας, καθώς καταγράφεται αδυναμία είσπραξης οφειλών από πελάτες, ενώ και τα δύο διυλιστήρια, των ΕΛ.ΠΕ. και της Motor Oil εφαρμόζουν από τον Απρίλιο και μετά σφιχτή πιστωτική πολιτική προς τους πελάτες τους.

Με τα δεδομένα που ισχύουν σήμερα δεν αποκλείεται, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, να υπάρξουν σύντομα και άλλες εταιρίες, πέραν της El Petrol και της Sun Oil, που θα αναγκασθούν να διακόψουν τη δραστηριότητα τους.

Έτσι κι αλλιώς η αγορά πετρελαιοειδών βρίσκεται σε εγρήγορση, όχι μόνον για τον προσδοκώμενο εξορθολογισμό της, αλλά και για την αντιμετώπιση προβλημάτων ρευστότητας που ενδεχομένως να προκύψουν, καθώς πελάτες αδυνατούν να καταβάλουν τις υποχρεώσεις τους, λόγω της γενικότερης οικονομικής κρίσης.

(www.euro2day.gr, 14/05/2009)