Δέσμη Μέτρων Εξετάζει το ΥΠΕΧΩΔΕ και το Υπ. Οικονομίας με Άξονα την Πετρελαιοκίνηση

Δέσμη Μέτρων Εξετάζει το ΥΠΕΧΩΔΕ και το Υπ. Οικονομίας με Άξονα την Πετρελαιοκίνηση
energia.gr
Τετ, 8 Ιουλίου 2009 - 19:06
Ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτου προτείνει την άμεση απελευθέρωση της πετρελαιοκίνησης σε Αττική και Θεσσαλονίκη μετά το τέλος του προσωρινού μέτρου της μείωσης κατά 50% του Τέλους Ταξινόμησης ώστε να επανακάμψει ο κλάδος.

Ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτου προτείνει την άμεση απελευθέρωση της πετρελαιοκίνησης σε Αττική και Θεσσαλονίκη μετά το τέλος του προσωρινού μέτρου της μείωσης κατά 50% του Τέλους Ταξινόμησης ώστε να επανακάμψει ο κλάδος.

Τόσο το ΥΠΕΧΩΔΕ όσο και το Υπουργείο Οικονομίας εξετάζουν το συγκεκριμένο ενδεχόμενο για τον Σεπτέμβριο, ενώ αναμένεται να γίνουν επίσημες ανακοινώσεις κατά τη διάρκεια της 74ης Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης. Τα στελέχη των δύο υπουργείων θεωρούν πως η λήψη αυτού του μέτρου θα ενισχύσει την προσπάθεια του κλάδου να ανακάμψει, ενώ παράλληλα θα έχει θετικές συνέπειες για το περιβάλλον, την οδική ασφάλεια και τους καταναλωτές. Επίσης, μπορεί να συνδυαστεί αρμονικά με το περιβαλλοντικό Τέλος και με τα κίνητρα απόσυρσης δίχως δημοσιονομικό κόστος.

Ο ΣΕΑΑ παρουσίασε ένα σύνολο επιχειρημάτων και στοιχείων για να ενισχύσει το αίτημά του. Πιο συγκεκριμένα:

- Στην Ε.Ε. το 53% των νεοεισερχόμενων Ι.Χ. είναι πετρελαιοκίνητα, ενώ στην Ελλάδα μόλις το 3.5%.

- Οι εκπομπές σωματιδίων των επιβατικών με πετρελαιοκινητήρες είναι σχεδόν μηδενικές (0,005 γρ./χλμ.).

- Ο καταναλωτής έχει όφελος λόγω της κατά 25-30% λιγότερης κατανάλωσης.

- Το 60% των εκπομπών σωματιδίων οφείλεται σε παλαιότερα βαρέα οχήματα.

Παρατηρείται γενικά η τάση σε πολλούς εισαγωγείς να παραγγέλνουν πετρελαιοκίνητα, ειδικά μετά την επιβολή επιπλέον φόρου στα βενζινοκίνητα μεγάλου κυβισμού. Διαγράφεται δηλαδή μια σαφής στροφή έστω και αν η κυβέρνηση δεν έχει ανακοινώσει ακόμα τα σχετικά μέτρα.

Γενικότερα, η προσωρινή μείωση του Τέλους Ταξινόμησης κατά 50% και η πτώση των πωλήσεων από 36% που ήταν στο πεντάμηνο σε μόλις 4% το Μάιο και τον Ιούνιο ανακούφισε τον κλάδο του αυτοκινήτου, ο οποίος απασχολεί πάνω από 70.000 εργαζόμενους.

Σύμφωνα με μελέτη που εκπόνησε ο ΣΕΑΑ η μείωση του Τέλους Ταξινόμησης στην πραγματικότητα επέφερε αύξηση στα δημοσιονομικά έσοδα στους τελευταίους δύο μήνες. Πιο συγκεκριμένα, τα κρατικά έσοδα από τα Ι.Χ. ανήλθαν σε 98,5 εκατ. ευρώ μηνιαίως στο πρώτο τρίμηνο του 2009, ενώ τον Μάιο και τον Ιούνιο έφτασαν τα 112,7 εκατ. ευρώ.

Ο ΣΕΑΑ πάντως πρότεινε και περαιτέρω μέτρα για την ενίσχυση της αγοράς, κάποια από αυτά αρκετά καινοτόμα. Ανάμεσά τους είναι η δημιουργία ενός νέου συστήματος ετήσιου τέλους το οποίο δεν θα εδράζεται στον κυβισμό, αλλά στις εκπομπές ρύπων. Επίσης προτείνεται η θέσπιση αντικινήτρων για τα παλαιότερα Ι.Χ. και κινήτρων για πιο «καθαρά» οχήματα.

Όσον αφορά το πρόγραμμα της απόσυρσης που υποστηρίζει ο ΣΕΑΑ, περιλαμβάνει αρκετά υψηλά τέλη για τα συμβατικά αυτοκίνητα, αλλά και για τα καταλυτικά 1ης γενιάς και για εκείνα με κινητήρες Euro II. Ο Σύνδεσμος προτείνει την επιβολή περιβαλλοντικού φόρου το 2010 ίσου με το 50% των Τελών Κυκλοφορίας για τα συμβατικά και τα Euro I και 25% για τα Euro II. Για το 2011 τα ποσά είναι πιο «τσουχτερά» καθώς φτάνουν στο 100% για την πρώτη κατηγορία και στο 50% για τη δεύτερη.

Με βάση το Ίδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ), τα οφέλη των καταναλωτών που θα επιλέξουν την απόσυρση του παλαιού τους Ι.Χ. είναι σημαντικά. Η επιδότηση χωρίς αντικατάσταση κυμαίνεται μεταξύ 400 και 800 ευρώ, ενώ με αντικατάσταση μειώνεται το Τέλος Ταξινόμησης έως και 100% για κυβισμό μέχρι 1.357κ.εκ. και 50% για κυβισμό από 1.358κ.εκ. και πάνω.