Ενώ η αγωνία για τις αξιόπιστες και αξιοπρεπείς, πλην «λαϊκές», επωνυμίες Οpel και Vauxhall συνεχίζεται, το μέλλον της πιο «διακεκριμένης» Saab μοιάζει εξασφαλισμένο- θεωρητικώς τουλάχιστον. Η σουηδική θυγατρική αυτοκινητοβιομηχανία της General Μotors καταλήγει στα χέρια τής επίσης σουηδικής Κoenigsegg. Η Κoenigsegg είναι μια άγνωστη στο ευρύ κοινό εταιρεία, η οποία κατασκευάζει πανάκριβα σπορ αυτοκίνητα- μόλις 18 πέρυσι- και απασχολεί... 45 εργαζομένους! Η Saab πούλησε πέρυσι 93.000 αυτοκίνητα και απασχολεί 3.400 εργαζομένους στη Σουηδία

Ενώ η αγωνία για τις αξιόπιστες και αξιοπρεπείς, πλην «λαϊκές», επωνυμίες Οpel και Vauxhall συνεχίζεται, το μέλλον της πιο «διακεκριμένης» Saab μοιάζει εξασφαλισμένο- θεωρητικώς τουλάχιστον. Η σουηδική θυγατρική αυτοκινητοβιομηχανία της General Μotors καταλήγει στα χέρια τής επίσης σουηδικής Κoenigsegg. Η Κoenigsegg είναι μια άγνωστη στο ευρύ κοινό εταιρεία, η οποία κατασκευάζει πανάκριβα σπορ αυτοκίνητα- μόλις 18 πέρυσι- και απασχολεί... 45 εργαζομένους! Η Saab πούλησε πέρυσι 93.000 αυτοκίνητα και απασχολεί 3.400 εργαζομένους στη Σουηδία - επιπλέον από την εταιρεία εξαρτώνται άλλες 12.000 θέσεις εργασίας στη χώρα. Είναι προφανές ότι από απόψεως μεγεθών εργατικού δυναμικού και παραγωγής η συγχώνευση είναι πρωτοφανής όχι μόνο για τον κλάδο του αυτοκινήτου, αλλά και για όλους τους επιχειρηματικούς κλάδους.

Η GΜ Εurope στην ιστοσελίδα της σημειώνει ότι η συμφωνία αναμένεται να ολοκληρωθεί περί τα τέλη του τρίτου τριμήνου του τρέχοντος έτους, δηλαδή το φθινόπωρο. Σημειώνει επίσης ότι στην εξαγορά αναμένεται να συμμετάσχει και η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων με κονδύλι 600 εκατ. δολαρίων το οποίο θα χορηγηθεί με εγγύηση της σουηδικής κυβέρνησης. «Τόσο η GΜ όσο και η Κoenigsegg θα παράσχουν επιπλέον στήριξη στη Saab στον τομέα των λειτουργιών και στο πρόγραμμα επενδύσεων της εταιρείας» αναφέρεται στην ιστοσελίδα. Η Saab λειτουργεί υπό καθεστώς χρεοκοπίας, όπως άλλωστε και η αμερικανική θυγατρική της-- απολαμβάνουν αμφότερες δικαστική προστασία έναντι των πιστωτών τους. Σύμφωνα με το πρακτορείο Reuters, πρέπει να εξεύρει περίπου 1 δισ. δολάρια για να ξεπεράσει την κρίση. Εχει ζητήσει άλλωστε από τους πιστωτές της να διαγράψουν τα τρία τέταρτα από τα χρήματα που τους οφείλει.

Δεν πρόκειται για αμελητέα ποσά. Το συνολικό της χρέος υπολογίζεται σε 1,4 δισ. δολάρια και τα περισσότερα από τα χρήματα αυτά η Saab τα χρωστά στην GΜ.

Η Κoenigsegg έφθασε να διεκδικεί τη Saab από το... πουθενά. Πρόκειται για μια ανώνυμη εταιρεία που ίδρυσε το 1994 και εξακολουθεί να διευθύνει ο Κρίστιαν φον Κένιγκσεγκ, ένας φανατικός με την αυτοκίνηση επιχειρηματίας που κλείνει σε λίγες ημέρες τα 37 χρόνια του. Ο ίδιος έχει αποκαλύψει ότι ευτύχησε σε ηλικία μόλις 22 ετών να κάνει το παιδικό όνειρό του πραγματικότητα, να δημιουργήσει δηλαδή το «τέλειο υπεραυτοκίνητο». Τα Κoenigsegg είναι όντως εντυπωσιακά, έχουν όμως την τεχνική αλλά και οικονομική υποστήριξη της άλλης μεγάλης σουηδικής αυτοκινητοβιομηχανίας, της Volvo, και επίσης της αμερικανικής μητρικής της, Ford Μotorοι οκτακύλινδροι κινητήρες με τους οποίους εφοδιάζονται τα Κoenigsegg είναι κινητήρες Ford. Τον κ. Κένιγκσεγκ στηρίζει επίσης ο νορβηγός επιχειρηματίας Μπαρντ Εκερ, η εταιρεία συμμετοχών του οποίου κατέχει το 49% της Κoenigsegg.

Στα χέρια αυτού του νεαρού σε ηλικία αλλά πολύ φιλόδοξου επιχειρηματία συμφώνησε να παραδώσει τη Saab η General Μotors. Ορισμένοι αναλυτές σπεύδουν να προειδοποιήσουν ότι ο Κένιγκσεγκ δεν έχει εμπειρία από τη διοίκηση μιας τόσο μεγάλης αυτοκινητοβιομηχανίας. «Ουδείς περιμένειβεβαίωςνα γίνουν οικονομίες κλίμακος μεταξύ της Κoenigsegg και της Saab. Είναι προφανές ότι τα ενδιαφέροντα του νέου ιδιοκτήτη της Saab είναι διαφορετικά από τα ενδιαφέροντα της GΜ. Σκοπός της εξαγοράς είναι η σφυρηλάτηση μιας πιο εκλεπτυσμένης και μοναδικής προσωπικότητας για τη Saab. Οι νέοι ιδιοκτήτες φαντάζομαι ότι φιλοδοξούν να κάνουν τη Saab μια “μοναδική” εταιρεία. Δεν μπορώ να αντιληφθώ διαφορετικά τη συμφωνία αυτή» δήλωσε στο Reuters ο Μίκαελ Βίκελγκρεν , ειδικός σε θέματα αυτοκινητοβιομηχανίας, καθηγητής του Πανεπιστημίου Σκόβντε.

Την ανακοινωθείσα συμφωνία μεταξύ GΜ και Κoenigsegg χαιρέτισαν τόσο η υπουργός Βιομηχανίας της Σουηδίας Μοντ Ολοφσον όσο- και αυτό είναι σημαντικότερο- και τα συνδικάτα των εργαζομένων στη Saab. Το ενδιαφέρον πλέον, εφόσον βεβαίως η συμφωνία ευοδωθεί, έγκειται στον χαρακτήρα που θα θελήσει να δώσει στη Saab η νέα ιδιοκτησία που, όπως και να το κάνουμε, «βράζει το αίμα» της. Θα θελήσει, π.χ., να αναβιώσει το ένδοξο αγωνιστικό παρελθόν που είχαν τα Saab 96 στα πρωταθλήματα ραλί της δεκαετίας του 1960;

(από την εφημερίδα "ΤΟ ΒΗΜΑ", 17/06/2009)